کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ با ۲۳ رای موافق و ۱۹ رای مخالف در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ سه‌شنبه ۹ دی/۲۹ دسامبر در کمیسون تلفیق لایحه بودجه مجلس شورای اسلامی تصویب شد. طبق گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ۲۳ نماینده عضو این کمیسیون به کلیات لایحه رای موافق و ۱۹ نماینده رای مخالف داده‌اند.

مبنای بودجه ۱۴۰۰ بر اساس ۱۹۹ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی از محل صدور ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز و با فرض رفع تحریم‌های نفتی علیه ایران در دولت بایدن، در نظر گرفته شده است. مجلس و دولت هفته‌هاست برسر منابع پیش‌بینی شده در این لایحه اختلاف دارند.

ساعاتی پیش از رای‌گیری حسن روحانی، رئیس دولت جمهوری اسلامی نامه‌ای را مبنی بر «اصلاح تراز منابع و مصارف لایحه بودجه، برای محقق شدن دستور علی خامنه‌ای»، به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ارسال کرد.

اشاره روحانی به نامه‌ای ست که در آن علی‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی افزایش برداشت دولت از صندوق توسعه ملی‌ را مشروط کرده بود. علی خامنه‌ای در نامه‌ای به حسن روحانی گفته بود برداشت دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ از صندوق توسعه ملی تا سقف ۳۸ درصد منوط به فروش یک میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی است، در غیر این صورت باید همان قانون ۲۰ درصد برداشت رعایت شود.

بخوانید:‌ خامنه‌ای برداشت بیشتر دولت از صندوق توسعه ملی را مشروط کرد

روحانی در نامه به رئیس مجلس یازدهم با اشاره به نامه خامنه‌ای، گفته که اصلاحیه مذکور به خاطر کاهش منابع ۴۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از مشروط شدن افزایش ۱۸ درصدی برداشت از صندوق توسعه ملی و افزایش مصارف ۵۳ هزار میلیارد تومانی دولت (از جمله بازپرداخت تعهدات دولت به صندوق توسعه ملی بابت اقساط بیمه سلامت) انجام شده است.

بخوانید: «قالیباف از روحانی خواست اصلاحات اساسی در بودجه ۱۴۰۰ اعمال کند»

او به همین‌خاطر دو مورد از منابع بودجه یعنی «محل افزایش فروش اوراق مالی» و « محل صرفه جویی حین اجرا و کاهش تخصیص مصارف توسط سازمان برنامه و بودجه کشور» را به ترتیب به ۵۳ و ۴۰ هزار میلیارد تومان «اصلاح» کرده است.

گفته می‌شود اعضای کمیسیون تلفیق پس از بررسی نامه روحانی، لایحه بودجه را که باید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیز تصویب شود، به رای گذاشته‌اند.

کسری بودجه سنگین، مهمترین مشخصه لایحه بودجه ۱۴۰۰ است.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی صبح سه‌شنبه ۹ دی، پیش از رای‌گیری گفته بود کسری بودجه دولت به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و «دولت اگر حتی هیچ هزینه عمرانی هم نکند اما برای اینکه بتواند سرپا بایستد، برای تأمین هزینه‌های خود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کمبود دارد که یا از محل فروش نفت یا از محل انتشار اوراق جبران می‌کند.»

در همین زمینه: