نرخ مرگ‌و‌میر در هلند پس از جنگ جهانی دوم به بالاترین میزان خود رسید. علت آن همه‌گیری ویروس جدید کرونا است. همزمان دولت هلند برای مقابله با شیوع هرچه‌بیشتر کووید‌ـ‌۱۹، ارائه تست منفی برای ورود به این کشور را از هر نقطه جهان اجباری کرد.

روی پلاکارد نوشته: «سمپتوم‌های کرونا را دارید؟ تست بدهید»، اسخیدام، هلند ــ عکس: N. Rotteveel, Shutterstock

مرکز آمار ملی هلند (CBS) سه‌شنبه ۲۹ دسامبر / ۹ دی اعلام کرد که شمار مرگ‌و‌میر در سال جاری در هلند ۱۳ هزار مورد بیشتر از انتظارها برای یک سال عادی بود. بنا به گزارش این سازمان، «چنین افزایشی در شمار فوت‌شدگان از زمان جنگ جهانی دوم به این سو گزارش نشده است.»

بیش از ۷۷۰ هزار مبتلا به کرونا در کشور ۱۷ میلیونی هلند تشخیص داده شده‌اند. بنا به آمار رسمی، بیش از ۱۱ هزار تن نیز جان‌شان را به دلیل کووید‌ـ‌۱۹ از دست داده‌اند.

روند شیوع بیماری در هلند تا ۲۰ دسامبر صعودی بود و بالاخره در روزهای اخیر کاهش یافته است. هلند که ابتدا با «قرنطینه هوشمند» به مقابله با کرونا رفت و سپس اقتصادش را بازگشایی کرد، با شدت گرفتن روند انتقال بیماری و قرارگرفتن در فهرست بدترین کشورها از این نظر، از نوامبر مقررات سخت‌گیرانه‌تری به اجرا گذاشت. این مقررات از میانه دسامبر سخت‌گیرانه‌تر نیز شد.

بر اساس تازه‌ترین مقررات دولت هلند، تمام مسافران ورودی به این کشور از هر نقطه‌ای از جهان ــ حتی منطقه شنگن و اتحادیه اروپا ــ از سه‌شنبه ۲۰ دسامبر باید تست منفی کرونا ارائه دهند.

اخیراً نیز وجود ۱۱ مورد ابتلاء به ویروس جهش‌یافته کرونا که ابتدا در بریتانیا مشاهده شد، در هلند تشخیص داده شده است.

در همین زمینه: