حقوق کارگران در ایران

شماره ۱۵

پاییز ۱۳۹۹/ اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۰

مقدمه

این پانزدهمین خبرنامه کارگری زمانه است که از این پس به صورت فصل‌نامه منتشر می‌شود.

حقوق کارگران در ایران – خبرنامه شماره ۱۵

تمرکز خبرنامه کارگری بر روی این نکات عمده است: امنیت و سلامت در محل کار، انواع تبعیض در حوزه کارگری، مسائل مربوط به کار زنان، کودکان کار، بیکاری، تعویق و یا عدم پرداخت دستمزدها، و نیز موضوع سازماندهی و اعتراضات کارگری.

زمانه به شکل پیگیر اخبار کارگری در ایران را گزارش می‌کند. خبرنامه‌های زمانه می‌کوشند یک «تصویر بزرگ» از موضوع حقوق کارگران ایران ارائه کنند. گزارش پیشِ ‌رو رخدادها و روندهایی را در محدوده تقریبی مهر تا آذر ۱۳۹۹/ اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۰ در برمی‌گیرد. خبرنامه مدعی پوشش کامل همه رخدادها نیست.

ما در اول ماه مه هر سال یک خبرنامه سالانه هم منتشر می‌کنیم که در آن موضوعات عمده در حوزه کارگری در یک بازه یک ساله بررسی می‌شوند. در اول ماه مه امسال خبرنامه سالانه شماره ۲ منتشر شد. خبرنامه ویژه مربوط به مسائل و مبارزات صنفی معلمان را نیز می‌توانید از صفحه حقوق کارگران زمانه دریافت کنید. به تازگی همچنین خبرنامه‌ای ویژه اعتصاب کارگران پیمانی نفت منتشر کرده‌ایم.

پاییز ۱۳۹۹: آنچه گذشت

بیکاری و فقر در ایران بیداد می‌کند. برپایه گزارش نهادهای حکومتی از هر چهار نفر جمعیت فعال اقتصادی در بهار امسال حدود یک نفر بیکار بودند. قیمت کالاهای اساسی و ضروری یک‌سال پس از افزایش ۲۰۰ درصدی نرخ بنزین در آبان ۱۳۹۸/نوامبر ۲۰۱۹ در برخی موارد ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. حکومت از کنترل قیمت‌ها و تأمین کالاهای ضروری ناتوان است و دستمزد کارگران نهادهای عمومی و پروژه‌های نفت و گاز با تأخیر پرداخت می‌شود. اعتراض‌های کارگری به‌رغم همه‌گیری کرونا همچنان ادامه دارد. دولت امیدوار است با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باردیگر به توافق هسته‌ای و برجام بازگردد و بتواند با صادرات نفت بخشی از بحران اقتصادی را کنترل کند. جناح‌های حکومتی اما بر سر توافق هسته‌ای اختلاف نظر دارند. مجلس شورای اسلامی قانون اقدامات راهبردی برای پایان تحریم‌ها را که به موجب آن دولت موظف است حجم و غلظت اورانیوم غنی‌سازی شده را افزایش دهد، تصویب کرده است. ترور محسن فخری‌زاده، از مقامات ارشد برنامه هسته‌ای ایران که مقام‌های دولتی آن را به اسرائیل منسوب می‌کنند، تصویب این قانون را که می‌تواند به از سرگیری برنامه هسته‌ای ایران و تشدید تحریم‌ها بیانجامد، برای مجلس تسهیل کرد.

کارگران روزمزد در مشهد و سبزوار به نداشتن حمایت معیشتی اعتراض کردند.
کارگران روزمزد در مشهد و سبزوار به نداشتن حمایت معیشتی اعتراض کردند.

حکومت حتی از کنترل چرخه انتقال کرونا ناتوان است. شمار بیماران روز به روز افزایش می‌یابد. در آبان ماه همزمان با نزدیک شدن به سالروز اعتراضات به گرانی بنزین در سال ۲۰۱۹/۱۳۹۸ سرانجام دولت با تعطیلی دو هفته‌ای مناطقی که براساس معیارهای وزارت بهداشت و درمان در وضعیت قرمز قرار داشتند، موافقت کرد. این تعطیلی‌ها به ادعای وزارت بهداشت و درمان توانسته از شمار بیماران بدحال و آمار مرگ بکاهد اما نگرانی از افزایش دوباره شمار بیماران، به ویژه با بازگشایی دوباره مراکز خرید در زمستان همچنان پابرجاست.

تعطیلی برخی از کسب و کارها افراد بیشتری را بیکار کرده است. وعده‌های دولت برای حمایت از بیکاران عملی نشده است. افزایش شمار بیکاران، تأخیر در پرداخت دستمزدها، گرانی کالاهای ضروری و سیاست‌های انقباضی دولت در حوزه خدمات اجتماعی موجب شکل‌گرفتن اعتراض‌های پراکنده در نقاط مختلف شده است. در آبان ماه که حکومت بیم داشت اعتراضات سال گذشته تکرار شود، شماری از دانشجویان و فعالان کارگری در نقاط مختلف بازداشت و به زندان منتقل شدند. حکومت به بهانه کرونا محدودیت در رفت و آمد وضع کرد و به خانواده کشته‌شدگان اعتراضات اعلام شد که حق برگزاری مراسم یادبود ندارد. تهدیدها اما مانع اعتراضات کارگران که روز به روز فشار بیشتری را تحمل می‌کنند، نشد.

در ادامه

  • بیکاری و تورم: سفره‌ها خالی‌تر می‌شود
  • گرسنگی، مهمان اجباری سفره کارگران
  • خودکشی در میان کارگران و فرزندان آنان
  • سرکوب: کارگران را اخراج می‌کنند و شلاق می‌زنند
  • بازداشت
  • کارخانه پادگان نیست
  • کارگران شهرداری: بی‌پناه در روزگار کرونا
  • مناطق آزاد تجاری: کارگران استثمار می‌شوند
  • بازنشستگان
  • پرستاران: جدال با مرگ
  • ایمنی کار: حوادث کار جان ۷۹ کارگر را گرفت
  • کولبران
  • مهاجران: شلیک به جویندگان کار «قانون» می‌شود

◄دانلود متن کامل:

در فرمت PDF

در فرمت  Epub

نسخه انگلیسی خبرنامه هم به زودی منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

https://www.radiozamaneh.com/561501

شماره‌های قبلی خبرنامه و مطالب دیگر در این صفحه: