به‌ دنبال انتشار فیلم سیلی خوردن یک زن افغانستانی از مأمور پلیس ایران در اردوگاه عسگرآباد ورامین و واکنش‌های گسترده کاربران در شبکه‌های اجتماعی به این موضوع، وزارت امور خارجه افغانستان از سفارت این کشور در تهران خواست تا این موضوع را پیگیری کند.

روز گذشته فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد یک مأمور پلیس ایرانی، در کشاکش با یک زن افغانستانی به او سیلی می‌زند.

به ‌دنبال بالا گرفتن انتقادها به این اقدام پلیس ایران، گران هیواد، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان روز پنج‌شنبه ۱۱ دی‌ ماه/ ۳۱ دسامبر، در گفت‌و‌گویی تلویزیونی اعلام کرد دستور پیگیری این موضوع به سفارت ایران در تهران داده شده است:

«متأسفانه وزارت امور خارجه افغانستان هم این کلیپ را مشاهده کرده و به ‌محض مشاهده این کلیپ، به سفارت افغانستان در تهران دستور داده شد تا این موضوع را از طریق مقامات ایرانی پیگیری کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان همچنین از آغاز بررسی‌های لازم توسط مقام‌های ایرانی در این زمینه خبر داد و گفت:

«دولت ایران و سفارت افغانستان در تهران در این زمینه اطمینان دادند و گفتند تمامی اقدامات قانونی که در مورد این رویداد ضروری باشد، عملی خواهند کرد.»

واکنش‌ها به انتشار فیلم سیلی خوردن زن افغانستانی از یک مأمور نیروی انتظامی در ایران چنان گسترده بود که ساعاتی پس از انتشار این فیلم، کیومرث عزیزی، رئیس پلیس ویژه شرق استان تهران، «دستور بررسی دقیق و سریع» اتفاق اردوگاه عسگر‌آباد ورامین را صادر کرد.

عزیزی همچنین وعده داد پس از انجام بررسی‌های لازم در این زمینه، نتایج آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

به ‌نحوی که در خبرگزاری‌های داخلی ایران از جمله در پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی رکنا آمده، گفته می‌شود زن افغانستانی حاضر در فیلم منتشر شده، مادری است که با شنیدن خبر بازداشت پسرش به اردوگاه عسگر‌آباد ورامین رفته و اصرار به رهایی پسرش داشته اما پلیس با زدن سیلی، مانع ورود او به محل نگهداری پسرش می‌شود.

منابع خبری ایران همچنین زمان وقوع این رویداد را دو هفته پیش اعلام کرده‌اند.

در گزارش‌های منتشر شده در این زمینه اشاره‌ای به هویت هیچ‌یک از افراد حاضر در فیلم نشده است.

انتشار این ویدئو از رفتار مأموران امنیتی ایران با مهاجران افغانستانی در حالی‌ست که در روزهای اخیر برخی کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی با انتشار هشتگ‌ «#پایان_مهمانی» در توئیتر، از مهاجران افغانستانی ساکن در ایران خواستند به کشور خود بازگردند. 

بازنشر این هشتگ که عده‌ای از فعالان مدنی آن را «نژادپرستانه» دانستند، موجی از انتقادها را در شبکه‌های اجتماعی به ‌دنبال داشت. 

کاربرانی که از هشتگ «پایان مهمانی» استفاده کردند، اشاره‌ای تلویحی به گفت‌وگوی ۵۰ دقیقه‌ای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با شبکه تلویزیونی طلوع نیوز افغانستان داشتند. ظریف در این گفت‌وگو مدعی شد مهاجران افغانستانی در ایران «مهمان» هستند. ‎

اردوگاه عسگرآباد ورامین که با عنوان «زندان عسگرآباد» هم شناخته می‌شود نام مکانی در اطراف تهران است که برای نگهداری از مهاجران افغان از آن استفاده می‌شود.

عمده افرادی که در این اردوگاه به ‌سر می‌برند مهاجران افغانستانی هستند که به شکل غیرقانونی وارد ایران شده‌‌اند. همچنین کسانی که در طول سال‌های اقامت در ایران موفق به اخذ کارت اقامت نشده‌اند.

در همین زمینه: