به گزارش سازمان‌های حقوق بشری فعال در کردستان، دو زندانی کُرد به نام‌های هیمن مصطفایی و سعید محمدی‌فرد جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی در زندان سنندج منتقل شده‌اند.

سعید محمدی‌فرد (سمت راست) – هیمن مصطفایی (سمت چپ)

شبکه حقوق بشر کردستان، پنج‌شنبه ۱۱ دی از انتقال هیمن مصطفایی، شهروند کُرد اهل مریوان به سلول انفرادی زندان سنندج جهت اجرای حکم اعدام خبر داد.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، هیمن مصطفایی متولد ۱۳۶۸ و ساکن شهر «کانی دینار» از توابع شهرستان مریوان است و در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ به اتهام قتل یکی از اعضای سابق سپاه پاسداران به نام «ابراهیم محمدی» در مریوان بازداشت شد. یک منبع مطلع از پرونده هیمن مصطفایی به شبکه حقوق بشر کردستان گفته:

«تنها چهار روز پس از قتل ابراهیم محمدی، هیمن مصطفایی توسط نیروهای امنیتی در مریوان بازداشت شد. او در دوران بازجویی و تحت شکنجه‌های جسمی و روحی شدید قتل این عضو سپاه را بر عهده گرفت.»

هیمن مصطفایی قبل از بازداشت به اتهام قتل، عضو یکی از احزاب سیاسی کُرد بود که پس از مدت کوتاهی استعفا داده و با هماهنگی اداره اطلاعات به شهر مریوان بازگشت. به گفته منبع شبکه حقوق بشر کردستان هیمن مصطفایی با تهدید و وعده بازجویان امنیتی حاضر به پذیرش سناریوی از قبل تهیه شده بازجویان شد.

در جریان این پرونده سه شهروند مریوانی دیگر به نام های بیان کاکه‌یی، هیوا دادآفرین و خلیل شیرزادی به اتهام مشارکت در این قتل بازداشت شدند. شبکه پرس تی‌وی در تاریخ ۹ دی سال ۱۳۹۲ با انتشار مستندی به نام «سوژه مشترک» اعترافات اجباری این چهار زندانی را منتشر کرد. 

هیمن مصطفایی ابتدا در دادگاه کیفری سنندج به اتهام «نگهداری اسلحه» به تحمل چهار سال حبس محکوم و از بابت اتهام «قتل عمد»، به قصاص محکوم شد. هر چند اداره اطلاعات و سپاه خواستار تایید پرونده‌ای به اتهام «محاربه» علیه هیمن مصطفایی شده بودند، اما دیوان عالی کشور این اتهام را به دلیل نبود شواهد و مدارک کافی رد کرد.

پیشتر در ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ هیمن مصطفای یک بار جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود، اما پس از تجمع اعتراضی ده‌ها تن از فعالان مدنی و شهروندان سنندجی با کسب موافقت خانواده مقتول اجرای این حکم موقتا متوقف شد و اکنون مجددا برای دومین بار جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده است.

علاوه بر هیمن مصطفایی، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از انتقال سعید محمدی‌فرد، شهروند کُرد ۳۵ ساله و اهل کرمانشاه به سلول انفرادی در زندان سنندج جهت اجرای حکم اعدام داده است.

سعید محمدی‌فرد به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم شده است.

ندا، قره‌ویسی، همسر این زندانی در تماس با سازمان حقوق بشری هه‌نگاو انتقال سعید محمدی‌فرد به سلول انفرادی را تایید کرده است. به گفته همسر محمدی‌فرد خانواده مقتول که اهل لرستان هستند، برای رضایت درخواست دو میلیارد تومان دیه کرده‌اند. خانواده مقتول پیشتر درخواست چهار میلیارد تومان دیه کرده بود. به گفته ندا قره‌ویسی آنها قادر به تامین این مبلغ نیستند.

سعید محندی‌فرد چهارم مرداد سال جاری بار دیگر جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود، اما اجرای حکمش با اخذ مهلت به تعویق افتاد و اکنون بر اساس گرازش هه‌نگاو است احتمال می‌رود یک‌شنبه ۱۴ دی ۹۹ حکم اعدام اجرا شود.

  • در همین زمینه