سازمان تنظیم مقررات دارویی هند مجوز لازم برای استفاده اضطراری از دو واکسن کرونا،  یکی ساخت داخل و دیگری ساخت «آسترازنکا» و دانشگاه آکسفورد را صادر کرد. «کواکسین»،  واکسن ساخت هند فاز سوم کارآزمایی بالینی را تا آخر پشت سر نگذاشته و میزان تأثیرپذیری آن هم مشخص نیست. به همین سبب انتقادات از دولت هند برای صدور مجوز زودهنگام برای کواکسین بالا گرفته است.

هند با ده میلیون ابتلای شناسایی‌شده به کووید ۱۹ بعد از آمریکا دومین کانون شیوع ویروس کرونا در جهان است

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ناراندا موندی، نخست‌وزیر هند از تصمیم سازمان تنظیم مقررات دارویی هند برای صدور مجوز به کواکسین به عنوان نشانه‌ای از خودکفایی هند استقبال کرد.

این واکسن را شرکت «بهارات بیوتک» مستقر در حیدرآباد در همکاری با سازمان دولتی «موسسه ملی تحقیقات پزشکی» برای بازار آمریکا ساخته و دستیابی هند به آن به این معنی است که هند اکنون در زمره اندک کشورهای تولیدکننده واکسن کووید قرار دارد.

برزیل برای خرید کواکسین توافق‌نامه‌ای با هند امضا کرده است. «بهارات بیوتیک» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که واکسن هند نه تنها مصرف داخلی آن کشور را تأمین می‌کند، بلکه دسترسی سایر کشورها به واکسن را هم فراهم می‌سازد. بهارات بیوتک در ادامه این اطلاعیه نوشت که با ده کشور جهان در حال گفت‌وگوست.

واکسن هند دارای هر دو شرط برای صدور به ایران است

محمود واعظی، رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهوری ایران، اعلام کرده که ایران خرید واکسن از هند، روسیه و چین را در دستور کار دارد. سخنگوی سازمان غذا و دارو دو شرط را برای تایید واکسن و خرید آن از یک کشور خارجی اعلام کرده است: واکسنی که تاییدیه‌ بین‌المللی یا تایید سازمان غذا و داروی کشور مبداء را داشته باشد، و در کشور مبداء هم واکسیناسیون با آن شروع شده باشد. هند هر دو شرط را دارد.

شنبه گذشته  تمرین سراسری در هند برای اجرای برنامه گسترده واکسیناسیون آغاز شد. قرار است در نخستین مرحله ۳۰۰ میلیون نفر از جمعیت آن کشور واکسینه شوند.   

نه شرکت «بهارات بیوتک» و نه «موسسه ملی تحقیقات پزشکی» هیچکدام  اطلاعات لازم درباره تأثیرگذارترین میزان «دوز» کواکسین را منتشر نکرده‌اند. منبع خبرگزاری رویترز که نام او افشا نشده گفته است کواکسین ۶۰ درصد در ایجاد ایمنی موثر است. این احتمال وجود دارد که فوریه سال جاری واکسیناسیون با کواکسین آغاز شود. برخی از فعالان مدنی و اپوزیسیون هند این تصمیم را عجولانه می‌دانند و در شبکه‌های اجتماعی یا با انتشار بیانیه‌هایی از دولت خواسته‌اند تا پایان فاز انسانی کارآزمایی بالینی واکسن از استفاده از آن خودداری کند.

۲۷۰ میلیون نفر در اولویت واکسیناسیون

فاز سوم کارآزمایی بالینی کواکسین در نوامبر ۲۰۲۰ در حلقه‌ای از ۲۶ هزار داوطلب انجام شد.  شرکت «بهارات بیوتک» و «موسسه ملی تحقیقات پزشکی» اعلام کرده‌اند که اطلاعاتی که از این کارآزامایی به دست آمده مشابه اطلاعات کارآزمایی واکسن آمریکا و آکسفورد است.  

انستیتوی سرُم‌سازی هند بزرگترین تولیدکننده فرآورده‌های واکسنی جهان است.

هند با ده میلیون ابتلای شناسایی‌شده به کووید ۱۹ بعد از آمریکا دومین کانون شیوع ویروس کرونا در جهان است. تاکنون دست‌کم ۱۴۹ هزار در این کشور در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

قرار است که ابتدا ۳۰ میلیون نفر در بخش خدمات از جمله کادر درمان و نیروهای امنیتی و پلیس و کارمندان بخش دولتی و سپس افراد مسن‌‌تر از ۵۰ سال واکسینه شوند. این عده برابر با ۲۷۰ میلیون نفرند.

بیشتر بخوانید: