مراسم ادای سوگند یکصد و هفدهمین کنگره آمریکا یکشنبه سوم ژانویه / ۱۴ دی برگزار شد. کنگره جدید در‌حالی کار خود را آغاز می‌کند که آمریکا هفته‌ای حساس و مهم را در پیش رو دارد. گروهی از قانونگذاران جمهوری‌خواه کنگره قصد دارند، پیروزی بایدن در برخی از ایالت‌ها را تایید نکنند. چنانچه میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنای آمریکا می‌گوید: «اگر بگوییم کنگره صدوهفدهم در زمانی سرشار از چالش تشکیل می شود در حقیقت (اوضاع) را دست‌کم گرفته‌ایم.»

در هفته پیش‌رو منتظر چه باشیم:

دوشنبه ۴ ژانویه

روز دوشنبه نخستین رو کامل کاری برای کنگره صدوهفدهم در کپیتول هیل است. این کنگره با کنگره پیشین اندکی متفاوت است. 

دموکرات‌ها در انتخابات ماه نوامبر کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را حفظ کردند، نانسی پلوسی نیز پس از رای‌گیری یکشنبه، مسند «ریاست مجلس نمایندگان» آمریکا را همچنان نگهداشت.

نانسی پلوسی بار دیگر به عنوان رییس مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد-سوم ژانویه ۲۰۲۱- واشنگتن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

جمهوری‌خواهان، در کنگره جدید با نتایج بهتری نسبت به گذشته همراه بودند و بر تعداد نمایندگان زن این حزب نیز افزوده شد.

در سنای آمریکا، توازن قدرت دست‌کم تا روز سه‌شنبه مشخص نخواهد شد.  

سه شنبه ۵ ژانویه

چشم‌ها اکنون به ایالت جورجیا دوخته شده، در مرحله دوم انتخابات با اعلام نتایج آرای این ایالت تکلیف توازن قدرت در سنای آمریکا مشخص خواهد شد. 

اگر هر یک از سناتورهای فعلی یعنی (کلی لوفر و دیوید پردو) بتوانند کرسی خود را حفظ کنند، جمهوری‌خواهان همچنان اکثریت سنای آمریکا را در دست خواهند داشت. اما اگر رقبای دموکرات آنها یعنی (جان  آساف و رافائل وارنوک) پیروز شوند، دموکرات‌ ها به مدد رای معاون منتخب ریاست جمهوری (کاملا هریس) کنترل سنا را در دست خواهند گرفت.

تبلیغات انتخابات سنا در ایالت جورجیا -سوم ژانویه )۲۰۲۱- (عکس از خبرگزاری فرانسه

نتایج اغلب نظرسنجی‌ها در ایالت جورجیا تا کنون چنان نزدیک بوده که پیش بینی برنده سنای این ایالت دشوار است.

چهارشنبه ۶ ژانویه

مهمترین روز این هفته چهارشنبه است. ۶ ژانویه روز شمارش تعرفه‌های الکتورال است. کنگره آمریکا در یک جلسه مشترک (سنا و مجلس نمایندگان آمریکا) آرای الکتورال را به صورت رسمی شمارش می‌کند. جلسه شمارش تعرفه‌های الکتورال در کنگره معمولا رویدادی تشریفاتی است. اما این بار تعدادی از نمایندگان کنگره می‌‌خواهند پیروزی بایدن را تایید نکنند. دستکم ۱۴۰ نماینده (جمهوری‌خواه) مجلس نمایندگان آمریکا و تعدادی از سناتورها گفته‌اند که علیه شمارش تعرفه‌های الکتورال برای بایدن رای خواهند داد. این حرکت هرچند نمی‌تواند مانع ریاست جمهوری بایدن شود اما دستکم تکرار اتهامات گروه معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا است.

هرچند شماری از جمله خود دونالد ترامپ نتایج انتخابات ریاست جمهوری را معتبر نمی‌دانند، اما ده‌ها قاضی، فرماندار، مقام‌های انتخاباتی، الکتورها، وزارت دادگستری، وزارت امنیت ملی و دیوان‌عالی هیچکدام شواهدی مبنی بر اعتبار این اتهامات نیافته‌اند.

پنج‌شنبه ۷ ژانویه

بحث و بررسی بر سر کالج الکتورال ممکن است تا ساعت‌های اولیه صبح ۵ شنبه ادامه یابد. به ازای هر ایالتی که به آرای آن اعتراض شود باید مجلس نمایندگان و سنا  باید به مدت دو ساعت جداگانه بحث کرده و سپس در مورد آن رای‌گیری کنند. با این وجود انتظار می‌رود در پایان کنگره پیروزی بایدن را به عنوان «پیروز کالج الکترال» تایید کند. بایدن در مرحله بعد ظهر روز چهارشنبه بیستم ژانویه (به وقت شرق آمریکا) پس از اجرای مراسم سوگند بر روی پله‌های مقابل ساختمان کنگره دوره ریاست جمهوری ۴ ساله خود را رسما آغاز خواهد کرد.

در همین زمینه: