دونالد ترامپ در گردهمایی جمهوری‌خواهان برای انتخابات دور دوم سنا در ایالت جورجیا باردیگر موضوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را به میان کشید. او گفت امیدوار است که مایک پنس، معاونش، کار را در روز ششم ژانویه که قرار است پنس به ریاست جمهوری بایدن رسمیت دهد، یکسره کند.

دونالد ترامپ در گردهمایی چهار ژانویه جمهوری‌خواهان در جورجیا برای انتخابات دور دوم سنا

شامگاه دوشنبه چهارم ژانویه/ ۱۶ دی ماه، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای شرکت در گردهمایی جمهوری‌خواهان برای تبلیغ نامزدان این حزب در انتخابات دور دوم سنا در ایالت جورجیا شرکت کرد. انتخابات قرار است امروز سه‌شنبه ۵ ژانویه در ایالت جورجیا برگزار شود – ایالتی که دونالد ترامپ به نتیجه آرای الکترال آن در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ معترض است.

با وجود اینکه ترامپ به گردهمایی دعوت شده بود که برای انتخاب مجدد سناتورهای جمهوری‌خواه ایالت جورجیا یعنی کلی لوفر و دیوید پردو تبلیغ کند، او انتخابات سرنوشت ساز سنا را رها کرد و مجددا باورهایش در مورد تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را تکرار کرد.

ترامپ در این تجمع انتخاباتی گفت امیدوار است که مایک پنس، معاونش، کار موضوع انتخابات ریاست جمهوری را یکسره کند.

اشاره او به برنامه روز چهارشنبه شش ژانویه است که نمایندگان کنگره و سناتورها تعرفه‌های آرای الکتورال هر ایالت را شمارش می‌کنند. در این روز مایک پنس در کنگره حضور تشریفاتی دارد و نهایتا باید جوزف بایدن را، به صورت رسمی رئیس جمهوری آمریکا اعلام کند.

برخی از نمایندگان و سناتورهای جمهوری‌خواه گفته‌اند که که در این مراسم می‌خواهند پیروزی بایدن را در برخی از ایالات هایی که محل مناقشه ترامپ بوده‌اند، تایید نکنند.

نتیجه انتخابات تغییر نمی‌کند، اما اگر آرای برخی از ایالت‌ها روز چهارشنبه تایید نشود، مجلس فرصت گفت‌وگو و تصمیم گیری خواهد داشت که این یعنی اعلام ریاست جمهوری بایدن چند ساعتی به عقب می‌افتد.

اکنون ترامپ می‌گوید که او از مایک پنس خواسته است که به جمهوری‌خواه‌هایی که قصد دارند ریاست جمهوری بایدن را رسمیت ندهند ملحق شود.

ترامپ، با اشاره به نقش معاون رئیس جمهوری در برنامه روز چهارشنبه گفت:

«امیدوارم که مایک پنس کار ما را راه بیاندازد. مطمئناً او مرد خوبی است. البته اگر کار ما را راه نیاندازد، دیگر او را خیلی دوست نخواهم داشت.»

حمله ترامپ به دولت محلی ایالت جورجیا

در تجمع انتخاباتی شامگاه دوشنبه حملات ترامپ دیگر فقط به سوی دمکرات‌ها نبود. او همچنین برایان کمپ، فرماندار ایالت جورجیا و برد رافنسپرگر، وزیر داخلی ایالت جورجیا را به باد انتقاد گرفت. انتقاد ترامپ به این مقام‌های محلی ایالت جورجیا که هردو جمهوری‌خواه هستند این است که چرا حاضر نشدند نتیجه آرای الکترال ایالت خود را لغو کنند.

یک روز پیش از این، واشنگتن پست فایل صوتی تماس تلفنی دونالد ترامپ و وزیر داخلی ایالت جورجیا را منتشر کرد که در آن ترامپ سعی کرد که از این مقام محلی برای نظریه‌های خودش در مورد تقلب، تایید بگیرد. وقتی رافنسپرگر استدلال‌های ترامپ را نپذیرفت و به او گفت که اطلاعاتش نادرست است، رئیس جمهوری آمریکا این مقام دولت محلی را تحت فشار قرار داد و حتی او را تهدید کرد.

نهایت ترامپ از وزیر داخلی ایالت جورجیا خواست که «آرای بیشتری» را به نفع ترامپ در این ایالت پیدا کند. رافنسپرگر باز هم قبول نکرد.

این فایل صوتی و انتشار آن در نزدیکی انتخابات دور دوم سنا در ایالت جورجیا فشار بیشتری به جمهوری‌خواهان آورده که ناچار شده‌اند رفتار دونالد ترامپ را تفسیر کنند و یا توضیح بدهند.

دعوت به تحقیقات کیفری علیه ترامپ

این احتمال مطرح شده که ترامپ در این گفت‌وگوی تلفنی و در تلاش برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری در جورجیا، قانون را زیر پا گذاشته است. روز دوشنبه ده‌ها نماینده دمکرات مجلس نمایندگان و همچین سیاستمدارهای بازنشسته در رابطه با این فایل صوتی تقاضای تحقیقات کیفری کرده‌اند.

دو عضو دموکرات کنگره آمریکا تد لیو و کاتلین رایس، به طور رسمی به رئیس پلیس فدرال آمریکا، کریستوفر ری نامه نوشته‌اند و خواستند که در مورد تماس تلفنی ترامپ با مقام‌های محلی ایالت جورجیا یک تحقیقات کیفری آغاز شود.

در نامه آنها آمده:

«ما معتقدیم که دونالد ترامپ درگیر ارتکاب یا درگیر توطئه‌ای برای ارتکاب تعدادی از جرایم انتخاباتی شده است.»

رافنسپرگر و دیگر مقام‌های ارشد انتخاباتی ایالات جورجیا قبل از حضور ترامپ برای تبلیغات انتخاباتی در این ایالات، روز دوشنبه یک نشست مطبوعاتی برگزار کردند که در آن لیستی از تئوری‌های توطئه ارائه شده توسط ترامپ و رسانه‌های نزدیک به رئیس جمهوری را رد کردند.

در مقابل ترامپ در تجمع انتخاباتی جورجیا قول داد که یک سال و نیم دیگر بازگردد و علیه مقام‌های محلی جمهوری‌خواه در انتخابات محلی کمپین کند.

انتخابات روز سه شنبه در ایالت جورجیا برای آرایش آینده مجلس سنا سرنوشت ساز است. اگر هر یک از سناتورهای فعلی جورجیا یعنی (کلی لوفر و دیوید پردو) بتوانند کرسی خود را حفظ کنند، جمهوری‌خواهان همچنان اکثریت سنای آمریکا را در دست خواهند داشت. اما اگر رقبای دموکرات آنها یعنی (جان  آساف و رافائل وارنوک) پیروز شوند، مجلس سنای آمریکا با احتساب رای کاملا هریس – به دست دموکرات‌ها خواهد افتاد.

در همین زمینه: