رئیس جمهوری کره جنوبی به دفتر امنیت ملی دستور داد برای حل بحران توقیف نفت‌کش این کشور توسط سپاه پاسداران در ارتباط تنگاتنگ با سایر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط قرار گیرد. در همان حال درباره موضوع سفر قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی به تهران هم اختلاف نظر وجود دارد. گفت‌‌وگو درباره نفتکش یا دارایی مسدود شده ایران؟

نفتکش کره جنوبی با نام تجاری هانکوک چیمی

دوشنبه ۱۵ دی سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند نفتکش کره جنوبی با نام تجاری هانکوک چیمی خبر داد. بر این اساس این شناور از مبدا بندرالجبیل عربستان سعودی عازم بمبئی هند بود که در خلیج فارس به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی توقیف شد. سپاه پاسداران در ادامه این اطلاعیه نوشته است کشتی توقیف‌شده حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن اتانول بوده و خدمه‌های آن که در بازداشت سپاه پاسداران‌اند از ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند. کشتی هانکوک چیمی در بندرعباس پهلو گرفته و قرار است پرونده آن به مراجع قضایی تحویل داده شود.

روز گذشته شورای امنیت ملی کره جنوبی با وزارت خارجه، وزارت دفاع و وزارت اقیانوس‌ها و ماهیگیری تشکیل جلسه اضطراری داد و همزمان کره جنوبی هم اعلام کرد به خلیج فارس نیرو اعزام کرده است.

یک روز بعد از این تحولات، بامداد چهارشنبه ۶ ژانویه/ ۱۷ دی، «کانگ مین‌سوک» سخنگوی ریاست‌جمهوری کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مون جائه‌این، رئیس جمهوری گزارش دفتر امنیت ملی درباره توقیف نفت‌کش را دریافت کرده و سپس خواهان برگزاری جلسات دولتی در این‌باره شده و از دفتر امنیت ملی خواسته برای یافتن راهکار حل بحران با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه در ارتباط قرار داشته باشد.

سخنگوی ریاست جمهوری کره جنوبی در ادامه این بیانیه اعلام کرد دولت آن کشور در حال گفت‌وگو درباره اقدامات هماهنگ از طریق دفتر امنیت ملی، سرویس اطلاعات ملی و وزارتخانه‌های مرتبط با این حادثه است.

بخشی از دارایی‌های ایران به سبب تحریم بانکی ایران در کره جنوبی مسدود شده است. ایالات متحده آمریکا، ایران را متهم کرد که برای آزادسازی دارایی‌های مسدود شده نفتکش کره‌ جنوبی را توقیف کرده است. ایران اما این اتهام را قویاً رد کرده.

 وزارت خارجه کره جنوبی در این فاصله اعلام کرد در حال بررسی دلایل مطرح‌شده از طرف ایران درباره توقیف نفت‌کش این کشور در تنگه هرمز بوده و احتمال اقدام قانونی سئول در این باره وجود دارد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران چهارشنبه ۱۷ دی در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره آخرین وضعیت نفت‌کش توقیف‌شده کره‌ای گفت: همانگونه که قبلا اعلام شد، مشکل کشتی کره‌ای کاملا فنی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: رفتار دولت کره در این زمینه مردود است.

خطیب‌زاده از سفر قائم‌مقام وزیر خارجه کره در آینده نزدیک به تهران خبر داد و گفت این سفر ربطی به توقیف نفتکش کره‌ای ندارد و صرفا برای گفت‌وگو درباره دارایی‌های مسدود شده ایران انجام می‌شود.   

بیشتر بخوانید: