روز چهارشنبه ۶ ژانویه، جلسه مشترک کنگره برای تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا برگزار می شود. به نظر می‌رسد این روز دشوارترین روز خدمت مایک پنس به عنوان معاون ریاست جمهوری آمریکا باشد.

دونالد ترامپ و مایک پنس در حال ورود به ساختمان کنگره برای صرف ناهار و بحث درباره سیاست‌ها با نمایندگان جمهوری‌خواه، ۹ ژانویه ۲۰۱۸ ــ‌ عکس از آرشیو

مایک پنس از سوی دونالد ترامپ و برخی طرفداران او تحت فشار است تا مانع تایید پیروزی جو بایدن در جلسه مشترک کنگره شود. به گزارش رسانه‌ها مایک پنس به رییس جمهور آمریکا گفته است که (ازنظرقانونی) قدرت آن را ندارد که جلوی تایید پیروزی بایدن را در کنگره بگیرد.

سه‌شنبه دونالد ترامپ در توییتی نوشته بود که معاون ریاست جمهوری آمریکا قدرت رد الکتورهایی را که با “تقلب” انتخاب شده‌‌‌اند دارد.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، مایک پنس در جلسه هفتگی ناهار با ریاست جمهوری به او گفته است که به باور او معاون ریاست جمهوری چنین اختیاری را ندارد. آقای ترامپ ساعاتی پس از انتشار این خبر آن را تکذیب کرد، آن را «تقلبی» خواند و در بیانیه‌ای گفت آقای پنس با او در زمینه داشتن اختیار برای تغییر نتیجه هم‌نظر است.

چهارشنبه۶ ژانویه روز شمارش تعرفه‌های الکتورال است. کنگره آمریکا در یک جلسه مشترک (سنا و مجلس نمایندگان آمریکا) آرای الکتورال را به صورت رسمی شمارش  و تایید می‌کند. جلسه شمارش تعرفه‌های الکتورال در کنگره معمولا رویدادی تشریفاتی است. اما این بار تعدادی از نمایندگان کنگره می‌‌خواهند پیروزی بایدن را تایید نکنند. دستکم ۱۴۰ نماینده (جمهوری‌خواه) مجلس نمایندگان آمریکا و تعدادی از سناتورها گفته‌اند که علیه شمارش تعرفه‌های الکتورال برای بایدن رای خواهند داد. این حرکت هرچند نمی‌تواند مانع ریاست جمهوری بایدن شود اما دستکم تکرار اتهامات گروه معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا است.

شماری از جمله خود دونالد ترامپ  و تعداد قابل توجهی از طرفدارانش نتایج انتخابات ریاست جمهوری را معتبر نمی‌دانند، اما ده‌ها قاضی، فرماندار، مقام‌های انتخاباتی، الکتورها، وزارت دادگستری، وزارت امنیت ملی و دیوان‌عالی هیچکدام شواهدی مبنی بر اعتبار اتهامات مبنی بر تخلف  نیافته‌اند.

با وجود این تمامی سناتورهای جمهوری‌خواه موافق عدم تایید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نیستند. در تازه‌رین واکنش‌ها تیم اسکات سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کارولینای جنوبی  و جیمز اینهاف سناتور جمهوری‌خواه از ایالت اوکلاهما گفته‌اند به چالش کشیدن تاییدیه ایالت‌ها را به منزله  «نقض سوگند» رسمی‌شان تلقی می‌کنند.

روند تایید کالج الکتورال در کنگره

این روند احتمالا چندین ساعت به طول خواهد انجامید و ممکن است بحث و بررسی بر سر کالج الکتورال تا ساعت‌های اولیه صبح ۵ شنبه نیز  ادامه یابد. آقای پنس به عنوان معاون ریاست جمهوری و ریاست سنای آمریکا اداره و ریاست این جلسه را بر عهده دارد. 

اگر دستکم یک سناتور و یک نماینده کنگره به نتیجه هر ایالت اعتراض کنند، به مدت مجموعا دو ساعت زمان برای بحث در این باره در نظر گرفته شده است. در پایان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا هر کدام جداگانه برای تایید نتیجه  کالج الکتورال ایالت رای‌گیری خواهند کرد.

ساختمان کنگره آمریکا – واشنگتن دی‌سی- اکثریت سنا در اختیار جمهوری‌خواهان است اما دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا اکثریت را در دست دارند- (عکس از شاتراستاک)

برای تغییر نتایج باید هم سنا و هم مجلس نمایندگان با چنین اقدامی موافقت کنند. دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا اکثریت را در دست دارند و کاملا بعید است که نتیجه را رد کنند، افزون بر این حتی به نظر نمی‌رسد در سنا هم همه سناتورهای جمهوری‌خواه با رد نتایج موافق باشند.

انتظار می‌رود نتیجه کالج الکتورال دستکم در سه ایالت آریزونا، جورجیا و پنسیلوانیا مورد بحث قرار گیرد، اعتراض به نتایج ایالت‌‌های میشیگان، نوادا و ویسکانسین نیز دور از انتظار نیست. 

نقش مایک پنس

پس از بررسی نتایج تمام ایالت‌ها، آقای پنس به عنوان معاون ریاست جمهوری و نیز ریاست سنا آرای کالج الکتورال را برای هر کاندیدا قرائت خواهد کرد و به این ترتیب پیروزی بایدن رسمیت خواهد یافت.

آقای پنس در روزهای اخیر با ظرافت نشان داده که مایل به تغییر نتیجه کالج الکتورال نیست، آخرین مورد آن روز گذشته و وقتی بود که به صراحت گفت قدرت (قانونی) این‌ کار را ندارد.

جلسه مشترک کنگره ساعت ۱ بعد از ظهر به وقت پایتخت آمریکا ( ۹ و نیم شب به وقت تهران) آغاز می شود و انتظار می‌رود تا  بامداد پنج شنبه به وقت محلی نیز ادامه یابد.

مایک پنس و دونالد ترامپ دسامبر ۲۰۱۹- پنسیلوانیا (عکس از شاتراستاک)

مرحله بعد

روز بیستم ژانویه مرحله آخر از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است وقتی که رییس جمهور منتخب بر روی پله های مقابل ساختمان کپیتول سوگند خورده و راهی کاخ سفید می‌شود.

روزچهارشنبه برای واشنگتن روز پرسر وصدا و متشنجی است. قرار است هزاران نفر از طرفداران دونالد ترامپ و گروه‌‌های راست‌ افراطی در شهر واشنگتن تظاهرات کنند.

همزمان پایتخت آماده خشونت‌های احتمالی شده است. در رسانه‌های اجتماعی برخی از افراد شرکت کننده در تظاهرات تهدید به خشونت کرده اند. حتی صحبت از آتش زدن ماشین‌های پلیس نیز به میان آمده است. به نوشته واشنگتن پست گروهی ناشناس نیز با انتشار مطالبی در اینترنت سایرین را راهنمایی کرده‌اند که چطور اسلحه به تظاهرات بیاورند.

طرفداران دونالد ترامپ در واشنگتن‌دی‌سی، پنجم ژانویه ۲۰۲۰ (عکس از خبرگزاری فرانسه)

خانم ماریل بوزر، شهردار واشنگن دی‌سی از ساکنین شهر خواسته تا از رفتن به مرکز شهر اجتناب کنند.  او همچنین در اطلاعیه‌ای یادآورشده که حمل سلاح گرم در مناطق تحت پوشش پارک ‌های ملی از جمله «نشنال مال»غیر قانونی است. «نشنال مال» همان منطقه‌ای است که اغلب تظاهرکنندگان قرار است در آنجا جمع شوند. 

در همین زمینه: