جلسه مشترک کنگره برای تأیید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با تایید پیروزی جو بایدن پایان یافت.

جلسه مشترک کنگره برای تایید ریاست جمهوری جو بایدن- ۷ ژانویه- عکس از خبرگزاری فرانسه

پیروزی بایدن بر دونالد ترامپ با ۳۰۶ رأی در برابر ۲۳۲ رأی توسط کنگره آمریکا تأیید شد.

دقایقی پس از اعلام تایید پیروزی جو بایدن در کنگره آمریکا، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که خود را  به انتقال قدرت متعهد می‌داند. در این بیانیه که توسط کاخ سفید منتشر شد آمده است: 

« هرچند من کاملا با نتیجه این انتخابات موافق نیستم، وحقایق از بر حق بودن من حکایت دارد، با این وجود  روز بیستم ژانویه انتقال قدرت صورت خواهد گرفت….»

جلسه چهارشنبه ۶ ژانویه پس از حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره برای ساعاتی متوقف و سپس از سر گرفته شد.

کنگره آمریکا در یک جلسه مشترک (سنا و مجلس نمایندگان آمریکا) آرای الکتورال را به صورت رسمی شمارش و تایید می‌کند. جلسه شمارش تعرفه‌های الکتورال در کنگره معمولا رویدادی تشریفاتی است، اما این بار همزمان با تکرار اتهامات ترامپ مبنی بر تقلب و تخلف در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰  و حمله طرفداران ترامپ به کنگره خب ساز شد.

مایک پنس از سوی دونالد ترامپ و برخی طرفداران او تحت فشار بود تا مانع تایید پیروزی جو بایدن در جلسه مشترک کنگره شود. اما پنس با تاکید بر این‌که  (از نظر قانونی) قدرت آن را ندارد که جلوی تایید پیروزی بایدن را در کنگره بگیرد به عنوان معاون ریاست جمهوری و ریاست سنا جلسه را آغاز کرد و در نهایت پیروزی بایدن را اعلام کرد.

تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا و سنای آمریکا به کالج الکتورال پنسیلوانیا و آریزونا اعتراض کردند اما پس از رای‌گیری جداگانه در مجلس نمایندگان و سنا اعتراض این اعضا از سوی کنگره رد شد.

در جریان تظاهرات حامیان دونالد ترامپ در پایتخت و درگیری آنها با پلیس چهار نفر کشته و ۵۲ نفر دستگیر شده‌اند. شهرداری وضعیت اضطراری در شهر را تا ۱۵ روز – یعنی یک روز بعد از مراسم تحلیف جو بایدن – تمدید کرد.

افسران پلیس ساختمان کنگره آمریکا در حال نشانه‌رفتن سلاح‌هایشان ــ عکس: Drew Angerer/Getty Images/AFP

جو بایدن روز بیستم ژانویه پس از ادای مراسم سوگند رسما به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا کار خود را آغاز خواهد کرد .

در همین زمینه: