رهبر جمهوری اسلامی ایران به مناسبت ۱۹ دی یک نطق تلویزیونی ایراد کرد. خامنه‌ای در این نطق به چند حادثه تاریخی دیگر هم اشاره کرد: تشییع جنازه قاسم سلیمانی، انهدام هواپیمای اوکراینی، اعتراضات سال ۱۳۸۸ در ایران. تحریف این حوادث در رسانه‌ها، مهم‌ترین نگرانی خامنه‌ای بود. او به موضوعات سیاسی روز هم پرداخت: رفع تحریم‌ها به عنوان پیش‌شرط بازگشت ایران به تعهداتش در برجام، مذاکره درباره برنامه موشکی سپاه و نفوذ ایران در خاورمیانه.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی تلویزیونی ۱۸ دی ۱۳۹۹

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی جمعه ۱۹ دی در یک نطق تلویزیونی گفت:

«حادثه کرمان و هواپیمای اوکراینی تلخ بود و برای خانواده‌هایشان آرزوی صبر می‌کنم. مسئولان هم وظایفی دارند.»

منظور خامنه‌‌ای از «حادثه کرمان» کشته شدن ۵۶ نفر از تشییع‌کنندگان جناره قاسم سلیمانی در اثر ازدحام جمعیت در زادگاه اوست که ۱۷ دی سال گذشته اتفاق افتاد. فردای آن روز در ۱۸ دی‌ ۹۸ یک هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق و اندکی پس از برخاستن از فرودگاه تهران، هدف دست‌کم دو موشک سامانه نیروی هوافضای سپاه پاسداران قرار گرفت و سرنگون شد. تمام سرنشینان و خدمه این هواپیما جان باختند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از نطق تلویزیونی خود گفت:

«هر حادثه محتوا و معنایی دارد. ما بایستی مضمون آن را درست بشناسیم و از آن حراست بکنیم. امروز با گسترش وسایل ارتباط جمعی این امکان برای راویان مغرض وجود دارد تا محتوای حوادث را تغییر بدهند و تفسیر غلط بکنند.»

خامنه‌ای سپس بر اساس درکش از کتابی که به گفته او «یک آمریکایی» درباره تسلط سازمان سیا بر رسانه‌ها نوشته به این یقین رسید که «امروز یکی از کارهای مهم دستگاه‌های جاسوسی» همین کار [تحریف محتوای حوادث] است:

 «حوادث مهم دنیا را رصد می‌کنند و به زبان و قلم دیگران، با مقاله و تحلیل اشخاص معروف آن چه را که مدنظر خودشان است در تفسیر یک حادثه منعکس می‌کنند.»

تظاهرات ۱۹ دی قم که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران با عنوان «قیام خونین مردم قم» شناخته می‌شود، شامل چند روز تظاهرات اعتراضی نسبت به چاپ مقاله «ایران و استعمار سرخ و سیاه» در روزنامه اطلاعات است. این تظاهرات را بسیاری سرآغاز اعتراضاتی می‌دانند که در بهمن سال ۱۳۵۷ به سرنگونی نظام پهلوی و پایان سلطنت در ایران انجامید.

خامنه‌ای: هواداران و دوستداران ما تضعیف نشوند

خامنه‌‌‌ای در بخش دیگری از سخنانش اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ را با حمله طرفداران ترامپ به کنگره مقایسه کرد و گفت:

«آنچه آمریکایی‌ها می‌خواستند در سال ۸۸ بر سر ایران بیاوردند، در سال ۹۹ بر سر خودشان آمد. با حال و روز امروز آمریکا، هنوز هم قبله عده‌‌ای آمریکاست.»

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا اعلام کرده که چنانچه ایران به تعهداتش در برنامه هسته‌ای عمل کند، ایالات متحده آمریکا هم به برجام بازمی‌‌گردد. دولت روحانی همچنان خواهان گفت‌وگوست. رئیس جمهوری اسلامی روز گذشته در سخنانی گفته بود «اگر آمریکا توبه کند و بگوید دیگر شیشه نمی‌شکنیم، استقبال می‌کنیم.»

 خامنه‌ای در بخش دوم سخنانش با اشاره به توافق هسته‌ای گفت:

«بحث از برگشت آمریکا به برجام است. ما هیچ اصراری نداریم، ما هیچ عجله‌ای نداریم آمریکا به برجام برگردد. آنچه ما بر آن تأکید داریم برداشته شدن تحریم‌هاست. اگر تحریم‌ها برداشته شود، آن وقت برگشت آمریکا به برجام معنا دارد اما اگر این رخ نداد، حتی برگشت آمریکا به برجام ممکن است به ضرر ما باشد.»

رهبر جمهوری اسلامی با دفاع از مصوبه «اقدام راهبردی مجلس» و بازگشت به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای ایران گفت:

«تصمیم مجلس در زمینه برجام یک تصمیم درست و منطقی است. وقتی دشمن به تعهدات خود عمل نمی‌کند دلیلی ندارد ما به همه تعهدات خود در برجام عمل کنیم. اگر چنانچه آنان به تعهدات خود برگردند ما هم به تعهدات خود برمی‌گردیم و بنده این را از اول گفته‌ام.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در دولت آتی آمریکا روز یکشنبه در گفت‌وگو با «فرید زکریا» خبرنگار سی ان ان گفت در صورت انجام هرگونه مذاکره در مورد بازگشت احتمالی آمریکا به «برنامه جامع اقدام مشترک»، برنامه موشک بالستیک ایران «باید روی میز باشد». خامنه‌ای با مذاکره درباره برنامه موشکی ایران و نفوذ ایران در خاورمیانه به عنوان مکمل‌های برجام نیز همچنان مخالفت کرد:

«نباید اجازه دهیم هواداران و دوستداران ما تضعیف شوند. این حضور ما در منطقه ثبات‌آفرین است. این حضور قطعی است و باید وجود داشته باشد.»

بیشتر بخوانید: