رسانه‌های کره جنوبی گفته‌اند مقام‌های ایران به‌رغم موضع رسمی‌شان مبنی بر این‌که «نیازی به سفر دیپلماتیک نیست»، امید زیادی به سفر معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی در ۱۰ ژانویه / ۲۱ دی به تهران دارند تا پول‌های مسدودشده در بانک‌های کره جنوبی را آزاد کنند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش سایت خبری «هانکیوره» کره جنوبی، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نامه‌هایی به مون جه ـ این، رئیس جمهوری کره جنوبی فرستاده تا ۷ میلیارد دلار مسدودشده ایران در بانک‌های کره‌ای را آزاد کند.

بنا به این گزارش، مقام‌های ایران امیدوارند که چوی جونگ ـ کون، معاون اول وزیر امور خارجه بتواند در سفر خود به ایران به حل مسئله ۷ میلیارد دلار مبلغ فروش نفت خام ایران که در حال حاضر در بانک‌های کره جنوبی مسدود است، کمک کند.

یک منبع دیپلماتیک که از نزدیک با روابط کره جنوبی و ایران آشناست چهارشنبه ۶ ژانویه / ۱۷ دی به هانکیوره گفت:

«ایران امیدوار است که چوی جونگ ـ کون برنامه و نقشه راه مشخصی برای حل مسئله پرداخت‌های نفت خام مسدودشده ارائه دهد.»

این منبع افزود:

«ایران می‌خواهد برنامه‌های مشخصی را در مورد چگونگی دسترسی به پول خود بشنود.»

بنا به این گزارش، ایران حدود یک میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده خود را برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی درخواست کرده است. کره جنوبی و ایران حدود یک ماه در مورد اختصاص بخشی از ۷ میلیارد دلار بلوکه‌شده به خرید واکسن از طریق سازوکار کوواکس، پروژه بین‌المللی برای خرید واکسن کرونا، مذاکره کردند. پس از توافق طرفین، دولت کره جنوبی موافقت وزارت خزانه‌داری آمریکا را برای معافیت از تحریم‌ها دریافت کرد، اما با اصرار یکی از دو بانک با موانعی مواجه شد که به‌گفته منبع آگاه «به‌دلیل تحریم‌های آمریکا ناظر بر بانک سوئیس که حساب جمع‌آوری مبالغ کوواکس در آن واقع است، این بانک نمی‌توانست تضمینی برای وجوه ایران بدهد.»

این بانک همچنین درخواستی برای یک بانک دیگر در ایالات متحده آمریکا ارائه داد و توضیح داد که تبدیل وجوه به دلار مستلزم گذر از طریق بانک دیگری است. اما ایران این اقدام را به دلیل نگرانی از مسدود‌شدن دارایی خود در بانک آمریکایی رد کرد.

هانکیوره نوشته است، ایران طی دو سال‌ونیم گذشته از رویکرد «بیش از حد منفعلانه» کره جنوبی در این‌باره ابراز ناامیدی کرده است. همان منبع آگاه توضیح داد:

«حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دو نامه شخصی به مون جائه ـ این رئیس جمهوری کره جنوبی ارسال کرده و هر بار دولت کره جنوبی پاسخی فرستاده، اما اقدامات عملی انجام نشده است.»

این منبع گفت:

«اگر وجوه واریز شده بانک ملت [ایران] به صندوق ذخیره بانک کره (BOK) را به ۷ میلیارد دلار اضافه کنید، این مبلغ به بیش از ۹ میلیارد دلار می‌رسد و زندگی مردم ایران به این پول بستگی دارد.»

ایران همچنان اصرار دارد که دلیل توقیف نفتکش «هانکوک چمی» کره جنوبی توسط سپاه پاسداران در روز دوشنبه ۴ ژانویه / ۱۵ دی یک «مسئله فنی» است که ارتباطی با پرداخت‌ دارایی‌های مسدود‌شده ندارد.

سپاه پاسداران گفته است توقیف کشتی کره‌ای به‌دلیل عدم رعایت مسائل محیط زیستی بوده است.

منبع آگاه گفت:

«در توقیف این کشتی بسیاری از مسائل نشان‌دهنده ربط آن به موضوع پرداخت دارایی‌های مسدود‌شده ایران است.»

بیشتر بخوانید: