فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از یک پایگاه موشکی در محل نامعلومی در «سواحل خلیج فارس» رونمایی کرد. حسین سلامی گفت که منطق جمهوری اسلامی برای دفاع از ایران تکیه بر افزایش قدرت نظامی است و سامانه‌های موشکی سپاه برای مقابله با «هرگونه عملیات آنی» در حالت آماده‌باش هستند.

سپاه از یک پایگاه موشکی در محل نامعلومی در «سواحل خلیج فارس» رونمایی کرد، جمعه ۱۹ دی ــ عکس: تسنیم

به گزارش خبرگزاری «تسنیم» نزدیک به سپاه پاسداران، حسین سلامی همراه با علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه جمعه ۱۹ دی از یک پایگاه موشکی نیروی دریای سپاه «در سواحل خلیج فارس» رونمایی کرد.

رونمایی از این پایگاه موشکی همزمان با افزایش تنش‌ها با ایالات متحده و اعزام شماری از شناورها و هواپیماهای آمریکایی به منطقه است.

علی‌رغم گذشت بی‌حادثه سالگرد ترور قاسم سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس،‌ تنش‌های بین ایران و آمریکا کاهش نیافته است. جمهوری اسلامی دوشنبه ۴ ژانویه / ۱۵ دی غنی‌سازی ۲۰ درصدی را در فردو آغاز کرد. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز در پی آن هشدار داد که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است و دولت او اجازه چنین چیزی را نخواهد داد. همزمان نیروهای ایرانی یک نفت‌کش کره جنوبی را دوشنبه توقیف کردند.

سلامی در سخنرانی رونمایی از این مقر موشکی گفت جمهوری اسلامی به دنبال افزایش تقویت قدرت نظامی است:

«منطق ما برای دفاع از تمامیت ارضی و استقلال کشور و دستاوردهای انقلاب اسلامی، قوی شدن است. ما اعتقاد داریم دشمنان ما، قدرت منطق را نمی‌پذیرند بلکه بر منطق قدرت تکیه دارند، لذا برای جلوگیری از تحمیل اراده سلطه‌طلبانه و برنامه آن‌ها، راهی جز تقویت قدرت بازدارنده دفاعی و تهاجمی برای ما وجود ندارد.»

هرچند ورود جو بایدن به جای دونالد ترامپ به کاخ سفید امید به احیای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) و کاهش تنش‌ها را زنده کرده، اما به نظر نمی‌رسد که این کاهش تنش فوری باشد. هرچند رهبران سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی تأکید کرده اند که بر سر برنامه موشکی مذاکره نخواهند کرد، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن یک‌شنبه ۳ ژانویه / ۱۴ دی به شبکه خبری «سی ان ان» گفت که برنامه موشکی جمهوری اسلامی باید بخشی از مذاکرات باشد.

سلامی تهدید کرد که نیروهای سپاه آماده دفاع در برابر هر «عملیات آنی» هستند و سامانه‌های موشکی سپاه در حالت آماده‌باش هستند.

فرمانده سپاه موشک‌ها را «با برد صدها کیلومتر، نقطه‌زن و دقیق، با قدرت تخریب  بسیار بالا و قادر به عبور از تجهیزات جنگ الکترونیک دشمن» توصیف کرد.

این جدول موشک‌های در اختیار ایران را نشان می‌دهد (سیمرغ مورد اول در فهرست برای پرتاب ماهواره‌ها به کار می‌رود)

در همین زمینه: