یک فروند هواپیمای مسافربری قطر ایرویز دوشنبه ۲۲ دی /۱۱ ژانویه در فرودگاه بین‌المللی ریاض به زمین نشست. این نخستین پرواز بین دو کشور بعد از رفع حصر قطر است.

قطر ایرویز و سعودی ایرلاینز پروازهای مستقیم خود به دوحه و ریاض را از سر گرفتند (عکس: خبرگزاری مهر)

سه‌شنبه هفته گذشته سران کشورهای عضو سازمان شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) بیانیه «العُلا» را برای پایان دادن به بحران قطر که بیش از سه سال بود ادامه داشت امضاء کردند. احمد ناصر الصباح، وزیر امور خارجه کویت در آستانه نشست سازمان شورای همکاری خلیج‌ فارس اعلام کرده بود که عربستان سعودی از شامگاه دوشنبه ۴ ژانویه/۱۵ دی مرزهای هوایی و زمینی و دریایی خود را به روی قطر بازگشایی می‌کند. در مقابل قطر چند پرونده قضایی که علیه عربستان سعودی باز کرده است را به تعلیق درآورد.

قطر ایرویز اعلام کرد که هر روز پروازهای روزانه از دوحه به ریاض را از سر می‌گیرد و علاوه بر این چهار بار در هفته هم از دوحه به جده پرواز دارد. خطوط هواپیمایی ریاض هم پروازهایش به دوحه را در روز دوشنبه از سر گرفت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس شنبه گذشته نخستین کامیون‌های حمل بار نیز از مرز زمینی بین دو کشور عبور کردند. تا قبل از محاصره قطر، از این مسیر مواد لبنی و مصالح ساختمانی از ریاض به دوحه وارد می‌شد.

به سبب همه‌گیری ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های اجتماعی تردد در مرز زمینی بین دو کشور به کندی صورت می‌گیرد.

تا قبل از رفع حصر قطر، ایران کالاهای مورد نیاز این کشور را از بندر لنگه به قطر صادر می‌کرد. قرار بود روزانه از ایران ۱۰۰ تن میوه و تره‌بار به قطر صادر شود. شرکت‌های ترکیه‌ای هم تجارت پرسودی را با این کشور حاشیه خلیج فارس در پیش گرفته بودند.

بیشتر بخوانید: