غلامرضا رحیمی‌پور، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح، روز سه‌شنبه ۲۳ دی‌ ماه با اشاره به جزییات و شرایط بهره‌مندی از طرح جدید کسر خدمت دو ماهه ویژه سربازان متأهل، اعلام کرد شرط بهره‌مندی از این مصوبه این است که فرد متقاضی حتما در تاریخ اول آذر ۹۹ یا بعد از آن به خدمت سربازی اعزام شده باشد.

به‌ گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رحیمی‌پور درباره سربازانی که ممکن است حین خدمت متأهل شده باشند هم گفت: 

«این افراد نیز به شرط آن که پس از تاریخ اول آذر ۹۹ اعزام شده باشند، می‌توانند مدارک خود را به یگان خدمتی برده و درخواست کسر خدمتشان را ثبت کنند.»

به گفته رحیمی‌پور این کسر خدمت دو ماهه برای تمام سربازان متأهل است و تنها شرط آن همان تاریخ اعزام است:

«تاریخ ثبت عقد مهم نیست و حتی اگر سربازی در حین خدمت نیز متأهل شده باشد می‌تواند از این کسر خدمت بهره‌مند شود.»

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح اما درباره شرایط اخذ کسر خدمت برای سربازان دارای فرزند گفت: 

«این کسر خدمت‌ها برای تمامی سربازان است و ربطی به تاریخ اعزام آنان ندارد. بر این اساس به ازای هر فرزند سه ماه کسر خدمت به سرباز تعلق خواهد گرفت و اگر در حین خدمت نیز فرزندش به دنیا بیاید می‌تواند از این کسر خدمت استفاده کند.»

او درباره محدودیت سقف کسر خدمت‌های مربوط به فرزندان هم گفت محدودیت‌ها برداشته شده و دیگر این‌طور نیست که سقفی برای بهره‌مندی وجود داشته باشد:

«هر سرباز هر تعداد فرزند که داشته باشد می‌توان به ازای هر کدام سه ماه کسر خدمت دریافت کند.»

این رویکرد را می‌تواند در خدمت سیاست‌های تشویق فرزندآوری مورد نظر رهبر جمهوری اسلامی که فرمانده کل قوا نیز هست، در نظر گرفت.

سربازی در روزگار کرونا

با وجود شیوع کرونا در پادگان‌ها و ابتلای شمار نامعلومی از سربازان و کادرهای نظامی کشور به ویروس کرونا، اعزام مشمولان وظیفه عمومی همچنان در دستور کار ستاد کل نیروهای مسلح قرار دارد.

رحیمی‌پور اواخر آذر ماه امسال با اشاره به همین موضوع گفته بود:

«مسائل و پروتکل‌های بهداشتی با حساسیت و دقت بالایی در مراکز نظامی رعایت می‌شود و خوشبختانه در پی این اقدامات نیز شیوع ویروس کرونا منجر به ایجاد مشکل خاصی در میان سربازان در دوره آموزشی و پس از آن نشده است.»

این گفته‌ها در حالی‌ست که برخی از منابع حقوق بشری در ماه‌های پس از شیوع کرونا در ایران، مقامات نظامی ایران را به پنهان‌کاری در زمینه انتشار آمار مبتلایان به کرونا در پادگان‌های نظامی متهم می‌کنند.

محمدرضا حسینی، معاون بهداد ناجا چهارم مرداد ماه امسال و در زمانی که کل کشور با موج دوم شیوع ویروس کرونا روبه‌رو بود، اعلام کرد: 

«وضعیت بهداشت در مراکز آموزشی و پادگان‌ها مطلوب است و تاکنون موردی از بستری و فوت ناشی از کرونا بین فراگیران و کارکنان وظیفه نداشته‌ایم.»

سربازی در ایران از سال ۱۳۰۴ و از زمان روی کار آمدن رضا شاه پهلوی برای مردان اجباری شده است.

  • در همین زمینه: