کارشناسان سازمان ملل هشدار داده بودند که ممکن است فاجعه‌ای در اردوگاه نیاپارا در منطقه «بازار کاکس» اتفاق بیفتد. نگرانی آن‌ها بی‌مورد نبود: اردوگاه هزاران پناهنده در آتش سوخت.

پناهندگان روهینگیایی ـ عکس از توییتر

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرد که بامداد پنج‌شنبه ۱۴ ژانویه / ۲۵ دی در اردوگاه پناهندگان «نیاپارا» در مرز بنگلادش با میانمار در اثر یک حریق گسترده بیش از ۵۵۰ پناهگاه متعلق به حدود ۳۵۰۰ آواره روهینگیایی همراه با ۱۵۰ مغازه تخریب شد.

رویترز می‌نویسد تصاویر و ویدئوهایی که از این حادثه دریافت کرده پناهجویانی را نشان می‌دهد که در میان ویرانه‌ها در جست‌وجوی وسایلی هستند که بتوان با آن مدتی را گذران کرد. یکی از این پناهندگان به رویترز گفت:

«بلوک E کاملاً سوخته و چیزی از آن باقی نمانده. هیچ چیز باقی نمانده. همه چیز سوخته. همه گریه می‌کنند. دار و ندارشان را از دست داده‌اند. همه چیز سوخته. همه وسایلشان را از دست داده‌اند.»

به گزارش رویترز کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در پی تهیه سرپناه، لوازم، لباس‌ زمستانی، غذای گرم و مراقبت‌های پزشکی برای پناهندگانی است که در اثر حریق سرپناه خود در اردوگاه نیاپارا در منطقه «بازار کاکس» در مرز میانمار را از دست داده و حالا آواره شده‌اند. این نهاد سازمان ملل اعلام کرد در این حادثه کسی کشته یا مجروح نشده و کارشناسان در حال تحقیق درباره علت آتش‌سوزی هستند.

اردوگاه بازار کاکس بیش از یک میلیون مسلمان روهینگیایی را که از کشور همسایه میانمار فرار کرده‌اند در خود جای داده است.

شمار پناهندگان در اردوگاه بازار کاکس از اوت ۲۰۱۷ رو به افزایش بوده است. در آن زمان ارتش میانمار حملات وسیعی علیه روستاهای محل اسکان مردم روهینگیا انجام داد. بازرسان سازمان ملل عملیات ارتش میانمار را که به فرار ۷۳۰ هزار روهینگیایی منجر شد، اقدامی با «هدف نسل‌کشی» دانستند. کارشناسان سازمان ملل بارها هشدار داده بودند که انتقال مردم روهینگیا به جزیره دورافتاده بنگلادش ممکن است بحرانی جدید را برای این مردم رقم بزند.

اونو فن ماین، مدیر صندوق نجات کودکان میانمار در مصاحبه با رویترز گفت:

«این حریق ضربه کاری دیگری به مردم روهینگیا است که سال‌هاست با مشکلات غیرقابل تصوری دست و پنجه نرم می‌کنند.»

محمد شمسود دوزا، معاون مسئول امور پناهندگان در دولت بنگلادش اعلام کرد اطفای حریق توسط خدمات آتش‌نشانی دو ساعت بیشتر به درازا نکشید اما انفجار ناشی از سیلندرهای گاز در داخل خانه‌ها روند اطفای حریق را مختل کرد. این مقام مسئول همچنین گفت هنوز تصمیمی درباره بازسازی پناهگاه‌ها یا انتقال پناهندگان به مکانی دیگر گرفته نشده است.

در هفته‌های گذشته دولت بنگلادش چند هزار آوره روهینگیایی را به یک جزیره دورافتاده منتقل کرده است. گروه‌های حقوق بشری می‌گویند انتقال‌ها اجباری بوده است. مقامات بنگلادشی اما می‌گویند همه افرادی که منتقل شده‌اند رضایت داده‌اند که به این جزیره بروند.

سازمان ملل می‌گوید درباره روند انتقال این پناهجویان اطلاعات کافی ندارد.  

طبق تخمین‌های سازمان ملل در جریان خشونت‌ها در میانمار بیش از ۱۰ هزار نفر کشته و بیش از ۷۰۰ هزار نفر آواره شدند.

بیشتر بخوانید: