هلاله موسویان، وکیل مدافع احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهش‌گر دوتابعیتی که در ایران زندانی است، درباره آخرین وضعیت موکلش اعلام کرده که او همچنان در قرنطینه بند ۲۰۹ زندان اوین است و «اجازه ملاقات و تماس تلفنی» با او را ندارد.

ویدا مهران‌نیا تصویر همسرش احمدرضا جلالی را روی موبایل در دست گرفته است

به‌نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، موسویان با اشاره به «مذاکرات دیپلماتیک» میان ایران و سوئد برای آزادی احمدرضا جلالی گفته:

 «با توجه به اینکه موکلم تابعیت کشور سوئد را نیز دارد، باید منتظر باشیم تا نتیجه مذاکرات دیپلماتیک ایران و کشور متبوع موکل مشخص شود.»

این وکیل دادگستری همچنین از توقف حکم اعدام جلالی خبر داده و گفته: 

«اوایل آذر ماه بود که موکلم به قرنطینه بند ۲۰۹ اوین منتقل شد و از آن روز پیگیری‌های متعددی انجام دادیم و مطمئناً آن پیگیری‌ها مؤثر بوده که اجرای حکم متوقف شده است.»

به‌گفته او، شرایط احمد رضا جلالی از زمان انتقال او به سلول انفرادی در اوایل آذرماه، «تغییر نکرده است.»

احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه، در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران رفت اما توسط نیروهای امنیتی به اتهام «محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل» بازداشت شد.

این پزشک ایرانی که شهروندی سوئد را نیز دریافت کرده، در مهرماه ۱۳۹۶ یعنی بیش از یک سال پس از بازداشت، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام «فساد فی‌الارض از طریق جاسوسی برای دولت متخاصم» به اعدام محکوم شد.

پس از گذشت چهار سال از بازداشت و به زندان افتادن احمدرضا جلالی، ویدا مهران‌نیا، همسر این محقق ایرانی-‌سوئدی، روز چهارم آذر ماه به زمانه گفت همسرش در آستانه انتقال به زندان رجایی‌شهر برای اجرای حکم اعدام است.

در همین زمینه: احمدرضا جلالی در خطر اجرای قریب الوقوع حکم اعدام

در ماه‌های گذشته برخی از سازمان‌ها و مدافعان حقوق بشر از جمله جاوید رحمان، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و اگنس کالامار، گزارش‌گر ویژه این سازمان در مورد اعدام‌های فراقضایی و خودسرانه، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند هر چه سریع‌تر و «پیش از اینکه دیر شود»، حکم اعدام احمدرضا جلالی را لغو کنند.

بیشتر بخوانید: کارشناسان سازمان ملل: حکم اعدام احمدرضا جلالی را لغو کنید

همچنین در ماه‌های گذشته برخی از چهره‌های سرشناس علمی و دانشگاهی در جهان با برگزاری یک «ماراتن علمی ۲۴ ساعته» در یوتیوب، از مقام‌های ایران خواستند تا حکم اعدام احمدرضا جلالی را فورا لغو کرده و او را آزاد کنند.

این نشست یک روزه با حضور برخی از برجسته‌ترین چهره‌های علمی جهان نظیر اوله پیتر اوترسن، رئیس انستیتوی کارولینسکا در استکهلم، پروفسور کارولین پاولز، رئیس دانشگاه ون دو وریجه از بروکسل، سر ریچارد رابرتز، پژوهشگر ارشد آزمایشگاه‌های زیست شناسی نیوانگلند و برنده‌ جایزه‌ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۹۳ برگزار شد.

در همین زمینه: ۱۶۴ دانشمند از سراسر جهان در یک ماراتن یک روزه علمی خواستار آزادی احمدرضا جلالی شدند

احمد رضا جلالی متولد ۲۴ دی‌ماه ۱۳۵۴ است و ویدا مهران نیا، همسر این زندانی دو تابعیتی به‌مناسبت فرا رسیدن روز تولد همسرش در یک پیام ویدئویی، خواستار حمایت‌های مردمی برای آزادی او شد.

او در این فیلم گفت: «همسر من از تاریخ آوریل ۲۰۱۶ در زندان اوین، محبوس است. در یک دادگاه ناعادلانه و بر اساس اعترافاتی که از او زیر شکنجه گرفته بودند، او به اعدام محکوم شده و امروز تولد ۴۹ سالگی همسرم است. به جای اینکه تولدش را در کنار خانواده‌اش جشن بگیرد، او در سلولی در تهران به تنهایی به سر می‌برد. آخرین بار در ۲۴ نوامبر با احمدرضا صحبت کردم. او تماس گرفته بود تا خداحافظی کند. احمدرضا گفت [مسئولان زندان] او را برای اعدام آماده می‌کنند. از آن روز احمدرضا در انفرادی به سر می‌برد و به او اجازه تماس با ما، خانوده‌اش و وکیلش را نمی‌دهند.»

او در ادامه خواستار حمایت همه مردم از همسر زندانی‌اش شد: 

«لطفا از احمدرضا حمایت کنید و برای رساندن فریاد آزادی‌اش به ما بپیوندید. لطفا پیام من را به طور گسترده هم‌رسانی کنید. ما می‌خواهیم که همسرم یه خانه بازگردد.»

ویدا مهران نیا، در پایان این فیلم همچنین با «غیر قابل تحمل» توصیف کردن این شرایط برای خود و فرزندانش گفت که جان همسرش همچنان در خطر قرار دارد.