جو بایدن پس از ادای مراسم سوگند ریاست جمهوری و ورود به کاخ سفید از قدرت خود استفاده کرد و فرمان‌های اجرایی متعددی را در نخستین روز کارش به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا صادر کرد – از جمله فرمان اجرایی بازگشت ایالات متحده به توافقنامه آب و هوایی پاریس.

آمریکا در نخستین روز از ریاست جمهوری جو بایدن به توافق اقلیمی پاریس باز می‌گردد

شامگاه چهارشنبه ۲۰ ژانویه/ اول بهمن، در پی اجرای تعهد کارزار انتخاباتی‌اش، در اولین لحظه‌ای که وارد کاخ سفید شد، جو بایدن به دفتر خود رفت و فرمان اجرایی بازگشت آمریکا به پیمان پاریس را امضاء کرد.

این اقدام، لغو فرمان اجرایی رئیس جمهوری سابق دونالد ترامپ بود که از این پیمان خارج شد.

در کنار بایدن در دفتر کارش در کاخ سفید پوشه‌های متعددی از فرمان‌های اجرایی هست که او در اولین شب کاری‌اش خیال دارد بسیاری از آنها را امضاء کند – از جمله پیمان لغو فرمان مهاجرتی ترامپ که صدور ویزای آمریکا را برای شهروندان چندین کشور بیشتر مسلمان از جمله ایران منع می‌کرد.

مقابل دوربین خبرنگاران به غیر از فرمان بازگشت به معاهده پاریس، جو بایدن دو فرمان اجرایی جدید در رابطه با مبارزه با بیماری کوید-۱۹ هم امضاء کرد. اولی پوشیدن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی را در تمام املاک و ساختمان‌های فدرال اجباری اعلام کرد. دومی، فرمانی بود برای فرستادن نیرو و بودجه به مناطقی که در رابطه با مبارزه با کوید-۱۹، نیروهای بهداشتی و امدادی کافی ندارند.

موجی از فرمان‌های جدید اجرایی در ده روز نخست ریاست جمهوری بایدن در راه هستند.

ران کلاین، رئیس کارمندان کاخ سفید در دولت جدید هفته پیش در یادداشتی خطاب به کارمندان ارشد نوشت:

« در روز تحلیف، جو بایدن رئیس جمهور منتخب چندین فرمان را امضا خواهد کرد» 

مهمترین فرمان‌های بایدن در روزهای نخست از قرار زیر خواهند بود:

در زمینه مقابله با بیماری کووید-۱۹

  • اجباری کردن پوشیدن ماسک در اماکن متعلق به  دولت فدرال و سفرهای داخل ایالتی
  • تمدید محدودیت‌ها در زمینه تخلیه منازل استیجاری و استرداد املاک رهنی
  • ادامه توقف بازپرداخت وام‌های تحصیلی
  • فشاور آوردن برای تصویب بسته امدادی ۱.۹ تریلیون دلاری کووید-۱۹

در زمینه لغو برخی اقدامات ترامپ

  • بازگشت به توافق آب وهوایی پاریس 
  • پایان دادن به قانون منع مسافرت ( معروف به  قانون ممنوعیت سفر از کشورهای عمدتا مسلمان) که محدودیت‌های مسافرتی و مهاجرتی به آمریکا  برای اتباع کشورهای سوریه، ایران، عراق، سودان، لیبی، سومالی، یمن، اریتره، نیجریه، میانمار ، قرقیزستان و تانزانیا را بدنبال داشته است.
تظاهرات مخالفان سیاست‌های مهاجرتی ترامپ – نیویورک ژانویه ۲۰۱۷ – عکس از شاتراستاک

دیگر اقدامات در روزهای نخست

◘ کووید-۱۹: بایدن همچنین وعده داده که به سازمان جهانی بهداشت باز می‌گردد. 

◘ مهاجرت: در زمینه مهاجرت بایدن لایحه‌ای را برای اصلاح قانون مهاجرت به کنگره خواهد فرستاد. این قانون نظام مهاجرتی آمریکا را به روز کرده و راهی برای شهروندی حدود ۱۱ میلیون مهاجر بدون مدرک ایجاد می‌کند.

◘ تغییرات اقلیمی: بایدن فرمان اجرایی‌ای را امضا می‌کند که بر اساس آن طرحی دقیق برای دستیابی به انرژی ۱۰۰ درصد پاکیزه اقتصادی  و توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ ریخته می‌شود.

◘ حقوق تراجنسیتی: لغو محدودیت خدمت تراجنسیتی‌ها (ترنس‌ها) در ارتش و برقراری دوباره دستورالعمل دوره اوباما برای دانش‌اموزان تراجنسیتی در مدارس، حفاظت از دسترسی دانش‌‌‌آموزان به ورزش، دستشویی و رختکن مطابق با هویت جنسیتی‌شان.

◘ محیط‌زیست: صدور فرمان اجرایی برای حفاظت از ۳۰ درصد زمین‌ها و آب‌ها در آمریکا تا سال ۲۰۳۰.

◘ خط لوله کی‌استون: جو بایدن وعده داده که مجوز خط لوله انتقال نفت کی‌استون را لغو کند. این خط لوله بحث برانگیز برای انتقال نفت از غرب کانادا به پالایشگاه‌‌های غرب میانه آمریکا در دست احداث است. احداث آن سال‌هاست که مورد اعتراض فعالان زیست محیطی و قبایل سرخ‌پوستان آمریکایی است که خط لوله از نزدیکی سرزمین‌های آنها عبور می‌کند.جو بایدن معتقد است احداث این خط لوله به  منافع ملی آمریکا خدمتی نمی‌کند.

تظاهرات مخالفان احداث خط لوله کی‌استون در نیویورک

صد روز نخست

جو بایدن با امید به اکثریت دموکرات در کنگره امید دارد که  بسیاری از برنامه‌های خود را در ۱۰۰ روز نخست خدمتش در کاخ سفید تصویب کرده و پیش ببرد. تعدادی از مهمترین وعده‌های بایدن در ۱۰۰ روز نخست از قرار زیر هستند:

◘ بهبود وضعیت اقتصادی: ارائه برنامه بهبود وضعیت اقتصادی موسوم به «دوباره بهتر بساز»، براساس این برنامه (در صورت تصویب در کنگره) چندین تریلیون دلار در زمینه کالاهای ساخت آمریکا، خدمات بهداشتی و بروز کردن زیرساخت‌ها هزینه خواهد شد.

◘ تغییرات آب وهوایی: برگزاری «نشست جهانی اقلیمی» برای فشار آوردن به رهبران جهان در زمینه  اقدامات فوری و جدی برای مهار تغییرات آب وهوایی، بویژه در رابطه با انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت حمل و نقل و هوانوردی جهانی. این یکی از اولویت‌های بایدن است که نیازی به تصویب در کنگره ندارد. بایدن همچنین وعده داده تا به چین برای متوقف کردن سوبسید زغال سنگ فشار آورد.

◘ لغو معافیت‌های مالیاتی: بایدن برای اجرای برنامه‌های خود نیاز به منابع مالی دارد، برای این کار باید با  کنگره روبرو شود. آقای بادین معتقد است معافیت‌های مالیاتی به نفع ثروتمندان آمریکایی است.

◘ اسلحه: با تکیه بر نتایج مطالعات اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی آی) مبنی بر وجود راه فرار قانونی در سیستم کنترل پیشینه افراد برای مالکیت سلاح، جو بایدن به دنبال آن است که از کنگره بخواهد تا این مفرها بسته شود . او می‌خواهد  با لغو «حفاظت از مسوولیت‌پذیری قانونی» تولید کنندگان اسلحه  به آمریکایی‌ها اجازه دهد چنانچه سلاح در اعمال مجرمانه استفاده شود از بتوانند تولیدکنندگان شکایت کنند،  بایدن همچنین در نظر دارد تا با تغییر سیستم در سازمان‌‌های دولت فدرال قوانین نظارت بر اسلحه را بهبود بخشد.

◘ خشونت: بایدن زمانی‌که در سنای آمریکا خدمت می‌کرد، لایحه خشونت علیه زنان را در سال ۹۹۴ نوشت که بر اساس آن حفاظت‌های بیشتری برای زنان علیه خشونت در نظر گرفته ‌می‌شد. این قانون که تخصیص بودجه آن منقضی شده لازم است با امضا دوباره رییس جمهور و تخصیص بودجه  دوباره تبدیل به قانون شود. بایدن معتقد است برای به روز شدن  باید حفاظت بیشتری از زنان ترنس  نیز در آن گنجانده شود.

◘ برابری: بایدن برای تصویب «لایحه برابری» تلاش می‌کند. این لایحه حفاظت‌‌های بیشتری برای آمریکایی‌های دگرباش از نظر گرایش جنسی به همراه خواهد آورد.

دونالد ترامپ سال ۲۰ ژانویه  ۲۰۱۷ و در نخستین روز کارش تنها یک فرمان اجرایی برای ممانعت از پیشبرد قانون بیمه‌های بهداشتی  و سپس در هفته نخست ۴ فرمان دیگر و۸  تفاهم‌نامه ریاست جمهوری امضا کرد. در ۱۰۰ روز اول ترامپ ۱۰۰ فرمان اجرایی صادر کرد.

بایدن در گام اول باید تایید وزیران کابینه‌اش را از سنا بگیرد. روند تایید وزرا در سنا معمولا پیش از مراسم تحلیف آغاز می شود اما این بار به دلیل انتخابات مرحله دوم جورجیا به تاخیر افتاد.

در همین زمینه: