محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه چهارم بهمن‌ماه، در مصاحبه‌ای درباره عملکرد خود در تعیین سیاست خارجی ایران اعلام کرده در این زمینه «صفر درصد» نقش داشته و صرفا «مجری» بوده است. او در عین حال گفته که هرگز خود را سانسور نکرده است.

سید علی خامنه‌ای‌‌، محمدجواد ظریف (عکس از ایرنا، دیدار سفرا و روسای نمایندگی های ایران در خارج کشور با رهبر، ۲۲ مرداد ۱۳۹۳)
سید علی خامنه‌ای‌‌، محمدجواد ظریف (عکس از ایرنا، دیدار سفرا و روسای نمایندگی های ایران در خارج کشور با رهبر، ۲۲ مرداد ۱۳۹۳)

در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد، ظریف با تأکید بر اینکه «همه وزاری خارجه در سراسر دنیا» مانند او، تنها مجری دستورات از پیش تعیین شده هستند، گفته: 

«مگر یک وزیر خارجه مانند مایک پمپئو (وزیر خارجه امریکا) که جنگ‌طلب باشد و بخواهد جنگ راه بیندازد.»

او در عین حال که گفته، در وزارت خارجه صرفا مجری است اما در جملات بعدی‌اش اعلام کرده که «هیچ‌گاه خود را سانسور نکرده و همواره نظراتش را به‌صراحت بیان کرده است.»

ظریف به روابطش با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و دیدگاه او نسبت به خودش اشاره کرده و گفته: 

«یکی از محبت‌هایی که رهبری به من داشتند، چه زمانی که سفیر یا معاون وزیر خارجه بودم این بود که همیشه می‌گفتند فلانی نظر خود را می‌گوید حتی اگر مخالف نظر من باشد.»

او گفته:

«زمانی که می‌خواستم به نیویورک بروم [خامنه‌ای] به من دستور دادند که تو وظیفه داری نظرت را به صراحت به من بگویی حتی اگر یقین داشته باشی که این نظرت ۱۸۰ درجه مقابل نظر من است. این یک وظیفه است که من این وظیفه را انجام دادم.»

محمد جواد ظریف از تاریخ ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۹/ ۹ مردادماه ۱۳۹۸، از طرف وزارت خزانه داری آمریکا به‌دلیل «کار کردن برای رهبر جمهوری اسلامی» در فهرست تحریم‌های بین المللی قرار گرفته و از آن زمان موفق به حضور در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک نشده است.

این گفته‌های مقام دولتی ایران درباره ارتباط خود با علی خامنه‌ای، در حالی است که در طول سال‌های گذشته او چند بار به‌دلیل بی اعتنایی رهبر جمهوری اسلامی به جایگاهش و همچنین به‌خاطر اتهاماتی که از طرف سپاه پاسداران به‌عنوان مجموعه نظامی- امنیتی نزدیک به خامنه‌ای به او وارد شده، قصد خود را مبنی بر استعفاء از سمتش اعلام کرده بود.

محمدجواد ظریف، اوایل مردادماه ۱۳۹۸ در نامه‌ای به خامنه‌ای از سریال «گاندو» که با حمایت سپاه پاسداران ساخته و پخش شد، گلایه کرده بود.

عوامل سازنده این سریال، به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و محمد جواد ظریف را متهم به ارتباط با شبکه‌های جاسوسی کشورهای دیگر از جمله آمریکا کرده بودند.

به‌دنبال پخش این سریال، ظریف اعلام کرده بود که قصد استعفا دارد.

او یک‌بار دیگر هم در جریان دیدار سر زده و بدون اعلام قبلی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با علی خامنه‌ای و شمار دیگری از مقامات ایران در اوایل اسفندماه ۱۳۹۷، اعلام کرده بود که قصد استعفا دارد اما هیچ‌گاه این اقدام خود را عملی نکرد.

وزیر خارجه ایران اما در گفت‌و‌گوی امروز خود، درباره برجام و پیشبرد سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی حکومت جمهوری اسلامی ایران هم گفته:

«من در تدوین سیاست‌های برجام نقش بیشتری داشتم، در تدوین سیاست‌های منطقه‌ای نقش محدودتری داشتم، در تدوین سیاست‌های ایران با روسیه و چین نقش برجسته‌ای داشتم، در تدوین سیاست‌های ایران با امریکای لاتین نقش بسیار مهمی داشتم اما در تدوین سیاست‌های ایران در منطقه نقش کمتری داشتم.»

او گفته مجری همه این سیاست‌ها و مدافع همه آنچه که جمهوری اسلامی انجام داده، بوده است.

این مقام دولتی ایران همچنین درباره انتقادات جهانی مطرح شده علیه روند گسترده نقض حقوق بشر در ایران گفته کشورهایی مانند اسرائیل، کانادا و عربستان «دل‌شان برای مردم ایران نسوخته است.»

ظریف با تأیید «هزینه خیلی زیادی» که سیاست خارجی دولت روی دست کشور گذاشته، گفته: 

«ما نیاز داریم که تصویر جدی از کلیتی در آینده با آمریکا داشته باشیم و پس از آن در موضوعاتی که تصمیم گرفتیم و نه درباره همه موضوعات، مذاکره کنیم.»

در همین زمینه: