الکس ساب موران که در ژوئن ۲۰۲۰ به درخواست اینترپل در مجمع‌الجزایر کیپ‌ورد دستگیر شده است با تغییر قرار بازداشت از زندان به حبس خانگی فرستاده شد. این خبر را روزنامه میامی هرالد منتشر کرده است. تغییر قرار بازداشت الکس ساب یک روز بعد از پایان ریاست‌جمهوری ترامپ اتفاق افتاده است و وکلای آقای ساب از آن استقبال کرده‌اند.

تصویری از بندر ال پالیتو در ۲۵ مه ۲۰۲۰ – یکی از کارگران تاسیسات نفتی این بندر پرچم ایران را به نشانه ورود نفتکش ایرانی تکان می‌دهد. ایران پیش از این نیز یک محموله بنزین را که توسط پنج نفتکش حمل می‌شدند به ونزوئلا تحویل داده بود.(عکس از – / AFP)

این تاجر اهل کلمبیا که تباری لبنانی دارد از سوی دادستان فلوریدا متهم شده است که در پولشویی، فساد مالی و تشکیل شرکت‌های صوری نقش داشته و از طریق شراکت با برادرزاده‌های نیکلاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا دست‌کم ۳۵۰ میلیون دلار از یک پروژه خانه‌سازی برای فقرا، اختلاس کرده است.

درخواست برای دستگیری الکس ساب از سوی دادگاهی در فلوریدای جنوبی در سال ۲۰۱۹ صادر شده است.

 اینترپل آقای ساب را در میانه سفر از کاراکاس به تهران و زمانی که هواپیمایش برای سوخت‌گیری در کیپ‌ورد به زمین نشسته بود دستگیر کرد.

ونزوئلا واکنشی تند به این رویداد نشان داد و آن را ادامه ‍پروژه کودتا علیه دولت قانونی این کشور از سوی عوامل آمریکا دانست.

همچنین وکلای آقای ساب مجموعه اسنادی به دادگاه کیپ ورد ارائه کردند که او را به عنوان مامور دیپلملتیک و فرستاده ویژه رئیس‌جمهور ونزوئلا در امور کمک‌های بشردوستانه معرفی می‌کرد. وکلا درخواست دارند تا از قاعده مصونیت دیپلماتیک در قبال آقای ساب استفاده و او آزاد شود.

در زمان دستگیری این تاجر او حامل نامه‌هایی از مقام‌های کاراکاس خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی بود. یکی از نامه‌ها را نیکلاس مادورو خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نوشته بود و از او برای ارسال محموله‌های بنزین به این کشور تشکر کرده بود.

در نامه‌های دیگر درخواست ونزوئلا برای دریافت دست‌کم ۵ میلیون بشکه بنزین در کوتاه‌مدت مطرح شده بود.

مقام‌های وزارت خارجه آمریکا در زمان دولت ترامپ مدعی بودند که الکس ساب واسطه انجام معامله‌های بنزینی و دیگر معامله‌های اقتصادی میان ایران و ونزوسلا است و برای انتقال نخستین محموله بنزین به کارکاس ۹ تن طلا به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار را به تهران تحویل داده است.