مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد دولت بایدن نیز با اسرائيل بر سر «تامین امنیت» و عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه «همکاری نزدیک» خواهد داشت. رسانه‌های اسرائیلی از دیدار قریب‌الوقوع رئیس سازمان موساد با جو بایدن در واشنگتن خبر دادند. یک روزنامه کویتی نیز به نقل از یک منبع دولتی در ایران نوشت ایران «به صورت غیررسمی» هفت شرط پایه را برای مذاکراه با واشنگتن به دولت بایدن اعلام کرده است.

جک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه به همتای اسرائيلی خود درباره «امنیت اسرائيل» اطمینان خاطر داد. طبق بیانیه کاخ سفید، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکا یکشنبه ۲۴ ژانویه/۵ بهمن در تماس تلفنی با میربن شابات، مشاور امنیت ملی اسرائيل به او گفت دولت بایدن با اسرائيل بر سر «امنیت منطقه» همکاری نزدیک خواهد داشت و توافق عادی‌سازی روابط اسرائيل با کشورهای امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش را پی‌گیری خواهد کرد.

در آخرین تحولات مرتبط با عادی‌سازی روابط کشورهای خاورمیانه با اسرائیل، کابینه امارات متحده عربی یکشنبه تاسیس سفارت این کشور در تل‌آویو را به تصویب رساند.

با این‌حال اسرائیل نگران از دست دادن حمایت تمام و کمال دولت آمریکا از این کشور و تغییر در سیاست‌های واشنگتن در قبال تل‌آویو است.

رسانه‌های اسرائيلی روز شنبه اعلام کردند یوسی کوهن، رئیس سازمان اطلاعاتی این کشور (موساد) برای گفت‌وگو درباره احتمال مذاکرات میان تهران و واشنگتن برسر برجام و انتظارات اسرائیل از هرگونه اصلاح مجدد این توافق، به واشنگتن سفر و با جو بایدن دیدار خواهد کرد.

در همین رابطه اما روزنامه الجریده کویت یکشنبه به نقل از یک منبع در دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی نوشت جمهوری اسلامی در چهارچوب یک سری مذاکرات «غیررسمی» و محرمانه به دولت بایدن اعلام کرده که هیچگونه دخالت از سمت اسرائيل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را در برجام نمی‌پذیرد.

این منبع دولتی که نامش فاش نشده به روزنامه الجریده گفته ایران و ایالات متحده آمریکا مذاکرات «غیررسمی» خود را آغاز کرد‌ه‌اند و طرفین مذاکره در واشنگتن هم از ایران خواسته‌اند تا تایید همه اعضا و پست‌های حساس کابینه بایدن در مجلس سنا، محتوی این مذاکرات را فاش نکند.  

به گفته این منبع هر دو طرف بر سر حفظ گفت‌وگوها در چهارچوب غیررسمی توافق کرده‌اند و بر همین اساس مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد پس از مراسم تحلیف بایدن به نیویورک بازگشته تا با برخی از اعضای تیم بایدن که در سال ۲۰۱۵ در تیم مذاکره‌ ایالات متحده حضور داشتند، مذاکره کند.

هفت شرط ایران برای مذاکره درباره برجام

طبق اظهارات منبع دولتی، تخت روانچی هفت شرط پایه ایران برای شروع مذاکره با واشنگتن را با خود به نیویورک برده تا به دولت بایدن اعلام کند. شروطی که پیشتر نیز از زبان برخی از مسئولان دولتی، حکومتی و نظامی جمهوری اسلامی از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران مطرح شده بودند.

 به ادعای روزنامه الجریده، ایران در ابتدا شرط کرده که ایالات متحده برای بازگشت به برجام به همه تعهدات خود از جمله لغو تمامی تحریم‌ها عمل کند و در مقابل ایران نیز از گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای خود، بازخواهد گشت. شرط دوم ایران طرح هرگونه اختلاف‌ نظر طرفین «تنها در چهارچوب مذاکرات برجامی» ست و ایران خواهان ضمانتی برای عدم خروج یکجانبه طرف‌ها و همچنین جبران ضررهای ناشی از خروج دولت ترامپ از برجام شده است.

طبق این گزارش تاییدنشده، جمهوری اسلامی ایران همچنین شرط کرده که برای برجام تنها درباره برجام گفت‌وگو می‌کند و حاضر نیست بر سر موارد دیگر از جمله «برنامه‌های پژوهشی» خود، برنامه موشکی و فعالیت‌هایش در منطقه گفت‌وگو کند.

محمد جواد ظریف روز شنبه در یادداشتی در وبسایت وزارت خارجه نوشت ایران هیچ خواسته یا شرط جدیدی را در معامله پیشنهادی واشنگتن یا سایر امضا کنندگان توافق برجام قبول نخواهد کرد و ایران تنها در صورتی به برجام باز می‌گردد که ایالات متحده به صورت «بی قید و شرط و موثر تمام تحریم های اعمال شده» را لغو کند.

حکومت ایران همچنین اعلام کرده افزوده شدن هیچ عضو جدیدی، اعم از کشورهای حاشیه خلیج فارس یا اسرائیل را به گروه ۱+۵ نمی‌پذیرد و همچنین حاضر نیست گفت‌وگو درباره روابط خود با کشورهای منطقه را وارد مذاکرات برجام کند.

در شرط ششم، برنامه موشکی ایران خط قرمز عنوان شده اما تهران گفته حاضر است تحت نظارت سازمان ملل متحد بر سر کنترل تسلیحات در منطقه به‌ویژه تسلیحات اسرائیل گفت‌وگو کند یا وارد هر توافقی مبنی بر خروج نیروهای خارجی از خاورمیانه شود و نگران برنامه موشکی همسایگانش و اسرائيل و بمب‌های اتمی تل‌آویو است.

روزنامه الجریده همچنین فاش کرده که دولت بایدن از سوی مقابل شرط پذیرفتن «راه حل دو دولت» برای فلسطین را طرح کرده که ایران این شرط را رد کرده و خواهان برگزاری رفراندوم از سوی سازمان ملل درباره سرنوشت ملت فلسطین شده است.

در همین زمینه: