مجلس نمایندگان آمریکا لایحه استیضاح دونالد ترامپ را تقدیم سنای آمریکا کرد. اتهام رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده «تحریک خشونت علیه دولت ایالت متحده» است.

منشی مجلس نمایندگان ،افسر مجلس و مدیران استیضاح لایحه استیضاح ترامپ را تقدیم سنای آمریکا می‌کنند، ۲۵ ژانویه – کنگره آمریکا- واشنگتن دی‌سی- عکس از خبرگزاری فرانسه

دوشنبه شب، ۹ نفر از کسانی که وظیفه پی‌گیری تعقیب قضایی ترامپ را در مجلس نمایندگان آمریکا دارند لایحه استیضاح را با تنها یک اتهام، «تحریک خشونت»، به سنا بردند. اولین مرحله از محاکمه در سنا اجرای مراسم تشریفاتی است که شامل حمل لایحه در تالار سنا است.

۲۰ روز پیش طرفداران افراطی ترامپ و جمعی از گروه‌های مختلف برتری‌طلب سفید و نئونازی با ورود به همین تالار به کنگره  حمله کردند. خشونت‌های متعاقب این حمله ۵ کشته برجای گذاشت و زمینه ساز استیضاح ترامپ برای دومین بار شد.

برای محکوم کردن ترامپ رای دو‌ـ‌سوم سناتورها لازم است. سنای آمریکا اکنون ۵۰ عضو دموکرات و ۵۰ عضو جمهوری‌خواه دارد . با رای معاون رییس جمهوری (کاملا هریس) که رییس سنای آمریکا به حساب می‌آید  کترل سنا عملاً در دست دموکرات‌هاست. پیش از این نیویورک تایمز از تمایل ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه برای محکومیت ترامپ خبر داده بود.

در روزهای نخست پس از حمله به کنگره تعداد قابل توجهی از جمهوری‌خواهان سعی کردند از ترامپ فاصله بگیرند و او را به نوعی در رابطه با تحریک طرفدارانش مسئول دانستند، اما با گذشت سه هفته برخی محتاط تر شده‌اند. دسته‌ای از جمهوری‌خواهان با پیش کشیدن پیچیدگی‌های قانونی مشروعیت محاکمه را زیر سوال می‌برند. مخالفان محاکمه می‌گویند که درخواست‌های مکرر ترامپ برای لغو نتیجه انتخاباتی که پیروز آن بایدن بوده لزوما سبب تحریک به خشونت نشده است. 

از سوی دیگر برای دموکرات‌ها وارد کردن این اتهام به ترامپ بسیار ساده بود. حمله به کنگره از تلویزیون‌های سراسر جهان به صورت زنده پخش می‌شد و صدها میلیون شاهد داشت، دقایقی پیش از هجوم طرفداران ترامپ به کنگره ترامپ در سخنرانی برای آنها خواسته بود تا «با تمام توان خود بجنگند».

دفاعیات محاکمه سنا  دومین هفته فوریه آغاز می شود. ترامپ اولین رئیس‌جمهور سابق آمریکا است که پس از پایان دوره خدمتش محاکمه می‌شود. او همچنین تنها رییس جمهوری در تاریخ  آمریکاست که دو بار استیضاح شده است.

 در محاکمه سنا جمهوری‌خواهان با آزمونی جدی روبرو هستند. چالش پیش روی جمهوری‌خواهان فاصله گرفتن از ترامپ است تا رضایت خاطر اهدا کنندگان کمک‌های مالی به کمپین‌شان را فراهم کرده و ستاد انتخاباتی آنها مبالغ هنگفتی را از دست ندهد. از سوی دیگر پشت کردن به ترامپ خطر از دست دادن حمایت و رای طرفداران پروپاقرص ترامپ را به همراه دارد.

برای دموکرات‌ها هم وضعیت چندان آسان نیست. آنها از یک سو می‌خواهند تا به وعده‌هایشان مبنی بر مسئول دانستن ترامپ عمل کنند و از سوی دیگر بسیار مشتاقند تا اولویت‌های دولت بایدن را هر چه سریع‌تر پیش ببرند. محاکمه در سنا ممکن است اجرای برنامه‌ها را به تاخیر بیندازد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه شب به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت گه محاکمه استیضاح « باید اتفاق می‌افتاد».  او ضمن تایید این مساله که محاکمه بر پیش بردن برنامه‌های او ممکن است  تاثیر داشته باشد گفت که « اگر این اتفاق نیفتد تاثیر آن بدتر است»

بایدن همچنین گفت که تصور نمی‌کند سناتورها برای محکوم کردن ترامپ به اندازه کافی رای دهند.

مراسم تقدیم لایحه استیضاح به سنا که شب گذشته کنگره شاهد آن بود یادآور صحنه‌ای مشابه در سال گذشته بود.

شریل جانسون، منشی مجلس نمایندگان آمریکا و تیموتی بلوجت، افسر موقت مجلس نمایندگان مدیران استیضاح را در ارائه لایحه استیضاح به سنای امریکا همراهی می‌کنند. ۲۵ ژانویه – عکس از خبرگزاری فرانسه

این دومین باری است که ترامپ در مجلس نمایندگان استیضاح و در سنا محاکمه می‌شود. بار قبلی سال ۲۰۱۹  بود. دونالد ترامپ متهم شده  بود که از یک دولت خارجی خواسته است تا به نفع کمپین مبارزاتی انتخاب مجدد او وارد میدان شوند. در جلسه سنا ترامپ از این اتهام تبرئه شد.

چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات سنا می‌گوید که تنها یک سوال وجود دارد: «سناتورهای دو حزب در پیشگاه خدا و وجدان خود به این سوال پاسخ خواهند داد: آیا رییس جمهوری سابق در زمینه اتهام تحریک به خشونت علیه ایالت متحده آمریکا گناهکار است؟»

در دومین استیضاح ترامپ، قاضی جان رابرتز رئیس دیوانعالی آمریکا ریاست جلسه استیضاح را  (بر خلاف استیضاح قبلی) بر عهده نخواهد داشت. گفته می شود دلیل این تغییر بر اساس پروتکل و با توجه به  این  نکته است که ترامپ دیگر رییس جمهوری نیست. 

در تاریخ آمریکا دو رییس جمهوری دیگر نیز استیضاح  و در سنا محاکمه شده‌اند: اندرو جکسون در سال ۱۸۶۹ و بیل کلینتون در سال ۱۹۹۹ که در هیچ یک از این دو مورد سنا رای به محکومیت  آنها نداد.

ترامپ در صورت محکوم شدن قادر به پذیرش مسئولیت در دولت فدرال نخواهد بود؛ از جمله صلاحیت شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی را نخواهد داشت.

وال استریت ژورنال پیش از این گزارش داده بود که ممکن است رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده به دنبال تأسیس حزب جدیدی به نام «حزب میهن‌پرستان» باشد.

در همین زمینه: