رئیس اقلیم کردستان با انتشار بیانیه‌ای رسانه وابسته به سپاه را متهم کرد که با انتشار فیلمی درباره اقدامات قاسم سلیمانی برای آزادسازی اربیل در جریان مبارزه با داعش در عراق، «واقعیت‌ها» را تحریف کرده است.

نمایی از فیلمی که خبرگزاری فارس درباره نقش قاسم سلیمانی در آزادسازی اربیل پخش کرد

به مناسبت سالگرد ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس که در دی/ ژانویه سال گذشته در حوالی فرودگاه بغداد ترور شد، خبرگزاری فارس و خبرگزاری تسنیم با برخی از یاران و نزدیکان او درباره عملیات در خاک عراق و سوریه علیه داعش و جبهه‌النصره و سایر گروه‌های مسلح معارض گفت‌وگو کرده‌اند. در یکی از فیلم‌های این مجموعه که با عنوان «توکل» توسط خبرگزاری فارس منتشر شده است، مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم کردستان عراق در مقابله با داعش یک فرد درمانده جلوه داده می‌شود که با قاسم سلیمانی تماس می‌گیرد، از او درخواست کمک می‌کند و سلیمانی هم بلافاصله با هلیکوپتر خود را به اربیل می‌رساند و نیروهای داعش هم که از حضور فرمانده آگاه می‌شوند، روحیه خود را می‌بازند و به این ترتیب اربیل از سقوط نجات پیدا می‌کند.

دفتر نچیروان بارزانی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که انتشار چنین فیلمی نه تنها واقعیت‌ها را تحریف کرده، بلکه توهینی به مقاومت مردم اقلیم کردستان عراق در برابر داعش است.

یکشنبه گذشته هم دولت اقلیم کردستان با تحویل نامه‌ای اعتراضی به کنسولگری ایران اعلام کرد که پیشمرگه‌ها و رهبری کردها این فیلم را به عنوان توهین‌ درک کرده‌اند. نصرالله رشنودی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل، در واکنش گفته بود فیلم خبرگزاری فارس درباره وقایع اربیل منعکس‌کننده مواضع رسمی ایران نیست. رشوندی احتمال داده بود که «کسانی درصدد تخریب روابط ایران با اقلیم کردستان عراق» باشند.

مسئولان اقلیم کردستان اما از این توضیحات قانع نشدند. دفتر نجیروان بارزانی در بیانیه‌ای اعلام کرده است:

«ما همواره قدردان کمک‌های ایران برای مقابله با حمله داعش به کردستان بودیم و این موضوع را هم بیان کرده‌ایم. ما از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم به طور جدی علیه این فیلم که احساسات مردم کردستان را جریحه‌دار کرده اقدام کند.»

سیروان بارزانی، از فرماندهان نظامی کردستان عراق در مورد نقش ایران در آزادسازی اربیل گفته بود:

«ایران صرفاً کمک تسلیحاتی ارائه داد و پس از آزادسازی مخمور، یک نیروی ایرانی متشکل از حدود ۱۴ عضو با همراهی قاسم سلیمانی از این شهر بازدید کرد و در آنجا ماند.»

محمدباقر مفیدی‌کیا به عنوان سازنده فیلم «توکل» معرفی شده و با آرم و نشان خبرگزاری فارس هم در شبکه‌های اجتماعی و همینطور در سایت فارس به نمایش گذاشته شده است. در این مجموعه اینطور وانمود می‌شوذ که قاسم سلیمانی نه تنها یک فرد زاهد و قرآن‌خوان بود بلکه اهل کتاب هم بود و حضور معنوی او در نبردها همراه با دانش‌ استراتژیک‌اش و شناختش از مکان‌های عملیات سبب‌ساز پیروزی‌های بزرگ و گاه محال می‌شد.

بیشتر بخوانید: