بزرگترین افکارسنجی در زمینه تغییرات اقلیمی نشان می‌دهد که دو سوم مردم جهان به این بحران به چشم «وضعیت اضطراری جهانی» نگاه می‌کنند. این نظرسنجی از حمایت مردم جهان از اقدام در زمینه تغییرات آب‌وهوایی و خواست آن‌ها برای ملزم کردن سیاستمداران به اقدامی اساسی در این رابطه حکایت می‌کند.

تصویری هوایی از آتش‌سوزی‌های سال گذشته در آمازون ــ عکس: Shutterstock

نظرسنجی برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در ۵۰ کشور جهان صورت گرفته است. بسیاری از شرکت کنندگان در این افکارسنجی جوانان بودند.

جوانان بیش از سایرین نگران تغییرات اقلیمی بودند. ۶۹ درصد پاسخ دهندگان در گروه سنی ۱۴ تا ۱۸ سال گفته‌اند که تغییرات اقلیمی یک مساله «اضطراری» است، این در حالی‌است که ۵۸ درصد از افراد بالای ۶۰ سال با این مساله موافق بودند. 

یکی از سوال‌های این افکار سنجی در مورد این بود که اگر اقدامی علیه بحران اقلیمی نیازمند تغییرات عمده در کشور باشد چه نظری دارند. عمده پاسخ‌دهندگان  از تدابیری برای حل بحران حمایت می‌کردند.

نتایج این نظرسنجی در کشورهایی که سوخت فسیلی دلیل عمده انتشار گازهای گلخانه‌ای بود نشان می‌‌داد که حتی در این کشورها مردم با اختلاف موافق استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هستند.

تولید انرژی پاکیزه با نیروگاه‌‌های خورشیدی و بادی از راه‌حل های کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای است

در آمریکا ۶۵ درصد ، در استرالیا ۷۶ درصد و در روسیه ۵۱ درصد موافق استفاده از انرژی پاکیزه بودند.

در مناطقی که نابودی جنگل‌ها از عوامل عمده انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به حساب می‌آمد مردم خواهان حفظ درخت‌ها بودند، در برزیل ۶۰ درصد و در اندونزی ۵۷ درصد  از حفاظت از جنگل‌ها حمایت کردند.

در مجموع، محبوب‌ترین اقدام برای مهار بحران آب‌وهوایی حفاظت و جنگل‌کاری دوباره بود. استفاده از انرژی تجدیدپذیر و کشاورزی سازگار با تغییرات اقلیمی  به ترتیب گزینه‌های بعدی بودند که پاسخ دهندگان به این نظرسنجی آنها را به عنوان راه حل مناسب می‌دیدند.

تبلیغ رژیم غذایی گیاهخواری نا محبوبترین راه حل از میان ۱۸ راه حل مورد پرسش این نظر سنجی بود و تنها ۳۰ درصد از پاسخ دهندگان از آن حمایت کردند.

پاسخ ها به تفکیک شرکت‌کنندگان زن و مرد نتایج جالبی را نشان می‌داد، در ۱۶ کشور تعداد مردان و پسرانی که تغییرات اقلیمی را بحران اضطراری می دانستند دستکم ۵ درصد بیش از زنان و دختران بود. البته در ۴ کشور آمریکا، استرالیا، کانادا و بریتانیا تعداد بیشتری از زنان و دختران نگران گرمایش زمین بودند.

این تک‌درخت جایی در وسط جنگل‌های آمازون ایستاده و سرتاسر دور و بر آن از درختان مشابه خالی شده است. آمازون هر دقیقه به اندازه دو زمین فوتبال جنگل از دست می‌دهد ــ عکس: AFP

نظرسنجی برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ۵۰ کشور ثروتمند، با درآمد متوسط و فقیر صورت گرفته و به نوعی منعکس کننده نظر نیمی از مردم جهان به حساب می‌آید. 

بر اساس این نظرسنجی شهروندان بریتانیا و ایتالیا هر دو با ۸۱ درصد بیش از سایرین نگران تغییرات اقلیمی بودند. شرکت کنندگان از استرالیا با ۷۲ درصد، آمریکا با ۶۵ درصد  و روسیه و هند با ۵۹ درصد تغییرات اقلیمی را وضعیت اضطراری می‌دانستند.  کمترین رقم متعلق به پاسخ دهندگان از کشور مولداوی با ۵۰ درصد بود.

این نظرسنجی از طریق آگهی در بازی‌های ویدیویی و پازل‌هایی از قبیل پرندگان عصبانی ( انگری بردز)، سودوکو و جدول کلمات منتشر شد تا تعداد بیشتری از جوانان به آن پاسخ دهند.

این نظرسنجی بین ماه‌‌های اکتبر و دسامبر ۲۰۲۰ صورت گرفته و در شرایطی که جهان گرفتار همه‌گیری کروناست، ۵۹ درصد از شرکت کنندگان می‌گویند تغییرات اقلیمی امری اضطراری است و جهان باید برای مقابله با آن هر چه لازم است را به فوریت انجام دهد.

اعلام وضعیت اضطراری اقلیمی یکی از خواسته‌های سازمان ملل، نهادهای دانشگاهی و علمی و فعالان محیط زیست در راستای مقابله با تغییرات اقلیمی است.

فعالان زیست‌محیطی اسپانیایی پارچه‌نوشته «وضعیت اضطراری اقلیمی» را در دست دارند ــ عکس: AFP

۱۱ هزار دانشمند از سرتاسر جهان سال ۲۰۱۹  در مقاله‌ای در مجله «علوم زیستی» (بیوساینس) هشدار دادند که «سیاره زمین در حال مواجهه با یک وضعیت اضطراری اقلیمی است» و خواهان مقابله موثر با گرمایش زمین شدند.

همچنین تا کنون پارلمان اتحادیه اروپا و کشورهایی همچون بریتانیا و ایرلند و نیز ۶۵۰ شهرداری و فرمانداری محلی در سرتاسر جهان از جمله در پاریس و نیویورک وضعیت اضطراری اقلیمی اعلام کرده اند.

رهبران جهان ۲۰۱۵ در پاریس با امضای توافقی اقلیمی متعهد شدند که افزایش دمای هوای سیاره نسبت به دوران پیشاصنعتی را «تا حد خوبی زیر دو درجه سلسیوس» نگه دارند.

بنا به تخمین دانشمندان سازمان ملل، برای رسیدن به هدف ۱,۵ درجه، باید از ۲۰۲۰ به آن سو سالانه ۷,۶ درصد از انتشار گازهای کربنی کاسته شود اما با سیاست‌های کنونی، زمین تا پایان ۲۱۰۰ بیش از سه درجه گرم خواهد شد.

بنا به آمار سازمان جهانی هواشناسی، در نیم قرن گذشته بیش از ۱۱ هزار فاجعه آب‌و‌هوایی و اقلیمی رخ داده و ۳,۶ تریلیارد دلار آمریکا خسارت بر جای گذاشته است.

به علاوه، ۴۱۰ هزار تن در دهه گذشته بر اثر پدیده‌های حاد آب و هوایی و بحران‌ اقلیمی جان‌شان را از دست داده اند. به گفته آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، اکثریت قریب به اتفاق این قربانیان در کشورهای فقیر و در حال توسعه زندگی می‌کردند.

در همین زمینه: