به روایت کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان آمار کشته‌شدگان بیش از ۲,۵ برابر آمار رسمی اعلام شده است. بر اساس آمارهای رسمی در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۲۵ نفر در این ولایت‌ها کشته و ۲۳۳ نفر زخمی شدند.

طبق گزارش روزنامه هشت صبح به نقل از کمیسیون مستقل حقوق بشر حوزه غرب، در ولایت غور ۱۲۵ تن کشته شدند که ۲۲ نفر آنان کودک بودند. این سازمان مجموع کودکانی که در سال گذشته در اثر خشونت‌های طالبان یا اقدامات نظامی حکومت کشته شدند را ۴۸ نفر گزارش کرد.

ولایت هرات با ۸۷ نفر کشته، دیگر ولایتی است که شاهد خشونت‌ و کشتار شهروندان بوده. ۹ تن از کشته شدگان در این ولایت نیز کودک بودند.

خشونت‌های نظامی در ولایت فره، باغدیس و نیمروز هم به ترتیب جان ۵۱، ۳۸ و ۱۴ غیرنظامی را گرفت که ۱۷ تن از آنان کودک بودند.

بخش قابل توجهی از قربانیان خشونت‌های نظامی در افغانستان کودکان هستند. عکس از شاتراستاک

بر بنیاد یافته‌های این سازمان غیردولتی عامل ۸۹ درصد تلفات غیرنظامیان طالبان هستند و ۱۱ درصد دیگر از سوی نیروهای امنیتی قربانی شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز ۸ بهمن  اعلام کرد در سال گذشته میلادی خشونت‌های داخلی این کشور جان  ۲ هزار ۹۵۸ نفر غیرنظامی  را گرفت که ۲۰۱۹ نفر آنان کودک بودند، و ۵ هزار و ۵۴۲ تن دیگر را مجروح کرد.

طالبان اسفند ۱۳۹۸/ مارس ۲۰۲۰ در دوحه با آمریکا توافقنامه موسوم به آوردن صلح به افغانستان را امضاء کرد و پس از آن تا به حال دو مرتبه با هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان گفت‌وگو کرده است. مذاکرات طالبان با حکومت افغانستان تا به حال بی‌نتیجه مانده و نتوانسته مانع خشونت‌ها در این کشور شود.

شنبه ۳۰ ژانویه/۱۱ بهمن طالبان به یک پایگاه نظامی در ولایت ننگرهار حمله انتحاری کرد و جان هشت نظامی را گرفت. یک روز قبل- جمعه ۱۰ بهمن- نیروهای نظامی افغانستان که برای دستگیری عبدالغنی علی‌پور، فرمانده قوم هزاره در بهسود رفته بودند، به معترضان شلیک کردند و دست‌کم ۹ تن را کشتند.

دولت افغانستان اعلام کرده است هیئت ویژه‌ای برای تحقیق و رسیدگی به این موضوع به ولسوالی بهسود در ولایت میدان وردک اعزام کرده است.

در همین زمینه: