دفتر بازرس کل ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار) در تازه‌ترین گزارش خود از افزایش حملات طالبان در افغانستان خبر داده است. مقامات آمریکایی نیز از عدم پایبندی طالبان به توافق‌نامه صلح می‌گویند. این در حالی است که در مجلس افغانستان موضوع دولت موقت در افغانستان اختلاف‌‌برانگیز شده است.

به‌گزارش رویترز، داده‌ها در افغانستان نشان می‌دهند که حملات طالبان در سال گذشته افزایش یافته است. دفتر بازرس کل ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار) که بر کمک‌های مالی آمریکا در افغانستان نظارت می‌کند در گزارش تازه خود گفته است شمار حملات طالبان در افغانستان در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ بیشتر از مدت مشابه سال قبل از آن بود و به‌طور ویژه حملات در کابل افزایش یافته است.

«سیگار» براساس آمار ناتو گفته است دو هزار و ۵۸۶ غیرنظامی از یکم اکتبر تا ۳۱ دسامبر سال گذشته میلادی در افغانستان کشته و زخمی شدند که از این میان، ۸۱۰ نفر کشته و یک هزار و ۷۷۶ نفر زخمی ثبت شده است.

میزان تلفات ناشی از انفجار بمب‌های جاسازی‌شده در سه ماهه آخر ۲۰۲۰ نزدیک به ۱۷ درصد افزایش یافته است.

انفجار خودرو چهار پزشک زندان پل‌چرخی در کابل ـ سه‌شنبه ۲۲ دسامبر / ۲ دی

با وجود ادامه خشونت‌ها، تلفات در سراسر افغانستان در سه ماهه آخر سال گذشته میلادی در مقایسه با سه ماه قبلی آن ۱۴ درصد کاهش یافته است. «سیگار» افزوده است که پیش از این به‌طور معمول تلفات با فرارسیدن فصل زمستان کاهش می‌یافت، اما این بار بیشتر شده است.

همچنین نیروهای ویژه افغانستان در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ یک‌هزار و ۱۵۲ عملیات زمینی انجام داده‌اند که نزدیک به دو برابر عملیات‌ سه ماهه آخر سال ۲۰۱۹ بوده است.

خشونت‌ها در حالی در افغانستان افزایش یافته است که در توافق‌نامه فوریه ۲۰۲۰ بین طالبان و آمریکا خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ماه مه ۲۰۲۱ در مقابل تحقق ضمانت‌های امنیتی توسط طالبان قید شده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا مهلت ماه مه را رسماً تغییر نداده است اما مقامات آمریکایی گفته‌اند طالبان به تعهدات خود در این توافق‌نامه عمل نکرده‌اند و احتمال دارد این مهلت تمدید شود.

رویترز روز یکشنبه گذشته گزارش داد که نیروهای بین‌المللی قصد دارند بیش از مهلت ماه مه در افغانستان بمانند.

طالبان اکنون می‌گویند اگر نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک نکنند جنگ ادامه خواهد یافت.

طالبان و دولت افغانستان در حال مذاکره در قطر برای رسیدن به توافق صلح هستند. این مذاکرات پس از تقریباً یک ماه وقفه در ژانویه از سر گرفته شد اما طالبان عملاً به دور جدید مذاکرات وارد نشده‌اند و پیشرفت کمی در این گفت‌وگوها به‌دست آمده است.

اختلاف بر سر طرح «دولت موقت»

پیش از این منابعی اعلام کرده بودند که آمریکا طرحی را برای ایجاد دولت موقت در افغانستان تنظیم کرده است که در آن قدرت به‌طور مساوی بین نظام جمهوری و گروه طالبان تقسیم شده است.

طالبان و آمریکا در توافق‌نامه خود گفته بودند که پس از برآورده شدن تمام شرایط و ایجاد «دولت جدید اسلامی» بعد از صلح، با هم کار کنند. گروهی از مقام‌های حکومتی افغانستان و همچنین طالبان، راه رسیدن به این هدف را ایجاد «دولت موقت» می‌دانند تا قدرت از اشرف غنی به دولت مورد توافق تمام جناح‌ها انتقال یابد و بعد «دولت جدید اسلامی» ایجاد شود.

طالبان Members of the Taliban delegation arrive to the signing of a US-Taliban agreement in the Qatari capital Doha on February 29, 2020. - Washington and the Taliban are set to sign a landmark deal in Doha that would see them agree to the withdrawal of thousands of US troops from Afghanistan in return for insurgent guarantees. (Photo by Giuseppe CACACE / AFP)
اعضای گروه طالبان در دوحه در حال حرکت به سمت امضای توافق با ایالات متحده/ عکس از Giuseppe CACACE / AFP

به‌گفته برخی منابع در افغانستان، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه به‌شکل تلویحی از تشکیل دولت موقت حمایت کرده است اما محمد اشرف غنی، رئیس جهوری افغانستان و اعضای کابینه او با این طرح مخالف هستند و آن را نابودی نظام جمهوری ارزیابی می‌کنند.

این اختلاف‌ها به مجلس نمایندگان افغانستان نیز کشیده شد. گروهی از نمایندگان معتقدند میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان روز یکشنبه گذشته ۳۱ ژانویه / ۱۲ بهمن در نشست افتتاحیه کمیته ویژه صلح از طرحی حمایت کرده که گویا از طرف آمریکا و طالبان برای «دولت موقت» ریخته شده است؛ از این رو او را به «خیانت ملی» متهم می‌کنند.

رئیس مجلس این موضوع را تکذیب کرده، اما نمایندگان مخالف هشدار دادند که ویدئوی سخنان او را منتشر می‌کنند.

اعضای کمیته ویژه صلح مجلس نیز می‌گویند رحمانی روز یکشنبه بدون مشورت با اعضای این کمیته، نظر خود را در مقابل رسانه‌ها بیان کرده ‌است.

شماری دیگر از اعضای مجلس نمایندگان معتقدند که برای رسیدن به صلح، باید قربانی داد و حتی اگر رسیدن به صلح منجر به دولت موقت شود، نباید از آن دریغ کرد.

هیأت مجلس نمایندگان کار تدوین طرح صلح را یکشنبه ۳۱ ژانویه / ۱۲ بهمن آغاز کرد. ریاست این هیأت را میررحمان رحمانی بر‌عهده دارد و به‌گفته اعضای مجلس، قرار است این هیأت پس از دیدار با شورای عالی مصالحه ملی و افراد برجسته سیاسی در صورت نیاز به قطر برود و بر روند صلح نظارت کند.

از سوی دیگر هیأت مذاکره‌کننده دولت نیز روز یکشنبه در یک نشست، طرح دولت موقت و استعفای اشرف غنی را رد کرد. این هیأت گفت طرح دولت موقت در راستای انحراف افکار عمومی از عدم حضور هیأت مذاکره‌کننده طالبان بر سر میز مذاکرات صلح مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: