دادگاه استکهلم روز سه‌شنبه دوم فوریه/ ۱۴ بهمن‌، حکم بازداشت حمید نوری (عباسی) را به مدت چهار هفته دیگر تمدید کرد. بدین ترتیب نوری تا دوم ماه مارس برابر با ۱۲ اسفند ماه همچنان در بازداشت باقی خواهد ماند. به دلیل اتهام‌های خاص وارد شده به حمید نوری، او باز هم در انفرادی و در شرایط خاص نگهداری خواهد شد. نوری در پایان جلسه امروز هنگامی که دست‌بند و پابند به او می‌زدند، اعتراض کرد و گفت که اتهام‌های منتسب به او ساختگی‌اند.

ایرج مصداقی، فعال مدنی و سیاسی و از جان‌به‌‌دربُردگان اعدام‌های سال ۶۷ که از شاهدان و شاکیان پرونده حمید نوری است، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: 

حمید نوری در این جلسه از دادگاه، همچون دفعات قبل، با خواندن آیه ۶۸ سوره توبه، زنان و مردان منافق را به عذابی الیم تهدید کرد.

به گفته مصداقی، نوری با صدایی کشدار و با لحن غیر‌معمولی این آیات را می‌خواند و این بدان معناست که او متوجه شده که قطعا به سزای اعمالش خواهد رسید.

مهدی اصلانی، فعال سیاسی و از بازماندگان کشتار تابستان ۱۳۶۷ در زندان‌های ایران هم در صفحه فیس‌بوک خود با اشاره به خبر تمدید بازداشت حمید نوری، او را به «رینهولد هنینگ، نگهبان سابق اردوگاه مرگ آشویتس در جنگ جهانی دوم» تشبیه کرد و نوشت:

چندی پیش راینهولد هنینگ ۹۴ ساله که در نوجوانی یکی از نگهبان‌های اردوگاه آشویتس بوده در جنوب آلمان و بر روی صندلی‌ی چرخ‌دار به دادگاه فراخوانده شد… حالا حمید نوری پارکابی‌ی مرگ در زندان گوهردشت که در همه‌‌کشی‌ی ۶۷ مرگ جار می‌کشید باید مقابل دادگاهی عادلانه قرار گیرد.

اصلانی با اعلام اینکه دادگاه نوری به ‌احتمال قوی تا چند ماه آینده در استکهلم برگزار خواهد شد، نوشت:

آیا شرایط جهانی به گونه‌ای رقم خواهد خورد تا من و بسیاری از جان‌بدربرده‌گان و زنده‌مانده‌گان و خانواده‌های جان‌باخته‌‌گان دهه‌ی شصت در صحن دادگاه‌‌ شاهد محاکمه‌ی عالی‌جناب قاتل باشیم؟

حمید نوری در سال ۶۷ در دو زندان اوین تهران و گوهردشت کرج با نام مستعار حمید عباسی، مقام دادیاری داشته است. او بعدازظهر روز شنبه ۹ نوامبر ۲۰۱۹/ ۱۸ آبان ۱۳۹۸در فرودگاه آرلاندا در پایتخت سوئد بازداشت شد.

بر اساس آنچه دادستانی سوئد اعلام کرده، اتهام حمید نوری «نقض قوانین بین‌المللی از طریق جنایت علیه بشریت و قتل» به دلیل شرکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در ایران است.

زندانیان سیاسی دهه ۶۰ در ایران حمید نوری را به یاد می‌آورند و می‌گویند او با نام مستعار «عباسی»، دادیار زندان گوهردشت بوده است.

آگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام‌های خودسرانه و فراقضایی، بازداشت حمید نوری در ارتباط با اعدام‌های ۶۷ را نخستین گام مهم در زمینه اجرای عدالت در مورد این اعدام‌ها خوانده است.

  • در همین زمینه

قرار بازداشت حمید نوری تا ۱۴ بهمن تمدید شد