برگرفته از تریبون زمانه *  

(بند ۸ زندان اوین)

انتخابات سالم و آزاد، ابزار مهم دموکراسی خواهی است. مطالبه ی پیروان عدالت و آزادی برای انجام شدن چنین انتخاباتی و پیگیری آن در ۴ماهی که به رای گیری سال ۱۴۰۰ مانده است، مشارکت فعال در فرآیند انتخابات را می طلبد. انداختن رای در صندوق، تنها آخرین مرحله ی این فرآیند است که بستگی به کیفیت طی شدن فرآیند انتخابات و پاسخی که حکومت به مطالبه ی انتخابات آزاد برای تمامی جریان های سیاسی خواهد داد، دارد.

به رغم اینکه تاکنون منافع حکومت اسلامی، دادن پاسخ منفی به برگزاری انتخابات سالم، آزاد و عادلانه بوده است اما در شرایطی خاص، همین منافع می تواند اقتضا کند که قدرت مستقر به تحولاتی ساختاری تن دهد. حصول چنین شرایطی بستگی تام به موازنه ی قدرت بین حکومت و ملت دارد. بنابراین مردم می توانند در فرصتی که فضا و فرآیند انتخاباتی جریان دارد مشارکتی فعال در فرآیند تقویت قدرت مردمی داشته باشند و به جای اینکه با انفعال خود، فضا به سمت انتخابات شخص محور و جناح محور برده شود با حضور فعال خود فضا را به سمت انتخابات مطالبه محور هدایت کنند.

خواسته و مطالبات انباشته شده ی اقشار مختلف مردم و برنامه های قابل حصول و تضمین شده برای رسیدن به آن ها است که اصالت پیدا می کند، نه شعارها و تبلیغات این جناح و آن جناح. بدیهی است چنانچه برنامه ی واقعی و مشخصی به منظور برآورده شدن مطالبات ملت ارائه نشود، مردم نیز به این یا آن ادعا رای نخواهند داد. همچنین وضعیتی محتمل ترین حالتی است که به وقوع می پیوندد ولی حضور قلمی صاحب نظران و حضور قدمی اقشار مختلف، قدرت بالقوه ی ملت را فعلیت می بخشد و انتخابات را از یک مراسم فرمایشی به حرکتی جنبشی اما مسالمت آمیز تبدیل می کند.

مشارکت میدانی کسانی که دغدغه ی کرامت انسان و حفظ ایران را دارند، فرآیند انتخابات را به گسترش گفتمان مطالبه محور تبدیل خواهد کرد. این دستاورد به تعمیق جنبش خشونت پرهیز اجتماعی خواهد انجامید که نتایج گرانبهایی برای کشور به ارمغان می آورد و تنها راه نجات ایران از بحران های فزاینده ی داخلی و خارجی است.


کیوان صمیمی

🔺رای، بی رای!🔺

عملکرد حکومت اسلامی و به ویژه اقدام خلاف قانون اساسی آن در اعمال نظارت استصوابی بر انتخابات، باعث کناره گیری و دلزدگی اکثریت مردم از انتخابات شده است. یکی از نتایج این دلزدگی، ایجاد حساسیت شدید نسبت به حتی لغات و عباراتی نظیر انتخابات، رای گیری ۱۴۰۰، صندوق آراء، فرآیند انتخاباتی، انتخابات سالم و انواع این ترکیبات است.

انزجار از پدید ی ه اتتخابات در جمهوری اسلامی باعث شد یادداشت دو روز پیش نگارنده که در نقد انتخابات فرمایشی و تایید رویکرد مطالبه محور بود از آنجا که شامل لغات فوق است، بعضاً گمان شده که در تایید رای گیری نمایشی حکومت نوشته شده است.
این یادداشت، حضور مردم در میدان همراه با طرح مطالباتشان به منظور برچیدن انتخابات فرمایشی و جایگزین کردن انتخابات آزاد برای حضور تمامی جریان های سیاسی را مطرح کرده است.

فشار خیابانی ولی بدون خشونت، موثرترین اهرم به منظور تحول ساختاری و تغییر قانون اساسی خواهد بود. باید توجه کرد که مشارکت در فرآیند انتخابات از طریق پیگیری مطالبات زحمتکشان و محذوفان با مشارکت در خود انتخابات از طریق رای دادن به کاندیداهای گزینش شده، تفاوتی اساسی دارد.

یادداشت کوتاه نگارنده تنها راه نجات ایران را نه مشارکت مردم در انتخابات نمایشی که حضور در جنبش اجتماعی مستمر و مسالمت آمیز و در یک کلمه، گسترش گفتمان مطالبه محور معرفی کرده است.

لینک این مطلب در تریبون زمانه

منبع: تلگرام نامه ـ کیوان صمیمی

* مطالب این بخش برگرفته از «تریبون زمانه» هستند. تریبون زمانه، آنچنان که در پیشانی آن آمده است، تریبونی است در اختیار شهروندان.  همگان می‌توانند با رعایت اصول دموکراتیک درج شده در آیین‌نامه تریبون آثار خود را در آن انتشار دهند. زمانه مسئولیتی در قبال محتوای این مطلب ندارد.