حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۵ بهمن در جلسه هیئت دولت به موضوع توافق هسته‌ای پرداخت و در واکنش به مسائل اخیر مبنی بر تغییر مضمون برجام و اضافه شدن کشورهای دیگر به آن گفت:

«هیچ بندی از برجام عوض نخواهد شد. هیچ فردی هم به برجام اضافه نخواهد شد. اگر ۱+۴ هستیم همان ۱+۴ هستیم. اگر ۱+۵ هستیم همان ۱+۵ هستیم. حرف‌های ناروا گفته نشود.»

روحانی افزود:

«این توافق چیزی نیست که به‌سادگی به دست آمده باشد. کسی نمی‌تواند این توافق را پاره کند. می‌خواهند این توافق است اهلاً و سهلاً همه به تعهد بیایند. نمی‌خواهند بروند دنبال زندگی خودشان ما هم کار خودمان را انجام می‌دهیم.»

دولت جدید آمریکا خواستار گفت‌وگو درباره برجام شده و از ایران خواسته است به تعهدات خود در برجام بازگردد. ایران اما بازگشت به تعهدات خود را مشروط به بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها کرده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز جمعه ۲۹ ژانویه / ۱۰ بهمن در گفت‌وگو با رسانه‌ها بر ضرورت مشارکت قدرت‌های منطقه به‌ویژه عربستان سعودی در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و نیز هر توافقی در این زمینه تأکید کرد و کاستی توافق سال ۲۰۱۵ را در عدم حضور این کشورها دانست. او گفت:

«مذاکرات با ایران بسیار سخت خواهد بود و قدرت‌های منطقه از جمله عربستان سعودی باید در آن شرکت داشته باشند.»

حسن روحانی در نشست هیئت دولت افزود:

«من یک بار دیگر هم گفته‌ام ۷ صندلی بوده و ما ۶ نفر نشسته‌ایم یک نفر از آن‌ها یک دفعه جنون ادواری گرفت و بیرون رفت. حالا کمی عقل پیدا کرده است و جنون ادواری تمام شده برگردد به میزش، چکار به بقیه دارد؛ آن‌ها که همه در سر جای خود نشسته‌اند.»

حسن روحانی آمریکا را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانست و گفت:

«بنابراین در باره برجام صحبت نکنند. من به آمریکایی‌ها دارم می‌گویم ۲۲۳۱. این بحث ایران نیست این قطعنامه مورد اتفاق شورای امنیت سازمان ملل است. آمریکایی‌ها باید به قطعنامه ۲۲۳۱ برگردند. هر حسن نیتی دیدیم پاسخ‌اش حسن نیت خواهد بود؛ اگر اقدام عملی دیدیم پاسخ ما هم اقدام عملی خواهد بود.»

در همین حال، علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز چهارشنبه ۱۵ بهمن درباره تأکید آمریکا بر پایبندی ایران به برجام گفت:

«ایران همچنان عضو شرکت‌کننده برجام است اما ایالات متحده نیست. ارزیابی پایبندی ایران به تعهداتش -که گفته‌ایم می‌توانیم به سرعت از این اقدامات اصلاحی عقب‌نشینی کنیم- به ایالات متحده ربطی ندارد.»

علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد ـ عکس از آرشیو

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه یکم فوریه / ۱۳ بهمن در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی گفته بود ایران تنها چند ماه تا تولید مواد شکاف‌پذیر کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد و در صورتی که به لغو محدودیت‌های برجامی خود ادامه دهد، این زمان به چندین هفته کاهش می‌یابد.

روز گذشته، سه‌شنبه ۲ فوریه / ۱۴ بهمن، خبرگزاری رویترز از گزارش محرمانه جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که در آن از نصب دومین زنجیره سانتریفیوژهای پیشرفته ایران در تأسیسات نطنز که در تناقض با توافق هسته‌ای است اطلاعاتی منتشر شده بود. بر اساس این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرده که مراحل نصب دومین زنجیره از سانتریفیوژهای IR-2m رو به پایان بوده و مقدمات نصب سومین زنجیره آن آغاز شده است.

کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در آژانس نیز روز گذشته در توییتر نوشت:

«دو زنجیره ۳۴۸ تایی از سانتریفیوژهای IR-2m با ظرفیت تقریباً چهار برابر نوع IR-1 با موفقیت در نطنز نصب شده و در حال کار با گاز UF6 هستند.»

ایران براساس برجام تنها به استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول برای غنی‌سازی محدود در سطح حداکثر تا ۳,۶۷ درصد مجاز است.

علیرضا میریوسفی در ادامه سخنان خود، در واکنش به اظهارات مقام‌های آمریکایی مبنی بر وارد کردن مسائل منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران در مذاکرات برجام گفت موضوعات غیر از برنامه‌ هسته‌ای بخشی از مذاکرات برجام در سال ۲۰۱۵ نبوده است و «برنامه موشکی دفاعی ما برای مذاکره نیست».

در حالی‌که بیشتر مقام‌های جمهوری اسلامی بر بازگشت نامشروط آمریکا به برجام قبل از ازسرگیری تعهدات هسته‌ای سخن می‌گویند، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان یکی از راه‌های خروج از بن‌بست فعلی میان آمریکا و ایران را این دانست که یکی از مقام‌های اتحادیه اروپا نقش هماهنگ‌کننده اقدامات دو طرف برای احیای توافق برجام و بازگشت آمریکا به آن را ایفا کند. این نخستین بار بود که مقام‌های جمهوری اسلامی «همزمانی» اقدامات برای احیای برجام را می‌پذیرفتند.

‌روز گذشته، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به رایزنی‌های دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با متحدان و شرکایش در اتحادیه اروپا گفت:

«ما با ایرانی‌ها هیچ مذاکره‌ای نکرده‌ایم. قبل از رسیدن به نقطه‌ای که بخواهیم مستقیماً با ایرانی‌ها گفت‌وگو کنیم و پیشنهاد آن‌ها را بپذیریم، مراحل (بسیاری) در این فرایند وجود دارد.»‌

ند پرایس همچنین بر موضع آنتونی بلینکن تأکید کرد و گفت تلاش خواهند کرد به توافقی جامع‌تر با ایران دست یابند که موضوع موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را نیز در بربگیرد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرده است پیش از آن‌که به موضوعات دیگری که مایه نگرانی در رابطه با ایران است بپردازیم لازم است توافق برجام احیا شود.

در این میان، چین و روسیه خواهان بازگشت بدون پیش‌شرط آمریکا به برجام هستند و جانب جمهوری اسلامی را گرفته‌اند. وزارت خارجه روسیه پیش از این گفته بود که بازگشت آمریکا به برجام نباید بهانه‌ای برای تغییر توافق یا اعمال الزامات بیشتر بر جمهوری اسلامی باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز روز گذشته (سه‌شنبه) گفت آمریکا باید بدون هرگونه پیش‌شرطی به برجام بازگردد.

بیشتر بخوانید: