در شکایت‌نامه پیش از محاکمه که در زمینه اتهامات ترامپ روز سه‌شنبه منتشر شد، مجلس نمایندگان آمریکا که در کنترل دموکرات‌هاست جزئیات اتهام «تحریک به خشونت علیه جمهوری که او سوگند حفاظت از آن را خورده است» را شرح داده است. مجلس نمایندگان خواسته است تا  صلاحیت ترامپ برای نامزدی مجدد در انتخابات سلب شود.  تیم حقوقی ترامپ استدلال می‌کند که لایحه استیضاح علیه ترامپ نقض قانون اساسی آمریکا است.

در شرح پرونده شکایت حقوقی علیه ترامپ آمده است که دونالد ترامپ جان تمامی اعضای کنگره را به خطر انداخت، وقتی جمعیت هواداران تحریک‌شده‌اش مانند «آتش توپخانه» ساختمان کاپیتول را هدف قرار دادند.

جزییاتی که روز سه شنبه منتشر شد برای نخستین بار استدلال‌هایی را نشان می‌دهند که برای محکوم کردن ترامپ در محاکمه هفته آینده در سنا مطرح خواهند شد. 

محاکمه در چارچوب روند استیضاح به نوعی تاوان خشونتی است که طرفداران ترامپ ماه گذشته در ساختمان کنگره مرتکب شدند.  شاهدان این حمله میلیون‌ها نفری بودند که در سراسر آمریکا و بسیاری نقاط جهان  به صورت زنده از تلویزیون‌ها یا اینترنت جلسه تایید الکتورال کالج بایدن را مشاهده می‌کردند. این حمله ۵ کشته (از جمله یک افسر پلیس) برجای گذاشت و زمینه ساز استیضاح ترامپ برای دومین بار شد.

منشی مجلس نمایندگان ،افسر مجلس و مدیران استیضاح لایحه استیضاح ترامپ را تقدیم سنای آمریکا می‌کنند، ۲۵ ژانویه – کنگره آمریکا- واشنگتن دی‌سی- عکس از خبرگزاری فرانسه

استدلال مجلس نمایندگان آمریکا بر چه اساسی است؟

مدیران استیضاح مجلس نمایندگان می‌گویند که رییس جمهور سابق آمریکا با تکرار رد نتیجه انتخابات و نپذیرفتن پیروزی بایدن مشوق شورش شد.

پیش از شورش مسلحانه و حمله به کنگره، هزاران نفر از طرفداران ترامپ در راهپیمایی «آمریکا را نجات دهیم» نزدیک کاخ سفید گرد آمده بودند. در این راهپیمایی آقای ترامپ به طرفدارانش گفت که « با تمام توان بجنگند زیرا ما با اختلاف زیاد (انتخابات) را برده‌ایم».

مدیران استیضاح قصد دارند تا از کلمات خود ترامپ و تصاویر ویدئویی روز ششم ژانویه استفاده کرده تا ثابت کنند جمعیت خشمگین آماده خشونت بود و ترامپ جرقه آن را زد. 

استدلال استیضاح‌کنندگان این است که با وجود آنکه آقای ترامپ دیگر رییس‌جمهور نیست، سنای آمریکا باید او را محاکمه کند زیرا «یک رییس جمهور باید به طور جامع پاسخگوی رفتار و اقداماتی باشد که از روز اول تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش انجام داده است».

بر خلاف استیضاح پیشین (سال گذشته) ترامپ، این بار دموکرات‌ها نمی‌خواهند که شاهدی را به جلسه محاکمه احضار کنند.

در کیفرخواست علیه ترامپ خواسته شده تا او در زمینه اتهام تحریک به حمله گناهکار شناخته شود و آمده است که او «شالوده دموکراسی آمریکایی» را تهدید کرد:

«رفتار او جان تمام اعضای کنگره را به خطر انداخت، روند صلح آمیز انتقال قدرت و جانشینی را به مخاطره افکند، و امنیت ملی ما را در معرض خطر قرار داد»

به گفته مدیران استیضاح این دقیقا از همان نوع  تخلف قانون اساسی است که مجوز سلب صلاحیت از خدمت در دولت فدرال را فراهم می‌آورد.

در این پرونده ۸۰ صفحه‌ای آمده است که:

«تنها راه شرافتمندانه برای پرزیدنت ترامپ پذیرش نتیجه و قبول شکست در انتخابات بود. در عوض او جمعیتی را به واشنگتن فراخواند، آنها را به (اعمال جنون آمیز) تشویق کرد و مانند آتش توپخانه آنها را از خیابان پنسیلوانیا ( به سوی کنگره) هدف گرفت»

کاخ سفید در خیابان پنسیلوانیا واقع شده و با کنگره حدود ۴ کیلومتر فاصله دارد و در کمتر از یک ساعت می‌توان این فاصله را پیاده طی کرد. 

در این مدارک همچنین به گروه «پسران مغرور» اشاره شده که ترامپ در نخستین مناظره ریاست جمهوری ماه سپتامبر از آنها خواسته بود که «عقب بایستند و آماده باشند».

جمعیتی که روز ششم ژانویه به کنگره حمله کردند خشمگین ، خطرناک و برخی مسلح بودند.

پرونده ای که مجلس نمایندگان آمریکا علیه ترامپ فراهم آورده از نظر حجم حدودا پنج برابر دفاعیه ۱۴ صفحه‌ای تیم حقوقی ترامپ و شامل ارجاعات متعدد و پانویس‌های بسیاری است، دمکرات‌ها امید دارند با این پرونده بتوانند ترامپ را در سنا محکوم کنند.

پلیس در حال عقب‌راندن طرفداران ترامپ که قصد ورود به کنگره را داشتند. ۶ ژانویه ۲۲ (عکس از خبرگزاری فرانسه)

استدلال تیم مدافع ترامپ بر چه اساسی است؟

دیوید شوین و بروس کاستور وکلای ترامپ در محاکمه استیضاح هستند. آنها با رد اتهام وارد بر ترامپ می گویند که بر اساس «متمم اول قانون اساسی آمریکا» ترامپ می‌توانسته باختش در انتخابات را به چالش کشیده و نسبت به پیروزی بایدن ظن داشته باشد.

وکلای ترامپ در پاسخ رسمی که به طرح شکایات دموکرات داده‌اند محاکمه هفته آینده در سنا را رد کرده و آن را خلاف قانون اساسی و نقض حق آزادی بیان دانسته‌اند.

آنها می‌گویند که چون ترامپ اکنون یک شهروند شخصی ( غیر دولتی) است «سنای ایالت متحده صلاحیت قضایی برای (محاکمه) چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا را ندارد، زیرا او دیگر شاغل نیست که بتوان از کار برکنارش کرد».

وکلا در دفاعیه ۱۴ صفحه‌ای خود نوشته اند که «لایحه استیضاح حق بیان را به نادرستی تعبیر کرده و استانداردهای لازم برای جرم قابل استیضاح را ندارد». آنها می‌گویند که وقتی ترامپ به طرفدارانش گفته با تمام قدرت بجنگید منظورش «منظورش امنیت انتخابات به طور عام» بوده است.

این وکلا به تازگی استخدام ترامپ درآمده‌اند و تیم قبلی هفته پیش به دنبال آن‌که ترامپ به طور مکرر از آنها خواسته بود تا ادعای تقلب در انتخابات را در دفاعیه خود بگنجانند، از دفاع از ترامپ انصراف دادند. گفته می‌شود تیم جدید نیز قرار نیست این استدلال را مطرح کند. 

با وجود آن‌که تاکنون محاکمه استیضاح هیچ رییس جمهوری پس از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش  صورت نگرفته  اما بسیاری از کارشناسان حقوقی معتقدند که استیضاح و محاکمه رییس جمهور سابق امکان پذیر است و در این زمینه به سابقه قضایی استناد می‌کنند.  سال ۱۸۷۶، سنای آمریکا ویلیام بلکناپ را که وزیر جنگ دولت اولیسیس گرانت بود محاکمه کرد. بلکناپ بلافاصله پس از استیضاح در مجلس نمایندگان استعفا داده بود. اتهام او « عدم رعایت مجرمانه وظایفش به عنوان وزیر جنگ و فروش بی‌شرمانه موقعیت دولتی‌اش برای منافع شخصی» بود. با وجود استعفای ویلیام بلکناپ، سنا محاکمه را برگزار کرد و پس از یک محاکمه طولانی با حضور ده‌‌ها شاهد در نهایت وزیر جنگ پرزیدنت گرانت تبرئه شد.

در همین زمینه:

https://www.radiozamaneh.com/485412
https://www.radiozamaneh.com/569245