به گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه ۴ فوریه/ ۱۶ بهمن در بخشی از سخنانش در تشریح رئوس سیاست خارجی دولت آمریکا در جنگ یمن گفت:

«این جنگ باید خاتمه پیدا کند. برای اینکه عزم خود را نشان دهیم، حمایت آمریکا از عملیات‌های تهاجمی در یمن از جمله فروش تسلیحات را خاتمه می‌دهیم.»

بایدن اما همزمان یادآوری کرد که عربستان سعودی با حملات موشکی و پهپادی و سایر تهدیدات از طرف ایران و نیروهای نیابتی‌اش مواجه است. رئیس جمهوری آمریکا گفت:

«آمریکا به عربستان سعودی کمک می‌کند از تمامیت ارضی خودش و از شهروندانش دفاع کند.»  

پادشاهی سعودی از این پیشنهاد استقبال کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، ریاض با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

«عربستان همچنان از راه‌حل سیاسی فراگیر برای بحران یمن حمایت می‌کند.»

همزمان با این تحولات رئیس جمهوری آمریکا موتی لندرکینگ، دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا را به عنوان نماینده ویژه ایالات متحده در امور یمن منصوب کرد. لندرکینگ تجربه‌ای طولانی در امور خلیج فارس و یمن دارد.

ریاض در ادامه بیانیه خود اظهار امیدواری کرد که با همکاری بایدن رییس جمهوری و تیموتی لیندرکینگ نماینده آمریکا در امور یمن و نیز سازمان ملل و تمامی طرف‌های یمنی و کشورهای ائتلاف، بر اساس قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت به یک راه حل سیاسی فراگیر دست یابد.

وزیر مشاور امور خارجه امارات متحده عربی نیز انتصاب تیموتی لندرکینگ را به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور یمن تبریک گفت و در توییتی نوشت:

«تخصص تیم و تعامل آمریکا انرژی و تمرکز جدیدی را برای کمک به حل منازعات و بهبود ثبات در منطقه به ارمغان می‌آورد.»

استقبال سازمان ملل از رویکرد تازه آمریکا

ساعتی قبل از این تحولات، جک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده بود که حمایت آمریکا از عملیات تهاجمی در یمن متوقف می‌شود. به گفته سالیوان آمریکا در نخستین گام فروش مهمات نقطه‌زن به عربستان سعودی را متوقت کرده است.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در واکنش به تغییر رویکرد آمریکا در جنگ یمن گفت:

«از هر گامی که تعداد سلاح و تحرکات نظامی [در جنگ یمن] را کاهش دهد استقبال می‌‌کنیم. این اقدام نه تنها زمینه‌ای برای آغاز گفت وگوهای دیپلماتیک را فراهم می‌کند بلکه به انسان‌ها در یمن امید [آینده بهتری را] می‌دهد.

 حدود ۸۰ درصد از ۲۸ میلیون نفر جمعیت یمن به کمک نیاز دارند. این کشور شش سال است که با دخالت نیروهای خارجی‌ گرفتار جنگ است. ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی از دولت یمن در مقابل شورشیان شیعه حوثی حمایت می‌کند و ایران نیز پشتیبان حوثی‌هاست. تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در جنگ یمن کشته و میلیون‌ها نفر از شهرها و روستاهای آن آواره شده‌اند.

دو ماه قبل برنامه جهانی غذا، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) و سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) در بیانیه مشترکی اعلام کردند که در سال ۲۰۲۱ نیمی از جمعیت ۳۰ میلیون نفری یمن در «خطر رو به افزایش گرسنگی» قرار می‌گیرد. در بیانیه مشترک نهادهای سازمان ملل گفته شده که یمن در حال حاضر، با شرایطی روبه‌روست که شبیه به شرایط قحطی است که دو سال پیش نیز شاهد آن بوده است.

بیشتر بخوانید: