مجلس نمایندگان آمریکا از دونالد ترامپ خواسته تا برای محاکمه پیش رو در سنا به قید سوگند شهادت دهد. یکی از مشاوران ترامپ گفته است که ترامپ شهادت نخواهد داد.

هفته آینده محاکمه استیضاح ترامپ در سنای آمریکا برگزار می شود. مجلس نمایندگان آمریکا  روز ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱دونالد ترامپ را  استیضاح و او را به «تحریک به خشونت علیه جمهوری که او سوگند حفاظت از آن را خورده است» متهم کرد.

احتمالا دموکرات‌ها قدرت مجبور کردن ترامپ به شهادت در سنا را نخواهند داشت اما این اقدام بخشی از مجموعه تلاش‌های استیضاح کنندگان ترامپ به شمار می‌رود. دموکرات‌ها می‌‌گویند ترامپ در تحریک طرفدارانش به خشونت و حمله به کنگره در روز ششم ژانویه نقش داشته و باید مسئولیت آن را بپذیرد و پاسخ‌گو باشد. رد تقاضای شهادت از سوی ترامپ از سوی دموکرات‌ها به منزله اجتناب از پاسخگویی دیده می‌شود. 

جیسون میلر، مشاور آقای ترامپ در واکنش به درخواست شهادت ترامپ به قید سوگند با رد محاکمه در سنا آن را « اقدامی مغایر قانون اساسی» خواند و گفت رییس جمهور سابق شهادت نخواهد داد. وکلای ترامپ نیز در نامه‌ای جداگانه این تقاضا را به عنوان «ترفند روابط عمومی» محکوم کردند. 

جیمی رسکین، نماینده کنگره و یکی از مدیران استیضاح در نامه‌ای از ترامپ خواسته بود  توضیح دهد که چرا او و کلایش اتهامات پرونده را رد می‌کنند. او همچنین از ترامپ خواسته بود که درباره اقداماتش «با پیش از محاکمه و یا طی محاکمه در سنا» بین ۸ تا ۱۱ فوریه شهادت دهد.

وکلای ترامپ در دفاع از او می‌گویند که هیچ نقشی در تحریک حمله کنندگان به کنگره نداشته و « به شکل تحسین برانگیزی نقشش را به عنوان رییس جمهور انجام داده، و همیشه آنچه را که فکر می‌کرده در جهت منافع مردم آمریکاست انجام داده است» 

طرفداران ترامپ روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره حمله کردند- عکس از خبرگزاری فرانسه

دیوید شوین و بروس کاستور وکلای ترامپ در پاسخی به نامه دموکرات‌ها نوشته اند که آنها «نمی‌توانند اتهامات وارده را ثابت کنند» و محاکمه استیضاح جدی‌تر از آن است  که «با این بازی‌ها» بتوان آن را پیش برد.

جیمی رسکین در پاسخ به وکلای ترامپ در بیانیه‌ای که پنج‌شنبه شب ( ۴ فوریه) منتشر کرد، گفت:« هر مقامی که به تحریک خشونت مسلحانه علیه دولت ایالات متحده آمریکا متهم شود این فرصت را دارد که در برابر عموم و صادقانه شهادت دهد- البته اگر دفاعی داشته باشد»

مدیران استیضاح قدرت احضار رسمی شاهد را به محاکمه سنا ندارند. سنا می‌تواند در زمینه احضار شاهد رای‌گیری کند. روز پنج‌شنبه سناتورها ( از هر دو حزب) عدم تمایل خود را به احضار شاهد در محاکمه سنا نشان دادند.

وکلای ترامپ و تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه  محاکمه هفته آینده در سنا را رد کرده و آن را خلاف قانون اساسی دانسته‌اند.

آنها می‌گویند که چون ترامپ اکنون یک شهروند خصوصی است «سنای ایالت متحده صلاحیت قضایی برای محاکمه چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا را ندارد، زیرا او دیگر شاغل نیست که بتوان از کار برکنارش کرد».

با وجود آن‌که تاکنون محاکمه استیضاح هیچ رییس جمهوری پس از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش  صورت نگرفته  اما بسیاری از کارشناسان حقوقی معتقدند که استیضاح و محاکمه رییس جمهور سابق امکان پذیر است و در این زمینه به سابقه قضایی استناد می‌کنند.  سال ۱۸۷۶، سنای آمریکا ویلیام بلکناپ را که وزیر جنگ دولت اولیسیس گرانت بود محاکمه کرد. بلکناپ بلافاصله پس از استیضاح در مجلس نمایندگان استعفا داده بود. اتهام او « عدم رعایت مجرمانه وظایفش به عنوان وزیر جنگ و فروش بی‌شرمانه موقعیت دولتی‌اش برای منافع شخصی» بود. با وجود استعفای ویلیام بلکناپ، سنا محاکمه را برگزار کرد.

این دومین باری است که ترامپ در مجلس نمایندگان استیضاح و در سنا محاکمه می‌شود. بار قبلی سال ۲۰۱۹  بود. دونالد ترامپ متهم شده  بود که از یک دولت خارجی خواسته است تا به نفع کمپین مبارزاتی انتخاب مجدد او وارد میدان شوند. در جلسه سنا آقای ترامپ از این اتهام تبرئه شد.

دومین محاکمه استیضاح ترامپ هفته آینده برگزار می‌شود. اتهام ترامپ تحریک جمعیت به خشونت و حمله به کنگره است. وز ششم ژانویه و همزمان با جلسه کنگره برای تایید آرای الکتورال انتخابات نوامبر  و تایید ریاست جمهوری جو بایدن گروهی از طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره حمله کردند. طرفداران ترامپ معتقد بودند در انتخابات تقلب شده است. ترامپ در سخنرانی خود پیش از حمله طرفدارانش آن‌ها را تشویق کرده بود که به سوی کنگره بروند و با تمام بجنگند.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا و بانوی نخست در مراسم ادای احترام به برایان سیکنیک افسر پلیس کاپیتول که در جریان حمله طرفداران ترامپ به کنگره کشته شد

حمله طرفداران ترامپ به کنگره ۵ کشته برجای گذاشت یکی از قربانیان برایان سیکنیک افسر پلیس کاپیتول بود.

در همین زمینه:

https://www.radiozamaneh.com/575036

https://www.radiozamaneh.com/570390