برگرفته از تریبون زمانه *  

* مطالب این بخش برگرفته از «تریبون زمانه» هستند. تریبون زمانه، آنچنان که در پیشانی آن آمده است، تریبونی است در اختیار شهروندان.  همگان می‌توانند با رعایت اصول دموکراتیک درج شده در آیین‌نامه تریبون آثار خود را در آن انتشار دهند. زمانه مسئولیتی در قبال محتوای این مطلب ندارد.

***

در اخبار روزهای گذشته خبری توجه همگان را جلب کرد، اسدالله اسدی دیپلمات و کاردار سفارت ایران در اتریش به جرم همکاری و شرکت در عملیات تروریستی و کشتار مخالفین حکومت ایران در دادگاهی در کشور بلژیک به ۲۰ سال حبس محکوم شد. سابقه شرکت و دخالت حکومت ایران در عملیات تروریستی از ابتدای تاسیس این رژیم وجود داشته و ادامه هم دارد. اما هدف من در اینجا یادآوری این نکته است که این دیپلمات که بیش از این نیز در عملیاتی مشابه شرکت داشته و با جلب اعتماد مقامات بالاتر؟! به این ماموریت اعزام شده بود، منتخب جواد ظریف وزیر امور خارجه و مورد تایید حسن روحانی رئیس جمهور بوده.

شیرین عبادی

امیر کبیر ثانی !

به خاطر داشته باشیم برخی عجولانه و بدون شناخت قبلی و کامل از جواد ظریف، او را امیرکبیر ایران می‌نامیدند و برخی دیگر از جمله صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی، او را لایق جایزه صلح نوبل دانسته و در این ارتباط نامه‌ای هم به سفیر دولت سوئد در ایران نوشته بود که البته فراموش کرده بود که این جایزه در کشور نروژ اهدا می‌شود.

همچنین به خاطر داشته باشیم در سال ۱۳۹۲ عده‌ای با ترفند نخ نمای انتخاب «بد» برای جلوگیری از آمدن “بدتر” مردم به پای صندوق رای کشاندند و حتی محمد خاتمی پدر معنوی اصلاح طلبان با جمله “تکرار می‌کنم” بلندگوی تبلیغاتی شرکت در انتخابات شد و حسن روحانی از صندوق رأی بیرون آمد.

نکته دردناک تر آنکه عده‌ای که حاضر به عبرت گرفتن نیستند، با تکرار اشتباهات همیشگی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ علیرغم عملکرد ضعیف حسن روحانی، مجددا مردم را تشویق کرده که به پای صندوق رای بروند مبادا گزینه “بدتر” یعنی ابراهیم رئیسی به قدرت برسد و این بار محمد خاتمی پرچم دار اصلاح طلبان، هرچند دیگر جمله «تکرار می‌کنم» را تکرار نکرد اما شورای اصلاحات به رهبری محمد خاتمی از حامیان انتخاب حسن روحانی بودند. اندکی بعد از انتخابات، ابراهیم رئیسی که نقش خود را در تئاتر انتخابات به خوبی ایفا کرده و حتی از وجود تتلو نیز یاری گرفته بود، پاداش خود را دریافت و به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شد.

غرض ازیاد آوری نکات بالا ، بیان مطالب زیر است:

۱- اسدی و اسدی ها بدون اجازه و موافقت مقامات بالاتر دست به جنایاتی نمی زنند. بنابراین در هر خطایی که رخ دهد مسئولین بالاتر از جمله وزیر مربوطه و رئیس جمهور و از همه مهمتر رهبر مسئول هستند.

۲-چند ماه دیگر و در بهار ۱۴۰۰ انتخابات و یا به عبارت بهتر تئاتر انتخابات برگزار خواهد شد. یادآوری نکات فوق بدین امید است که این بار با تکرار انتخاب بد برای جلوگیری از آمدن بدتر یعنی فردی نظامی، مردم به پای صندوق رای کشیده نشوند و چه بسا گزینه «بدتر» را در مقامی بالاتر بنشانند و حکومت ژست «مقبولیت» گرفته و مانند گذشته شرکت مردم در انتخابات را، رأی به نظام به حساب آورده و رژیم را برحق معرفی کند.
مبلغین همیشگی انتخابات از جمله اصلاح طلبان یکبار برای همیشه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را به دقت مطالعه کنند با امید آنکه بالاخره دریابند که با این قانون اساسی امکان هر نوع “اصلاحات” غیرممکن است و شاید پی نبردن به این نکته بدیهی و اصرار بر تکرار اشتباهات گذشته است که عده‌ای آنها را نه اصلاح طلب بلکه “استمرار طلب” می نامند.

۳- سخن پایانی آنکه ایران وطن همه ماست؛ مسلمان و بهائی، شیعه و سنی، فارس و کرد وبلوچ وعرب و ترک و لر، همه وهمه مالکین این سرزمینیم. آبادی و آزادی وطن، تکلیفی است بر عهده تک تک ما و هرچه دیرتر صورت پذیرد، هزینه بیشتری بر همگان تحمیل خواهد شد.

لینک این مطلب در تریبون زمانه

منبع:  تلگرام شیرین عبادی