حسن روحانی صبح امروز (شنبه ۱۸ بهمن‌ماه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که واکسیناسیون کرونا در هفته جاری آغاز خواهد شد.

بنا به اعلام وزارت بهداشت اولویت نخشت دریافت واکسن با کادر درمان و پرسنل اتاق‌های آی‌سی‌یو خواهد بود.

حسن روحانی همچنین اعلام کرد که واکسن‌های ایرانی کرونا احتمالا در بهار سال آینده آماده خواهد شد ولی در صورتی که برای همه جمعیت واکسن فراهم شده باشد باز هم کار واکسیناسیون شش ماه طول خواهد کشید. او گفت که پروتکل‌های بهداشتی تا زمان طولانی‌تری ادامه خواهد یافت.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز صبح امروز گفت که پس از پایان واکسیناسیون کادر درمان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای در اولویت دوم خواهند بود.

در حال حاضر تعداد محدودی دوز واکسن کووید ۱۹ وارد کشور شده و هر دو هفته یکبار محموله جدیدی از این واکسن وارد کشور می‌شود.

بنا به اعلام وزارت بهداشت ایران در ۲۴ ساعت گذشته باز هم رشد موارد ابتلای جدید ادامه یافته است. حدود ۷ هزار بیمار جدید در این مدت شناسایی شده‌اند و ۳۸۰۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه به‌سر می‌برند. ۷۶ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.

شهرهای نارنجی دوبرابر شده است

درحالی که ایران با ورود واکسن روسی اسپوتنیک وی خود را آماده انجام نخستین فاز واکسیناسیون کرونا می‌کند، علی‌رضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به آغاز موج چهارم کرونا هشدار داد.

او در یک کنفرانس خبری پس از پایان جلسه روز شنبه ۱۸ بهمن‌ماه گفت که «هنوز شهر با وضعیت قرمز نداریم، اما شهرهای نارنجی از ۱۸ شهر به ۳۶ شهر رسیده و این هشدار است. شهرهای زرد که ۱۳۰ مورد بود به ۱۷۸ مورد رسیده و از ۳۶۵ شهر با وضعیت آبی به ۲۳۴ شهر با وضعیت آبی رسیدیم.»

او گفت که شهرهای نارنجی در هفته گذشته فقط در دو استان گیلان و مازندران بود ولی این هفته وضعیت در برخی شهرهای استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان شمالی، سمنان، کرمانشاه، گیلان، مازندران، گلستان، هرمزگان، همدان و یزد نیز نارنجی شده است.

محموله‌های واکسن کرونا کی می‌رسند؟

ابهام در مورد میزان واکسن کرونای روسی وارد شده به کشور هنوز ادامه دارد. در حالی که خبرگزاری صداوسیما و چند خبرگزاری دیگر مانند تسنیم و فارس حجم نخستین محموله واکسن اسپوتنیک وی را ۵۰۰ هزار دوز اعلام کردند، وزارت بهداشت گفت که در مرحله نخست فقط ۱۰ هزار دوز وارد شده است.

علی‌رضا رئیسی که علاوه بر سخنگویی ستاد ملی مقابله با کرونا، معاون وزارت بهداشت نیز هست، امروز گقت که محموله‌های بعدی واکسن اسپوتنیک وی در هفته‌های آینده وارد خواهد شد.

حسن روحانی نیز گفت که محموله بعدی در ماه میلادی مارس به دست ایران می‌رسد.

زمان‌بندی ورود واکسن انگلیسی آسترازنکا هم اعلام نشده است. روز چهارشنبه ۱۵ بهمن‌ماه اعلام شد که ایران از طریق سازوکار سازمان بهداشت جهانی موسوم به کوواکس ۴,۲ میلیون دوز از این واکسن را دریافت خواهد کرد. سفارت بریتانیا در تهران نیز با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی این خبر را تایید کرد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران با تایید خبر ورود واکسن آسترازنکا گفته است که انتقال آن از ماه فوریه آغاز می‌شود. هنوز روشن نیست که فواصل زمانی تحویل این واکسن به چه صورت است و مقام‌های ایرانی در مورد آن سکوت کرده‌اند.

در همین زمینه: