در دومین روز اعتراضات سراسری در میانمار، هزاران نفر در یانگون، بزرگترین شهر میانمار و پایتخت تجاری این کشور در حالی‌که لباس‌های قرمز به تن داشتند، با در دست داشتن بادکنک و پرچم‌های قرمز، به‌عنوان رنگ حزب «اتحاد ملی برای دموکراسی»، به رهبری آنگ سان سوچی، به خیابان آمدند.

آن‌ها مانند روز گذشته شعار دادند: «دیکتاتوری نظامی نمی‌خواهیم، دموکراسی می‌خواهیم.»

عصر یکشنبه نیز شورای فرماندهان نظامی، موسوم به Junta ارتباطات اینترنتی را که در روزهای پس از کودتا مسدود کرده بود، بار دیگر برقرار کرد.

طبق یک گزارش داخلی سازمان ملل متحد در نایپیداو، پایتخت دست کم هزار نفر به اعتراضات پیوسته‌اند و تنها در شهر یانگون ۶۰ هزار نفر به خیابان‌ها آمدند.  نیروهای مسلح با سپرهای ضد شورش راه تظاهرکنندگان را مسدود کردند اما مانع ادامه تظاهرات نشدند. برخی از گزارش‌ها از همراهی ضمنی بخشی از نیروهای پلیس با اعتراضات ضد کودتا و سلام سه انگشتی به معترضان خبر داده‌اند، حرکتی که به نماد اعتراضات جاری بدل شده است.

اعتراضات میانمار – (عکس از Ye Aung THU / AFP)

شورای نظامیان حاکم هنوز اظهارنظری درباره این اعتراضات نکرده و تلویزیون دولتی نیز درباره اعتراضات خیابانی روزهای شنبه و یکشنبه سکوت کرده است.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز به رغم مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات در بیشتر شهرها، در یکی از شهرهای جنوب شرقی صدای شلیک تیر شنیده و تصاویری که به صورت زنده منتشر شده است نشان می‌دهد چندین نفر از جمعیت چند صد نفری معترضان با گلوله‌های پلاستیکی زخمی شده‌اند.

اعتراضات خیابانی در میانمار به‌دنبال کودتای نظامی و تصاحب قدرت توسط ارتش شکل گرفت. ژنرال مین اونگ هلاینگ، فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور انتخابات ۸ نوامبر را که در آن حزب سوچی به‌طرز چشمگیری پیروز شده بود، «متقلبانه» خواند و به‌رغم رد این ادعا توسط کمیسیون انتخابات، قدرت را تصرف کرد. پلیس سوچی ۷۵ ساله را به اتهام «واردات غیرقانونی شش واکی تاکی» بازداشت و اعلام کرد او را دست کم تا ۱۵ فوریه برای انجام تحقیقات در بازداشت نگه می‌دارد. وکیل سوچی گفته به او اجازه ملاقات با موکلش داده نشده است.

علاوه بر سوچی، برخی از اعضای کابینه او نیز دستگیر شده‌اند و همچنان در بازداشت به‌سر می‌برند. براساس اعلام توماس اندروز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در میانمار، ارتش پس از تصاحب قدرت تاکنون بیش از  ۱۶۰ نفر را دستگیر کرده است. او روز یکشنبه گفت: «ژنرال ها در حال تلاش برای از بین بردن جنبش مقاومت شهروندان هستند و با قطع اینترنت جهان خارج را در تاریکی نگه داشته‌اند».