به‌گزارش رویترز، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد به شورای حقوق بشر سازمان ملل بازگردد. یک مقام بلندپایه آمریکا گفت، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور روز ۸ فوریه / ۲۰ بهمن بازگشت آمریکا به‌عنوان ناظر در این شورا را اعلام خواهد کرد.

این مقام آمریکایی گفت:

« ما قصد داریم این کار را انجام دهیم زیرا‌ مؤثرترین راه برای اصلاح و بهبود شورای حقوق بشر سازمان ملل تعامل اصولی با آن است.»

او افزود:

«ما می‌دانیم که شورا این توانایی را دارد جایگاهی مهم برای کسانی باشد که در سراسر جهان با استبداد و بی‌عدالتی مبارزه می‌کنند. با حضور بر سر میز، ما در پی اصلاح آن هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که این شورا می‌تواند مطابق با نیروی بالقوه آن عمل کند.»

خبر پیوستن دوباره آمریکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل نخستین بار توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا که دستور کار خود در تصمیم‌گیری‌ها را شعار «اول آمریکا» قرار داده بود، در خروج آمریکا از چندین سازمان و توافق‌نامه بین‌المللی نقش داشت. او در سال ۲۰۱۸ – در نیمه‌ دوره ریاست جمهوری خود – به دلیل آن‌چه تعصب مزمن علیه اسرائیل و فقدان اراده برای اصلاح آن نامید، شورای حقوق بشر را ترک کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۹۳ عضو قرار است در اواخر سال جاری اعضای جدیدی را برای شورای حقوق بشر انتخاب کند. اعضا برای سه سال انتخاب می‌شوند و نمی‌توانند بیش از دو دوره متوالی خدمت کنند. نامزدها برای اطمینان از انتخاب‌شدن‌شان، با رأی‌گیری مخفی در گروه‌های جغرافیایی انتخاب می‌شوند.

نشست بعدی شورای ۴۷ نفره حقوق بشر مستقر در ژنو قرار است اواخر ماه جاری آغاز شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ماه ژوئن ۲۰۱۸ پس از خروج آمریکا از شورای حقوق بشر از این کشور خواسته بود که درباره کناره‌گیری از شورای حقوق بشر تجدید نظر کند. گوترش گفته بود:

«فکر می‌کنم ساختار این نهاد بین‌المللی به گونه‌ای‌ست که می‌تواند به عنوان یک نهاد کلیدی برای جلوگیری از نقض حقوق بشر و حمایت از آن در سراسر جهان عمل کند.»