در حالی‌که صدها معترض در خارج از دادگاه جمع شده بودند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای مدتی در دادگاه حضور یافت. دادگاه  نتانیاهو تحت تدابیر شدید امنیتی و بدلیل  تعطیلی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا با چندین بار تاخیر روز دوشنبه ۸ فوریه در اورشلیم برگزار شد. در جلسه روز دوشنبه نتانیاهو تمام اتهامات علیه خود را رد کرد و از قضات دادگاه اجازه خواست تا دادگاه را ترک کند. 

آیا دادگاه به برکناری نتانیاهو منجر می‌شود؟

نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به اتهام فساد، تقلب و خیانت در امانت محاکمه می‌شود، این دادگاه شامل ضبط مخفی مکالمات، صاحبان رسانه‌‌ها، هدایای گران‌قیمت از جمله سیگار و شامپاین، خیانت دستیاران و سه مورد پرونده فساد است.

اما معنای این دادگاه برای اسرائیل چیست؟

نتانیاهو از زمان شروع دادگاه تا کنون توانسته در مقامش باقی بماند و سه انتخابات و کارزارهای آن ‌ها را سپری کرده، انتخابات بعدی قرار است ۲۳ ماه مارس برگزار شود. نخست وزیر اسرائیل اتهامات وارده را رد کرده است. او همچنان برای باقی ماندن در قدرت  در ماه مارس خواهد جنگید و احتمال دارد برای سال‌ها همچنان نخست وزیر اسرائیل باقی بماند.

در صورت پیروزی در انتخابات پیش رو او سعی می‌کند تا با استفاده از مصونیت پارلمانی و یا تصویب قوانینی نخست‌وزیر را از محاکمه مستثنا کند. 

چطور تا کنون بر سر قدرت مانده؟

بر اساس قوانین اسرائیل، نخست وزیر هیچ اجباری به کناره‌گیری ندارد مگر آن که در دادگاه محکوم شود. وزرای کابینه اما از چنین حفاظتی برخوردار نیستند.

به همین دلایل سیاسی و حقوقی است که  نتانیاهو می‌خواهد همچنان بر سر قدرت باقی بماند.

آیا اسرائیلی ها اهمیت می‌دهند؟

بله. پرونده فساد نتانیاهو سبب دو قطبی شدن جامعه اسرائیل شده است. تظاهرکنندگان هر هفته مقابل محل اقامت نخست وزیر و سراسر اسرائیل جمع شده و پلاکاردهای که روی آن عبارت « نخست وزیر مجرم» نقش بسته در دست می‌گیرند و خواهان استعفای او هستند. از سوی دیگر رای دهندگان دست -راستی اسرائیلی هستند که همچنان به نتانیاهو وفادار مانده‌اند. این طرفداران که نتانیاهو را «شاه‌ بی‌بی» می نامند معتقدند که او در زمینه امنیت کشور قوی عمل کرده و صدایی رسا برای اسرائیل در خارج از مرزهای این کشور بوده است.

پلیس اسرائیل در حال خارج کردن یک یاز موافقان نتانیاهو از میان جمع تظاهرگنندگان مخالف نتانیاهو در برابر دادگاه در اورشلیم- ۸ فوریه – عکس از خبرگزاری فرانسه

اتهامات نتانیاهو چیستند؟

نتانیاهو سه پرونده فساد دارد که به نام ‌های «پرونده  ۱۰۰۰»، «پرونده  ۲۰۰۰» و «پرونده  ۴۰۰۰» معروفند.

پرونده ۴۰۰۰

در «پرونده  ۴۰۰۰» نتانیاهو متهم شده که مبلغی به ارزش ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون شکل ( ۵۰۰ میلیون دلار) در قالب تسهیلات در اختیار کمپانی ارتباطات «بزک» قرار داده و در ازای آن پوشش خبری مثبت برای خودش و همسرش سارا در اخبار طلب کرده است.

اتهامات این پرونده شامل ارتشا، تقلب و خیانت در امانت است. مدیر سابق کمپانی بزک و همسرش نیز به اتهام ارتشا و ممانعت از اجرای قانون محاکمه می شوند، آنها نیز این اتهامات را رد کرده اند.

پرونده ۱۰۰۰

در«پرونده  ۱۰۰۰» نتانیاهو با اتهام  تقلب و خیانت در امانت روبرو است. او متهم است که هدایایی به ارزش ۷۰۰ هزار شکل از آرنون ملیخان ( شهروند اسرائیلی تهیه کننده هالیوود)  و جیمز پکر، میلیاردر استرالیایی دریافت کرده است.

نخست وزیر اسرائیل متهم است که  این هدایا شامل شامپاین و سیگار برگ را در ازای تسهیلات تجاری دریافت  کرده. هدیه دهندگان در این پرونده متهم نشده‌اند.

 پرونده ۲۰۰۰ 

در «پرونده  ۲۰۰۰» نتانیاهو متهم است که با آرنون موزس ( صاحب نشریه یدیوت آرونوت) برای پوشش خبری بهتر تبانی کرده و در عوض قوانینی را پیشنهاد کرده که مانع رشد رقبای این نشریه می شده.

اتهامات این پرونده تقلب و خیانت در امانت است. صاحب نشریه نیز به دادن رشوه متهم شده اما او اتهام را رد می‌کند.

آیا ممکن است نتانیاهو به زندان رود؟

بنیامین نتانیاهو می‌گوید که قربانی حرکات هماهنگ سیاسی چپ ها و رسانه‌ها شده است. او می‌گوید گرفتن هدیه از دوستانش خلاف قانون نیست.

ارتشا در صورت اثبات  تا حداکثر ۱۰ سال مجازات زندان و یا جریمه را به همراه دارد. مجازات اتهام تقلب و خیانت در امانت حداکثر تا  ۳ سال حبس است.

حکم دادگاه کی اعلام می‌شود؟

احتمالا نه به این زودی. دادگاه ممکن است سال‌ها طول بکشد. اما اگر نتانیاهو اتهامات را بپذیرد و حاضر به معامله در ازای پذیرفتن اتهامات شود ممکن است زمان کوتاه‌تری در انتظار رای نهایی سپری کنیم.