سخنگوی کاخ سفید و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در دو نشست خبری مجزا گفتند که شرط آمریکا برای مذاکره مجدد با ایران، بازگشت ایران به تعهدات برجام است.

‌ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، و جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید دوشنبه ۸ فوریه/۲۰ بهمن، در دو نشست خبری مجزا یک پیام را برای ایران داشتند: به تعهداتتان در برجام باز گردید.

گزینه روی میز

عصر روز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا اظهارات روز یکشنبه آیت‌الله علی خامنه‌ای به مفهوم این است که مسیر حرکت به سمت گفت‌وگو با ایران با بن‌بست رو‌به‌رو شده پاسخ داد:

«ما اصلاً این را به عنوان یک بن‌بست نمی‌بینیم. پیشنهاد رئیس‌جمهوری بایدن کاملاً واضح است که اگر ایران تمایل دارد که مطابقت کامل با برجام را از سر بگیرد، ما نیز وارد آن قرارداد خواهیم شد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که آمریکا به دنبال قوی‌تر کردن مفاد برجام نه تنها در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران بلکه برای استفاده از آن به عنوان بستری برای مذاکره بیشتر بر سر سایر فعالیت‌های «بدخیم» ایران در منطقه است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه گفته بود که شرطش برای مذاکره مجدد با آمریکا، لغو همه تحریم‌هاست.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا اما در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس گفت که خیال ندارد برای مذاکره با ایران تحریم‌ها را لغو کند.

پرسش دیگر از ‌ند پرایس در مورد ضرب‌الاجل ۲۱ فوریه بود که بنا به قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» از سوی مجلس شورای اسلامی برای پایان اجرای پروتکل الحاقی، پذیرش شرایط بازرسی و خروج کامل از برجام مقرر شده شده است.

خبرنگار حاضر از پرایس پرسید که آیا آمریکا این تاریخ را به عنوان مهلت نهایی برای بازگشت ایران به تعهدات برجام و نوعی ضرب‌الاجل و خط قرمز حساب می‌کند؟ سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد که آنها درگیر این تاریخ نیستند و هدف‌شان بازگشت ایران به برجام است:

«خیر. در ۲۱ فوریه، اگر ایران انطباق کامل با قرارداد برجام را از سر نگیرد، ایران همچنان بنا به تعریف از برجام خارج‌شده محسوب می‌شود. آنچه ما روی میز گذاشته‌ایم این است که ما به دنبال این هستیم که ایران بازگشت کامل به تعهدات برجام را از سر بگیرد.»

او در توضیحات بیشتر گفت که آمریکا به دنبال تاریخ خاصی نیست. و دنبال این است که ایران تمایل خود را برای همراهی با پیشنهادی که رئیس جمهوری بایدن روی میز قرارداده نشان دهد.

کاخ سفید: توپ در زمین ایران است

پیش از نشست خبری در وزارت خارجه آمریکا، سخنگوی کاخ سفید هم پیام مشخصش برای ایران این بود که بایدن انتظار دارد که ایران به تعهدات برجام بازگردد.

در نشست خبری در کاخ سفید خبرنگاران از جن ساکی – سخنگوی کاخ سفید – در مورد برجام پرسیدند و او صحبت‌های روز جمعه‌اش در همین رابطه را تکرار کرد و گفت:

«توپ در زمین ایران است که به‌طور کامل به تعهدات برجام بازگردد.»

جن ساکی پیش از پخش گفت‌وگو با بایدن روز جمعه پنجم فوریه در پاسخ به پرسشی در مورد سیاست بازگشت به برجام در کابینه بایدن گفته بود که تصمیم با ایران است و اگر به تعهدات برجامی‌اش بازگردد، آمریکا هم آماده مذاکره خواهد بود. او گفت که آمریکا به دنبال توافق بهتری با ایران به همراه مشارکت هم‌پیمان‌های آمریکا و با تأیید کنگره است.