روزنامه «۸صبح» افغانستان چهارشنبه ۱۰ فوریه / ۲۲ بهمن در گزارشی براساس آمار پلیس افغانستان نوشته است که در مدت پنج ماه مذاکرات بین‌افغان، ساکنان کابل شاهد حدود ۱۰۰ انفجار، حمله مسلحانه و راکت‌پراکنی بوده‌اند که بر اثر آن‌ها نزدیک به ۵۰۰ نفر کشته یا زخمی شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید، در این انفجارها و حملات، ۴۳ نظامی و ۱۰۲ غیرنظامی کشته و ۳۳ نظامی و ۲۹۸ غیرنظامی زخمی شده‌اند.

دست‌کم ۵۵ خودرو در نتیجه انفجارها تخریب شده که ۳۰ خودرو آن متعلق به غیرنظامیان بوده است. حتی مین‌های مغناطیسی در تاکسی‌ها و دوچرخه‌ها نیز کارگذاری شده است.

این در حالی است که در مدت این پنج ماه نیروهای امنیتی توانسته‌اند از حدود ۱۰۰ انفجار و حمله جلوگیری کنند. همچنین آن‌ها در جریان این عملیات نزدیک به ۱۰ مهاجم مسلح را در کابل کشته و ده‌ها نفر دیگر از آن‌ها را بازداشت کرده‌اند.

کابل خونین: ۱۰۰ انفجار در طول ۵ ماه گذشته

گروه طالبان مسئولیت انفجارها علیه غیرنظامیان را نمی‌پذیرد‌، اما مقام‌های دولتی طالبان را در انفجارها و ترورهای هدفمند کابل مسئول می‌دانند.

روند این اقدامات خشونت‌بار در کابل هم‌چنان ادامه دارد. تنها در دو روز اخیر، پنج انفجار و یک حمله مسلحانه در کابل رخ داده که در جریان آن‌ها پنج نفر کشته و سه نفر زخمی شده‌اند.

صبح امروز، چهارشنبه ۱۰ فوریه / ۲۲ بهمن نیز در نتیجه‌ سه انفجار جداگانه در شهر کابل و ولسوالی پغمان این ولایت، ‌دو نفر کشته و پنج نفر زخمی شدند.

ملا عبدالغنی برادر، از مذاکره کننده‌های اصلی و بنیانگذارآن گروه طالبان افغانستان در جلسه افتتاحیه مذاکرات صلح افغانستان در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰ سخنرانی می‌کند. عکس از کریم جعفر / خبرگزاری فرانسه

مذاکرات دوحه

دور نخست مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان، موسوم به مذاکرات بین افغان، ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰ / ۲۲ شهریور سال جاری در دوحه آغاز و ۱۲ دسامبر ۲۰۲۰ / ۲۲ آذر به‌مدت ۲۰ روز متوقف شد. در دور نخست این مذاکرات هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ دو طرف تنها بر روی دستور عمل مذاکرات به توافق رسیدند و سپس به‌منظور مشورت‌های بیشتر درباره برنامه مذاکرات، با توقف سه هفته‌ای مذاکرات موافقت کردند.

در مدت توقف مذاکرات، خشونت‌ها در افغانستان از جمله، قتل‌های هدفمند فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران و سیاستمداران بدون وقفه ادامه داشت.

دور دوم مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان ۵ ژانویه / ۱۶ دی آغاز شد اما با برگزاری سه جلسه فرعی و جنبی مذاکرات متوقف شد.

خشونت‌ها در حالی در افغانستان افزایش یافته است که در توافق‌نامه فوریه ۲۰۲۰ بین طالبان و آمریکا خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ماه مه ۲۰۲۱ در مقابل تحقق ضمانت‌های امنیتی توسط طالبان قید شده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا مهلت ماه مه را رسماً تغییر نداده است اما مقام‌های آمریکایی گفته‌اند طالبان به تعهدات خود در این توافق‌نامه عمل نکرده‌اند و احتمال دارد این مهلت تمدید شود.

اکنون گفته می‌شود گروه طالبان حاضر نیست به سر میز مذاکرات بازگردد و گفت‌وگوهای صلح را ادامه دهد. در چنین شرایطی رهبران این گروه سفرهایی را به کشورهای جبهه مخالف آمریکا در منطقه انجام می‌دهند. پس از سفر به روسیه و ایران، آن‌ها این ‌بار به ترکمنستان سفر کرده‌اند. این در حالی است که هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان در دوحه است و مسئولان دولتی در کابل در حال رایزنی برای ادامه جنگ با طالبان هستند.

رسانه‌های افغانستان گزارش داده‌اند که با افزایش خشونت‌ها شمار زیادی از فعالان جامعه مدنی و رسانه‌ای به دلیل نگرانی از وضعیت امنیتی کابل، کشور را ترک کرده‌اند.

دفتر بازرس کل ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار) که بر کمک‌های مالی آمریکا در افغانستان نظارت می‌کند در گزارش اخیر خود گفته بود شمار حملات طالبان در افغانستان در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ بیشتر از مدت مشابه سال قبل از آن بود و به‌طور ویژه حملات در کابل افزایش یافته است.

«سیگار» براساس آمار ناتو افزوده بود دو هزار و ۵۸۶ غیرنظامی از یکم اکتبر تا ۳۱ دسامبر سال گذشته میلادی در افغانستان کشته و زخمی شدند که از این میان، ۸۱۰ نفر کشته و یک هزار و ۷۷۶ نفر زخمی ثبت شده است.