در رای گیری نخستین روز از محاکمه استیضاح ترامپ ، سنای آمریکا با ۵۶ رای موافق در برابر ۴۴ رای مخالف راه را برای ادامه محاکمه ترامپ هموار کرد.

روز سه شنبه و نخستین روز از محاکمه استیضاح ترامپ- رئیس جمهوری سابق آمریکا- به طرح استدلال‌های موافقان و مخالفان محاکمه در سنا اختصاص داشت. سنا پس از شنیدن نظرات مدیران استیضاح و وکلای مدافع ترامپ استدلال تیم مدافع ترامپ را رد کرد. وکلای ترامپ مدعی بودند که برگزاری دادگاه محاکمه برای ترامپ که اینک دیگر رییس جمهوری نیست با قانون اساسی آمریکا مغایرت دارد.

در رای گیری روز سه شنبه تمام ۵۰ سناتور دموکرات همراه با ۶ سناتور جمهوری‌خواه به قانونی بودن محاکمه استیضاح ترامپ در سنا رای دادند. با این نتیجه از روز چهارشنبه ۱۰ فوریه مدیران استیضاح پرونده خود را به طور رسمی در سنا مطرح و استدلال‌ها برای محکوم کردن رئیس جمهوری سابق آمریکا به اتهام « تحریک به خشونت علیه دولت آمریکا» را آغاز می‌کنند. 

انگیزه استیضاح

روز ششم ژانویه، زمانی که کنگره در حال تایید آرای الکتورال جو بایدن و پیروزی او در انتخابات بود جمعیتی از طرفداران ترامپ در برابر چشم صدها میلیون‌ها نفر که در سراسر جهان به طور زنده این مراسم را می‌دیدند به ساختمان کنگره حمله کردند. در جریان خشونت طرفداران ترامپ که برخی مسلح بودند چندین نفر کشته و زخمی شدند.

مجلس نمایندگان آمریکا ترامپ را متهم کرده که با سخنان و اعمالش جمعیت خشمگینی را که روز ششم ژانویه با ساختمان کنگره حمله کردند تهییج و تحریک کرده است.

مدیران استیضاح جلسه محاکمه روز سه‌شنبه را با پخش ویدیویی ناخوشایند آغاز کردند. این ویدیو که در زیر می‌توانید مشاهده کنید، مخلوطی بود از گزارش‌های خبری، کلیپ‌هایی منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی و در نهایت گزارشی از آنچه در روز ششم ژانویه رخ داد با برجسته کردن خشونت طرفداران ترامپ و نقش ترامپ در این حمله.

در این ویدیو سیر زمانی حمله به کنگره  به موازات اظهارات ترامپ با استفاده از زوایای مختلف نشان داده و شعارهای تظاهرکنندگان نیز زیرنویس شده است. مدیران استیضاح سعی دارند ثابت کنند که رابطه مستقیمی بین اظهارات ترامپ  و حمله طرفدارانش به کنگره وجود دارد.

در جریان این حمله و تبعات پس از آن مجموعا ۷ نفر جان خود را از دست دادند و دستکم ۱۴۹ نیروی پلیس و انتظامات زخمی شدند.

دفاعیه وکلای ترامپ

دیوید شوین و بروس کاستور وکلای ترامپ در محاکمه استیضاح هستند. وکلای مدافع ترامپ در این جلسه در دفاع از رئیس جمهور سابق بر دو نکته تاکید داشتند، اول آن که نمی‌شود رییس جمهور را پس از پایان خدمت محاکمه کرد و دیگر این که آنچه ترامپ گفته بر اساس متمم نخست قانون اساسی آمریکا «آزادی بیان» محسوب شده و دلیلی بر محاکمه نمی شود.

با این حال بر اساس گزارش نیویورک تایمز ترامپ  که دفاع موکلانش را از طریق تلویزیون تماشا کرده ظاهرا از کار آنها رضایت نداشته است. به نوشته این روزنامه ترامپ به نقل از دو فرد آگاه  پس از مشاهده دفاع بسیار خشمگین شده است.

دیوید شوین و بروس کاستور (چپ) وکلای ترامپ در محاکمه استیضاح در پایان نخستین روز از محاکمه استیضاح ترامپ- نهم فوریه ۲۰۲۱ – عکس از خبرگزاری فرانسه

ادامه داستان

رای‌گیری روز سه شنبه نشان داد که ۴۴ سناتور جمهوری‌خواه با ادعای ترامپ و وکلایش مبنی بر این‌که رئیس جمهور سابق نباید محاکمه شود موافق هستند ، هرچند این تعداد رای تضمینی برای تبرئه ترامپ در رای گیری نهایی محاکمه نیست ، اما دستکم نشان می‌دهد که دموکرات‌ها به سادگی در این میدان پیروز نخواهند شد. محاکمه ترامپ امروز نیز ادامه خواهد یافت و امروز و روزهای آینده به طرح دفاعیات مدیران استیضاح و سپس وکلای ترامپ اختصاص دارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در اتفاقی تاریخی برای دومین بار در سنای آمریکا محاکمه می‌شود.مدیران استیضاح به سوی صحن سنا می‌روند، ۹ فوریه ۲۰۲۱- عکس از خبرگزاری فرانسه

رای دو-سوم اعضای سنا برای محکوم کردن ترامپ لازم است و دموکرات ها باید دستکم ۱۱ سناتور جمهوری‌خواه دیگر را نیز برای محکوم کردن  متقاعد کنند و به نظر نمی‌رسد چنین چشم اندازی محتمل باشد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در اتفاقی تاریخی برای دومین بار در سنای آمریکا محاکمه می‌شود.

استیضاح ترامپ بار نخست  با شکایت یک افشاگر در رابطه با تقاضای رئیس‌جمهوری ایالات متحده از ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش در جریان یک تماس تلفنی، آغاز شد. ترامپ در این تماس تلفنی از زلنسکی خواسته بود که علیه جو بایدن، معاون اول سابق و یکی از رقیبان دموکرات‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، و فرزند او هانتر بایدن تحقیقات ضدفساد آغاز کند. به همین دلیل دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان ایالات متحده رئیس‌جمهوری آمریکا را به «سوءاستفاده از قدرت» و «مانع‌تراشی بر سر راه تحقیقات کنگره» متهم کردند. ترامپ در جریان نخستین محاکمه استیضاح در سنا تبرئه شد. غیر از ترامپ تا کنون دو رییس جمهوری دیگر آمریکا نیز استیضاح و محاکمه شده‌اند. اندرو جکسون در سال ۱۸۶۹ و بیل کلینتون در سال ۱۹۹۹ هر دو محاکمه و تبرئه شدند.