محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پیامی به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ اعلام کرد که فرصت یا به تعبیر او «پنجره»‌ای که برای حصول توافق با دولت جدید آمریکا گشوده شده به زودی بسته می‌شود. ظریف در بخشی از این پیام نوشت:

«به زودی دولت من مجبور خواهد بود تا اقدام جبرانی تازه‌ای اتخاذ کند در پاسخ به عدم پایبندی تاسف‌بار آمریکا و اروپا به تعهداتشان ذیل توافق هسته‌ای. این اقدام جبرانی همانگونه توسط پارلمان ما مقرر شده بود و در انطباق با حقوق ما در چارچوب برجام شامل گسترش برنامه هسته‌ای ما و کاهش همکاری‌مان با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی است.»

بر اساس  قانون «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها» که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، چنانچه پس از سه ماه روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط «عادی و رضایت‌بخش» بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. در این صورت ممکن است در نخستین گام دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌ای ایران نحدود شود یا از بین برود.

روز گذشته محمود علوی، وزیر اطلاعات در یک برنامه تلویزیونی گفته بود:

«اگر گربه‌ای را گوشه‌ای گیر بیندازند ممکن است رفتاری کند که گربه‌ای که آزاد است آن رفتار را نمی‌کند. اگر ایران را به آن سمت‌ها (تولید سلاح هسته‌ای) هل دهند تقصیر ایران نیست تقصیر کسانی است که ایران را به آن سمت هل دادند.»

معضل عربستان: فعالیت‌های «مخرب» ایران  

فعالیت های مخرب: توسعه برنامه موشکی ایران و گسترش نفوذ در خاورمیانه (عکس: آرشیو)

سخنان علوی در آمریکا طنین بلندی داشت. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در یک نشست خبری گفت «هنوز مشخص نیست» که سخنان علوی فراتر از نظر شخصی خودش باشد. پرایس با این‌حال  گفت، دولت باید «اظهارات بسیار نگران‌کننده» وزیر اطلاعات ایران را در نظر خواهد داشت.

محمد جواد ظریف در بخش دیگری از پیام خود نوشت:

«امیدوارم همسایگان‌مان نیز آموخته باشند که نمی‌توانند منتظر آن بمانند که بیگانگان امنیت‌شان را تامین کنند […] در سالگرد انقلاب‌مان بار دیگر به این دعوت تاکید می‌ورزیم که از پنجره فرصت کنونی برای پذیرش گفت‌وگو و پایان دادن به خصومت بی‌حاصل علیه مردم ایران بهره گرفته شود.»

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس) شورای وزیران سعودی چهارشنبه ددر نشست هفتگی خود که به طور مجازی به ریاست ملک سلمان، پادشاه سعودی برگزار شد اعلام کرد کشورهایی که مورد تهدید ایران قرار دارند باید یک طرف اساسی در هرگونه مذاکرات بین‌المللی با تهران در رابطه با برنامه هسته‌ای باشند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تمامیت ارضی عربستان سعودی و امنیت شهروندان آن را تضمین کرده و در همان حال فروش سلاح‌های تهاجمی در جنگ یمن به عربستان را متوقف کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته گفته بود:

«گفته‌ایم هدف ما نه تنها این است که ایران به رعایت کامل توافق هسته‌ای موسوم به برجام بازگردد، بلکه می‌خواهیم در وهله اول برجام را تقویت و طولانی‌تر کنیم و از آن به عنوان سکویی برای توافقات بعدی درباره فعالیت‌های مخرب ایران و از جمله برنامه موشکی بالستیک آن استفاده کنیم.»

و این دقیقاً همان خط قرمزی است که رهبر جمهوری اسلامی ایران تعیین کرده است.

بیشتر بخوانید:

https://www.radiozamaneh.com/577997