روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ایران پنج‌شنبه ۲۳ بهمن اعلام کرد که محموله دوم واکسن روسی «اسپوتنیک وی»، شامل ۱۰۰ هزار دوز، فردا جمعه ۲۴ بهمن از مسکو به تهران ارسال می‌شود.

واکسن «اسپوتنیک وی»، نخستین واکسن روسیه برای مقابله با کرونا است که تابستان امسال از آن رونمایی شد. وزارت بهداشت ایران ۹ بهمن‌ماه جاری این واکسن را تأیید کرد و نخستین محموله آن پنج‌شنبه ۱۶ بهمن با یک پرواز هواپیمای شرکت ماهان به مقصد تهران ارسال شد.

پس از ورود اولین محموله از روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن واکسیناسیون علیه بیماری کوویدـ۱۹ در ایران با اولویت پرسنل آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها که با کرونا مستقیماً درگیر هستند، آغاز شد.

محمدرضا شانه‌ساز، معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو روز پنج‌شنبه از مذاکرات مثبت درباره تولید مشترک واکسن کرونا با روسیه خبر داد. او در پایان سفر چهار روزه خود به روسیه گفت:

«همه ابهامات در مورد تولید واکسن کرونا در جریان سفر ما به کشور روسیه برطرف شد و در مورد تولید مشترک واکسن کرونا با طرف روسی گفت‌وگوهایی صورت گرفت.»

شانه‌ساز در مورد امکان تولید واکسن کرونا در ایران با مشارکت روسیه افزود:

«آن‌چه که الان صحبت آن مطرح است تولید حداقل ۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا در سال در ایران است.»

سیدکاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه نیز گفت:

«در عرصه تولید واکسن به تفاهم رسیدیم و در بحث تولید مشترک امیدواریم همکاری‌ها به‌زودی آغاز شود و ما زودتر از زمان پیش‌بینی شده شاهد پیشرفت همکاری‌ها باشیم.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه وعده داد که ایران «در دو تا سه ماه آینده یکی از قطب‌های بزرگ تولید واکسن کرونا در منطقه و یکی از صادرکنندگان مهم این واکسن به جهان» بشود.

از سوی دیگر مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، جزئیات برنامه واکسیناسیون کرونا را اعلام کرد. براساس این برنامه، تا یک سال آینده با تأمین ۱۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا حدود ۶۰ میلیون نفر یعنی دست‌کم ۷۰ درصد افراد واکسینه می‌شوند. این به معنای آن خواهد بود که روزانه ۲۱۰ هزار نفر واکسن می‌زنند.

مطابق برنامه واکسیناسسیون کرونا در ایران، به ترتیب، گروه‌های پزشکی در بخش‌های بستری و سرپایی (خصوصی، دولتی و…) که مستقیماً با کرونا درگیرند، سالمندان (اول مراکز تجمعی و سپس گروه‌های سنی)، بیماران با بیماری‌های زمینه‌ای مشخص، کارکنان مشاغل خاص و عموم مردم واکسینه خواهند شد.

مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته است انتظار می‌رود با پایان فاز دوم به هدف اولیه که کاهش مرگ‌ومیر به میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد است دست یافت.