محمود احمدی بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس در اظهاراتی به موضوع بی‌حجابی و بدحجابی زنان در ایران پرداخته است. او از عملکرد پلیس در ارسال پیامک بدحجابی و برخورد با بدحجابان دفاع کرده و گفته است پلیس بابت برخوردهایش هزینه می‌دهد و «فحش می‌خورد.»

پس از آنکه پلیس ایران اعلام کرد خودرو، حریم خصوصی نیست، دور دیگری از برخوردها با زنان «بدحجاب» و «بی‌حجاب» آغاز شد. علاوه بر گشت‌های ارشاد، پلیس با اجرای طرح «ناظر» با ارسال پیامک به صاحبان خودروها به آنها درباره بدحجابی راننده یا سرنشین تذکر می‌دهد و صاحب خودرو را مجبور به حضور در پلیس امنیت می‌کند.

از زمان اجرای این طرح، شهروندان زیادی گزارش کردند که پیامک اشتباه برای آنها ارسال شده: ‌یا در تاریخ یاد شده خودرو در محل اعلام شده نبوده، یا سرنشین زن نداشته و …

محمود احمدی بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس یازدهم در پاسخ به سوالی درباره ارسال اشتباه پیامک‌های بدحجابی که باعث اعتراضات وسیعی در میان شهروندان شده گفت:

«ارسال پیامک‌ها قانون خاص خود را دارد و من کامل در جریان آن هستم. هر کسی که هنجارشکنی کند چه با بی‌حجابی چه با بدحجابی صرفا نیروی انتظامی می‌تواند برای او پیامک ارسال کند. ارسال پیامک‌ها قانونی است.»

محمود احمدی بیغش، نماینده شازند – عکس از محمدحسین موحدی نژاد – باشگاه خبرنگاران پویا

اما خود او هم درگیر دریافت پیامک خطا شده است:

«برای من پیامک آمده که ساعت ۲۱:۳۰ خودروی شما خیابان شهدا دیده شده است. در صورتی که خودروی من در پارکینگ بوده است. این اشتباهات که نباید رخ دهد متاسفانه اتفاق می‌افتد. اما احتمال این اشتباه مهم است. نکته مهم این است که برخی خانم‌ها در محل کار یک حجاب دارند، اما بعد از آن که ۵۰ متر از محیط کار دور می‌شوند حجاب‌شان ۹۰ درجه فرق می‌کند. نمی‌گویم ۱۸۰ درجه بلکه می‌گویم ۹۰درجه. زنان وقتی کنار همسرش یا تنها در خیابان است خود را یک کارمند نمی‌بینند. قطعا مامور نیروی انتظامی براساس یک واقعیت پلاک خودرو را ثبت می‌کند وگرنه خصومت شخصی با زنان ندارد.»

اما تعبیر او از ارسال پیامک‌های بدحجابی و تاثیر آن در خانواده‌ها این است که این اتفاق «به ندرت» می‌افتد و مردان هم در «جرم» زنان شریک‌اند:

«قطعا این خانم‌هایی که اینگونه هستند همسرش هم می‌داند که زنش بدحجاب است. مگر می‌شود یک مردی نداند که همسرش بدحجاب است؟ اشتباهات پیامکی هم به ندرت پیش می‌آید. نمونه‌ای که گفتم به دلیل ممنوعیت شبانه کرونایی برای من ارسال شده اتفاق نادری است. احتمال دارد فردی پلاک خودروی خود را مخدوش کرده که با پلاک ماشین من شباهت بسیاری داشته است. در ارسال پیامک بدحجابی یا بی حجابی اشتباهات به ندرت پیش می‌آید. اما وجود دارد. در جلسات نیروی انتظامی حضور داشتم و می دانم که اتفاقات واقعی رخ می دهد که پلیس‌ها پلاک‌ها را یادداشت می‌کنند.»

قانون‌ ایران بین بدحجابی و بی‌حجابی تفاوت قائل شده و بر اساس تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، این تنها بی‌حجابی است که در قانون مجازات اسلامی جرم‌انگاری شده است. بر اساس تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، زنانی که بدون حجاب در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ۱۰روز تا ۲ ماه یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند.

درباره بدحجابی نص صریحی در قانون مبنی بر جرم‌انگاری آن وجود ندارد اما مقامات انتظامی و قضایی، بدحجابی را براساس صدر ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی که می‌گوید «هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم می‌گردد» جرم می‌دانند، زیرا آن را تظاهر به عمل حرام تلقی می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که چرا پیامک‌ها در ساعات غیرمتعارف مانند شب ها برای صاحبان خودرو ارسال می‌شود، گفته پیامک‌ها سیستمی ارسال می‌شود و اصل موضوع بدحجابی نباید مخدوش شود.

احمدی بیغش در واکنش به این که شهروندان دریافت جریمه برای بدحجابی را راهی برای کسب درآمد نیروی انتظامی و آن را «حرام» می‌دانند، گفت:

«پلیس به دنبال درآمدزایی نیست و باید درباره عملکردش بحث کرد. برداشت شما یا جامعه این است. نیروی انتظامی جز آن که در این ماجرا فحش بخورد هیچ چیزی عایدش نمی‌شود. ما باید بدانیم که نیروی انتظامی هزینه برای این موضوع می‌دهد. نیروی انتظامی نه هزینه پولی بلکه هزینه حیثیتی می‌دهد. بارها در جلسات بودم و موضوعات مطرح می‌شود. بار اول نیروی انتظامی تذکر می‌دهد اما بعد از آن برای نقل و انتقال یا اقدامی که به سند مربوط است، به صاحب خودرو اعلام می‌شود که بدحجاب بوده است.»

کرونا هم برای این نماینده مجلس به اندازه مبارزه با بدحجابی مهم نیست. او می‌گوید درخواست مراجعه به پلیس امنیت در دوران کرونا به این دلیل است که پیامک پلیس چندبار ارسال شده:

«این اتفاق برای کسانی رخ داده که چند بار پیامک دریافت کرده‌اند. این یکی، دو بار نبوده و چند بار اتفاق افتاده که پلیس آنها را خواسته است. آنها به پلیس مراجعه می‌کنند و می‌گویند: “من کارمند هستم!” در حالی که کارمندان ۵۰ متر از اداره دور می‌شوند رفتاری می‌کنند که پلاکشان را برمی‌دارند.»

نیروی انتظامی اعلام کرده که پس از مراجعه افراد، نیروی انتظامی موظف به بررسی موضوع است تا «تعمدی» بودن یا نبودن آن مشخص شود و اگر فرد «متجری» باشد، پلیس پیگیری می‌کند و تعهدات لازم را از افراد می‌گیرد و در صورت تکرار برای تصمیم گیری به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

احمدی بیغش، نماینده مجلس ایران هم معتقد است که هنجارشکنان باید نتیجه کار خود را ببینند و نارضایتی باعث گذشتن از یک «جرم عمومی» نمی‌شود:

هر مملکتی قانون خود را دارد. قانون در فرانسه می‌گوید خانم‌ها با حجاب حق ندارند سرکلاس حاضر شوند. آن هم قانون خودش است.»

محمود احمدی بیغش در پاسخ به این سوال که چرا برای ترویج حجاب از روش‌های مهربانانه‌تری استفاده نمی‌شود هم گفته:

«شما در خیابان جرات دارید به خانم بدحجاب که سگ بغل کرده بگویید حجابت را رعایت کن؟ به شما پرخاش می‌کند. یکی که خودش را به خواب می‌زند با لگد هم بیدار نمی‌شود. اما کسی که خواب است با یک تلنگر بیدار می‌شود.»

 بنا بر اعلام نیروی انتظامی، اگر فرد پس از چند مرتبه ارسال پیامک به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه نکند این نیرو نیز با هماهنگی دستگاه قضایی اجازه دارد که خودروی فرد را توقیف کند.

در همین زمینه:

https://www.radiozamaneh.com/448175