روز جمعه در دادگاه استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنای آمریکا، تیم حقوقی او در مقام دفاع گفتند که هرآنچه که رئیس جمهوری پیشین آمریکا در مورد انتخابات ۲۰۲۰ و در سخنرانی پیش از حمله حامیانش به ساختمان کنگره گفته است، در محدوده حمایت قانون اساسی آمریکا از آزادی بیان است.

روز چهارم دادگاه استیضاح دونالد ترامپ مختص تیم دفاع و پرسش و پاسخ سناتورها بود. دو طرف اکنون استدلال‌های خود را بیان کرده‌اند و دفاع هم تمام شده است. انتظار می‌رود که مجلس سنا در دادگاه روز شنبه یا یکشنه رای نهایی خود را در دادگاه دوم استیضاح ترامپ صادر کند.

«ترامپ حق آزادی بیان دارد»

روز جمعه ۱۲ فوریه/ ۲۴ بهمن، تیم دفاع حقوقی ترامپ که ۱۶ ساعت وقت برای دفاع از موکل خود داشتند، به سه ساعت دفاع بسنده کردند.

این تیم با تکیه بر این استدلال که صحبت‌های رئیس جمهوری سابق در جمع حامیانش توسط اصل آزادی بیان محافظت می‌شود، دفاع خود را ارائه دادند و در طول دفاع به متمم اول قانون اساسی ایالات متحده برای تضمین آزادی بیان شهروندان استناد کردند.

تیم دفاع استدلال کردند که حرف‌های ترامپ پس از نتیجه انتخابات ۲۰۲۰، «شعارهای سیاسی عادی» است و اگر سنا دونالد ترامپ را به خاطر سخنرانی‌هایش در ارتباط با نتیجه انتخابات و در میان جمع حامیانش محکوم کند، این امر تأثیر مهلکی بر اصل آزادی بیان در سخنرانی‌های سیاسی در آمریکا خواهد داشت.

آنها گفتند که اگر ترامپ محکوم شود، هر سیاستمداری بعد از این رای می‌تواند برای حرف‌هایش در فضاهای کارزاری مجازات شود.

این دفاع اول تیم ترامپ نیست. اوایل هفته‌ای که گذشت و در جلسه دوم دادگاه، تیم حقوقی ترامپ ادعا کردند که کل دادگاه استیضاح خلاف قانون اساسی و نقض حقوق دادرسی رئیس جمهوری پیشین است. آنها گفتند که استیضاح یک مقام سابق ریاست جمهوری غیرقانونی است و به محض ترک مسند ریاست جمهوری، دیگر نمی‌شود یک مقام سابق را در سنا محاکمه کرد و اگر جرمی رخ داده، دادستان‌های ایالتی یا فدرال هستند که تعیین می‌کنند که پیگیری لازم است یا نه. این استدلال پذیرفته نشد و اکنون آنها سراغ استدلال حق آزادی بیان رفته‌اند.

«دموکرات ها خودشان هم مانند ترامپ هستند»

دادستان‌های دموکرات در استدلال‌های خود سعی کرده بودند نمونه‌های بی‌شماری از اقدامات و سخنرانی‌های ترامپ را قبل از انتخابات سوم نوامبر و بعد از آن ارائه کنند که نشان می‌داد که ترامپ قصد نداشته نتیجه انتخابات را در صورت برنده نشدن بپذیرد. آنها با استناد به سخنرانی‌های ترامپ سعی کردند نشان دهند که حتی پیش از ژانویه شش و حمله به کنگره، ترامپ مشغول تحریک هوادارانش برای بیان خشونت‌آمیز و اعتراض بوده است.

در رابطه با مجموعه استدلال‌های مربوط به اتهام تحریک به انجام خشنونت، تیم حقوقی ترامپ سعی کردند نشان دهند که مدیران استیضاح و حزب دموکرات همه آنچه که می‌گویند دونالد ترامپ کرده را قبلا خودشان در کارزارها و سخنرانی‌های سیاسی‌شان کرده‌اند. آنها سعی کردند نشان دهند که دموکرات‌ها دچار استاندارد دوگانه هستند و استیضاح ترامپ یک «انتقام‌جویی سیاسی» و «ساختگی» است.

مایکل وان در وین – یکی از وکلای ترامپ در یک مقطع استدلال کرد که نسبت دادن شورش و حمله به ساختمان کنگره به سخنرانی ترامپ بی‌ربط است به این دلیل که عصبانیت گسترده رای‌دهندگان از نتیجه انتخابات سوم نوامبر، صرف‌نظر از صحبت‌های ترامپ به قدری بوده که رخداد حمله به کنگره، «اجتناب‌ناپذیر» باشد. به طور مشخص، این وکیل ترامپ گفته: «شما نمی‌توانید آنچه را که از قبل قرار بوده اتفاق بیفتد را تحریک کنید.»

رای جمهوری‌خواهان محک آرایش مواضع

تیم ترامپ در مجموع، برای ارائه استدلال‌های سه ساعت بیشتر زمان نگرفتند و ۱۳ ساعت از ۱۶ ساعت را که مدیران استیضاح به آنها برای زمان دفاع داده بودند بخشیدند. این تصمیم از این روست که در صحن سنا هرچه کمتر گفته شود، بیشتر به نفع تیم دفاع است. تیم دفاع بر رای جمهوری‌خواهان حساب باز کرده‌اند.

در این پرونده کسی انتظار ندارد که تعداد جمهوری‌خواهانی که رای به ضرر ترامپ می‌دهند به حد لازم برای محکومیت او برسد. برای محکومیت ترامپ دو سوم ۱۰۰ عضو مجلس سنا باید علیه او رای بدهند. این بدان معناست که با فرض اینکه همه دموکرات‌ها علیه ترامپ رای خواهند داد، حداقل ۱۷ جمهوری‌خواه باید علیرغم محبوبیت ترامپ در میان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه، تصمیم بگیرند که علیه او رای بدهند.

میت رامنی سناتور یوتا، تنها عضو مجلس سنا بود که دادگاه استیضاح اول ترامپ، رای به محکومیت او داد. اما در دادگاه دوم او احتمالا تنها نخواهد بود.

در دومین روز دادگاه روز سه شنبه ۲۱ بهمن، شش سناتور جموری خواه به ادامه روند محاکمه دونالد ترامپ در سنای آمریکا رای مثبت دادند. زمانی که این پرسش مطرح شد که آیا استیضاح دوم ترامپ با توجه به اینکه او دیگر در مسند ریاست جمهوری نیست، قانونی است یا نه، چهار سناتور حزب جمهوری‌خواه در تأیید قانون اساسی بودن دادگاه ترامپ به رامنی پیوستند: سوزان کالینز (سناتور ایالت مین)، لیسا مورکوفسکی (سناتور آلاسکا)، بن ساس (سناتور نبراسکا) و پت تومی (سناتور ایالت پنسیلوانیا). اینها احتمال بیشتری دارد که رای به محکومیت ترامپ بدهند.

پس از استدلال‌های تیم دفاعی، سناتورها در مجموع ۲۸ پرسش پرسیدند و جلسه تا عصر جمعه ادامه پیدا کرد.

ترامپ اولین رئیس جمهوری آمریکاست که دو بار استیضاح می‌شود و همچنین اولین کسی است که پس از ترک مسند ریاست جمهوری در سنا برای اتهامی مرتبط با ریاست جمهوری‌اش محاکمه می‌شود.

در همین زمینه: