سازمان عفو بین‌الملل با ارسال نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران، خواستار توقف اجرای احکام اعدام چهار زندانی سیاسی عرب محبوس در زندان شیبان اهواز و دسترسی آنها به یک روند دادرسی عادلانه شده است.

حسین سیلاوی، علی خسرجی، علی مجدم و جاسم حیدری که حکم اعدام برایشان صادر شده، چند ماه است با هم در سلولی‌ انفرادی در زندان شیبان اهواز، در شرایطی بسیار نامناسب به‌ سر می‌برند.

بنا بر گزارش‌ برخی منابع حقوق بشری، این زندانیان سیاسی در طی ماه‌های گذشته در اعتراض به صدور حکم اعدام و همچنین به ‌دلیل شرایط نامطلوب زندان شیبان اهواز با دوختن لب‌هایشان اعلام اعتصاب غذا کرده‌ بودند.

در همین زمینه: اعتصاب غذای پنج زندانی عرب محکوم به اعدام با لب‌های دوخته شده

با وجود اعتراض مدافعان حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی به صدور این احکام اعدام، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، روز ۹ بهمن‌ماه اعلام کرد که علی مطیری در زندان شیبان اعدام شده است.

بیشتر بخوانید: علی مطیری را در زندان شیبان اهواز اعدام کردند

عفو بین‌الملل اما در نامه خود به رئیسی، با تأکید بر اینکه این زندانیان سیاسی در طول دوران زندان از دسترسی به بسیاری از حقوق اساسی خود از جمله حق داشتن وکیل مدافع و برگزاری یک دادگاه منصفانه و حق ملاقات با خانواده محروم مانده‌اند، درباره عدم اطلاع از سرنوشت و خطر «اعدام مخفیانه» یکی از این چهار زندانی عرب ابراز نگرانی کرده است:

«ناصر خفاجیان در فروردین ۹۹ بازداشت و ناپدید شده است و خطر شکنجه و اعدام مخفیانه او وجود دارد.»

بنا بر برخی گزارش‌های تایید نشده، خفاجیان پیش‌تر در نیروی انتظامی عضویت داشته و به‌همین دلیل در شرایط امنیتی در بند نظامیان در زندان سپیدار اهواز به‌سر می‌برد.

ناصر خفاجیان که با نام «ناصر مرمضی» هم شناخته می‌شود، متهم است که به‌همراه حسین سیلاوی و علی خسرجی، بامداد ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ یک حمله مسلحانه را به کلانتری ۲۳ کوی مجاهد اهواز ترتیب داده‌اند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه پیش‌تر در نشست خبری خود در ۲۴ دی‌ماه ۱۳۹۸ بدون نام بردن از این سه زندانی اعلام کرد که آنها به اعدام محکوم شده‌اند.

از سوی دیگر جاسم حیدری هم یکی دیگر از زندانیان سیاسی در زندان شیبان است که پیش از این بابت اتهام «بغی از طریق همکاری با یکی از گروه‌های معاند نظام» به اعدام محکوم شده و حکم اعدام او به تأیید دیوان عالی کشور هم رسیده است.

عفو بین‌الملل اما در نامه خود تأکید کرده که این زندانیان سیاسی برای «اعترافات اجباری» به شدت شکنجه شده‌اند. این سازمان حقوق بشری همچنین صدور احکام اعدام علیه این چهار شهروند عرب را «غیر قابل قبول» دانسته و تاکید کرده که مراحل دادرسی در خصوص پرونده این محکومان به پایان نرسیده است.

عفو بین‌الملل همچنین خواستار آزادی فوری بی‌قید و شرط سه زندانی سیاسی دیگر در خوزستان به‌نام‌های محمدعلی عموری نژاد، جابر البوشوکه و مختار البوشوکه شده است. این زندانیان سیاسی که هر سه عضو موسسه فرهنگی «الحوار» در اهواز هستند، پیش‌تر توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز بابت اتهامات «محاربه با خدا، افساد فی الارض، تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» به اعدام محکوم شده‌اند.

در همین زمینه:

https://www.radiozamaneh.com/504470