سناتورهای ایالات متحده آمریکا در دادگاه استیضاح دونالد ترامپ با ۵۷ رأی موافق و ۴۳ مخالف به برائت او رأی دادند. بنا به قوانین آمریکا برای استیضاح ریاست جمهوری به دو سوم آرای سناتورهای سنا نیاز است که یعنی آرای محکومیت به حد نصاب ۶۷ رای نرسید.

عصر روز یک‌شنبه، ۱۳ فوریه/۲۵ بهمن، پس از آن‌که مدیران دمکرات استیضاح و تیم دفاع حقوقی ترامپ بیانات پایانی‌شان را در دادگاه استیضاح ارائه دادند، ۵۷ سناتور رأی به محکومیت و ۴۳ سناتور رأی به برائت رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا دادند.

تمام سناتورهای دمکرات رأی به محکومیت دادند و هفت نفر از سناتورهای جمهوری‌خواه هم به آنها در محکوم کردن ترامپ پیوستند، اما مدیران استیضاح که نقش دادستان‌های این پرونده را داشتند نتوانستند ۶۷ رأی لازم برای محکومیت را به‌دست بیاورند.

با وجود این‌که ترامپ تبرئه شد، پیوستن هفت جمهوری‌خواه به دمکرات‌ها برای محکوم کردن یک رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه پیشین یک اتحاد دوحزبی بی‌سابقه و بیشترین رأی دو حزب برای محکومیت یک رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکاست.

دقایقی پس از اعلام حکم، ترامپ در بیانیه‌ای از تیم حقوقی خود تشکر کرد و با اشاره به دفاع تیمش که گفته بودند استیضاح سوءاستفاده حزب دمکرات از قانون است نوشت:

«این تفسیر غم‌انگیز زمان ماست که به یک حزب سیاسی در آمریکا مجوز رایگان داده می‌شود که قانون را و اجرای قانون را بد نام کند… من همیشه حامی اجرای قانون، قهرمانان اجرای قانون و حق آمریکایی‌ها برای بحث و گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز و مساعدانه در مورد مسائل روز – بدون سوءنیت و نفرت – هستم.»

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با اشاره به این‌که دمکرات‌ها تلاش کردند که زندگی سیاسی او را پایان دهند به هواداران خود گفت:

«حرکت تاریخی، میهنی و زیبای ما برای این‌که دوباره آمریکا را عالی شود، تازه آغاز شده است.»

مدیران استیضاح در سخنان پایانی خود استدلال کردند که سخنان ترامپ در جمع هوادارانش تحریک به خشونت بوده و از دادگاه درخواست کردند که سنا ترامپ را محکوم کند و سپس مانع از این شود که او هرگز بتواند مجدد نامزد ریاست جمهوری شود. تیم دفاعی ترامپ استدلال کردند که اظهارات او حرف‌های سیاسی عادی و در محدوده آزادی بیان است.

رأی‌گیری در سنا تقریباً پنج هفته پس از حمله ششم ژانویه حامیان دونالد ترامپ به ساختمان کنگره برگزار شد و اتهام‌ها و استدلال‌های مطرح‌شده در این دادگاه هم بیشتر مربوط به همین حمله بود. کنگره به رهبری دمکرات‌ها دقیقاً یک هفته بعد از حمله و با استناد رخدادهای منتهی به آن – از جمله سخنرانی‌های ترامپ قبل از یورش به کنگره و سخنرانی‌هایش در روزهای پیش از حمله، روند استیضاح را آغاز کرد.

این دومین دادگاه استیضاح ترامپ بود. این دادگاه تنها پس از پنج روز به اتمام رسید. نتیجه این دادگاه در وهله اول از این‌رو مشخص بود که متحدان ترامپ در حزب جمهوری‌خواه قبل از شروع محاکمه اعلام کرده بودند که آماده نیستند او را برای رخدادهای شش ژانویه و حمله به کنگره مسئول بدانند.

در همین زمینه: