دست کم ۹ شهر استان خوزستان به وضعیت قرمز شیوع کرونا بازگشته‌اند. وضعیتی که به‌زعم مسئولان استانی از شروع موج جدید کووید-۱۹ حکایت دارد اما وخامت آن نتوانسته جلوی «عادی‌انگاری» و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بگیرد.

وزارت بهداشت یکشنبه ۲۶ بهمن در آخرین آمارهای رسمی خود از بازگشت ۹ شهر به وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان به وضعیت نارنجی و ۲۲۸ شهرستان به وضعیت زرد شیوع کرونا خبر داد. هر ۹ شهر قرمز در استان خوزستان قرار دارند. برخی گزارش‌ها نیز از وضعیت قرمز در ۱۰ شهر خوزستان خبر می‌دهند.

همزمان میثم معزی، رئیس بیمارستان گلستان اهواز مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی فراخواند و گفت: «روند ابتلا به کرونا در این استان به شدت در حال افزایش است. ظرفیت تخت‌های بخش آی سی یو ویژه مبتلایان به کرونا، در این بیمارستان تکمیل شده و این موضوع بسیار نگران کننده است.»

ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم تایید کرد که شیوع کرونا در خوزستان «سرعت گرفته» و «در طول فقط یک هفته، تعداد موارد مبتلا به کرونا در خوزستان ۷۵ درصد و موارد بستری ۶۵ درصد افزایش یافته است.»

او نسبت به جدی نگرفتن شرایط موجود در خوزستان اظهار نگرانی کرد و گفت:  «دو روز از ورود استان به وضعیت قرمز گذشته اما هنوز بازارها و جاده‌ها به‌شدت شلوغ است. باز هم هشدار می‌دهیم عاقبت سهل‌انگاری‌ها، تلخ و خانمان‌سوز خواهد بود.»

بازگشت محدودیت‌ها در خرمشهر

محمد حیدری، فرماندار ویژه خرمشهر امروز یکشنبه فعالیت سه گروه از مشاغل غیرضروری را ممنوع اعلام کرد و علاوه بر کاهش فعالیت حضوری در ادارات دولتی به یک‌سوم، دستور به تعطیلی تالارها و سالن‌های پذیرایی و منع برگزاری مراسم عروسی و عزاداری داد. فرماندار خرمشهر همچنین اعلام کرد: « تردد ناموجه خودرو‌ها با پلاک غیربومی در خرمشهر ممنوع است و در صورت مشاهده اینگونه خودرو‌ها، ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان جریمه خواهند شد.»

روز گذشته هم سلمان زاده، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان هم از بی‌توجهی نسبت به پروتکل‌های کرونا انتقاد کرده بود. او از تکمیل ظرفیت بیمارستان آیت‌الله طالقانی این شهر خبر داده و اعلام کرد که «وارد نبردی تمام عیار با کوویدـ۱۹ شده‌ایم».

طبق اعلام وزارت بهداشت در شبانه‌روز گذشته ۷ هزار و ۳۹۰ تن دیگر در ایران به کووید۱۹ مبتلا شده‌ و ۵۶۸ نفر از آن‌ها در مراکز درمانی بستری شدند. طبق این گزارش در همین مدت ویروس کرونا جان ۶۲ بیمار را گرفته است. رقمی که شمار قربانیان کووید-۱۹ در ایران را به ۵۸ هزار و ۹۴۵ نفر رساند. مطابق با آمارهای رسمی یک میلیون و ۵۱۸ هزار و ۲۶۳ نفر تاکنون در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. آمارهای واقعی به اذعان برخی از مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی تا سه برابر آمارهای واقعی برآورد می‌شوند.

احتمال شکل‌گیری موج مرگبارتری از کووید-۱۹

در تهران علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران یکشنبه ۲۶ بهمن گفت: شرایط پایتخت نسبت به دی تغییر کرده و میزان مراجعان سرپایی و بستری و موارد تست مثبت ویروس کرونا افزایش پیدا کرده است. زالی هشدار داد اگر خیز چهارم را در تهران و سایر استان‌ها شاهد باشیم ممکن است سرعت انتقال، سرایت و ابتلا به مراتب از امواج قبلی بیشتر باشد. کما اینکه دامنه گرفتاری در موج سوم به مراتب بیشتر از بیماری اول و دوم بود.

ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت محیط زیست شورای شهر تهران هم در جلسه شورای شهر نسبت به شکل‌گیری «پیک چهارم کرونا» هشدار داد و گفت: «شواهد نشان می‌هد در یکی دو هفته اخیر کرونا مجددا و به سرعت در حال گسترش است و پیک چهارم که به گواه جامعه علمی کشور می‌تواند بسیار زیان‌بارتر و کشنده‌تر باشد در حال شکل‌گیری است».

نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران نیز در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت بحث ورود به موج چهارم شیوع کرونا از ۱۰ روز گذشته مطرح بود و هشدار داده شده بود و این روند تشدید شده و به صورت رسمی می‌توان گفت که به سمت موج چهارم خیز برداشتیم.

نادر توکلی درباره کنترل اپیدمی کرونا در ایران و شروع واکسیناسیون گفت:

« تزریق واکسن تازه با اولویت کادر درمان، آن هم نه همه‌ی کادر بلکه فقط پرسنل مراقبت ویژه که ارتباط مستقیم با بیماری دارند، شروع شده و باید تعداد بیشتری تزریق انجام شود تا بگوییم چه زمان می‌توان اپیدمی را کنترل کرد.»

بازار اهواز- عکس از حمیدرضا ترابی‌فرد/خبرگزاری ایرنا

خطر فراگیرشدن ویروس جهش‌یافته

در شرایطی که به تایید وزارت بهداشت شواهد از احتمال فراگیرشدن ویروس جهش‌یافته در بریتانیا خبر می‌دهند، خطر بالارفتن دوباره شمار مبتلایان و افزایش مرگ و میر بیماران کووید-۱۹ و تقریبا تمام کشور را تهدید می‌کند.

به ادعای فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران تاکنون دست کم هفت مورد ابتلا به نوع جهش‌یافته در بریتانیا، در استان تهران شناسایی شده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت هم روز شنبه تایید کرد که ویروس جهش‌یافته در بریتانیا، در کشور «چرخیده است». وزیر بهداشت گفت:

«پریروز خبری دریافت کردم و هفته قبل هم خبری مبنی بر مرگ یک خانم ۷۱ ساله در خیابان وحدت اسلامی که هیچ مسافرتی به هیچ جا نداشت و اتفاقی که در آبیک و بیمارستان هشتگرد افتاد، اثبات کرد ویروس موتاسیون‌یافته تقریبا در کشور چرخیده و ما باید همه جا فکر کنیم زیر پوست هر شهری، هر روستایی و هر خانواده‌ای ممکن است این ویروس پیدا شود و این یکی از زنگ خطرهای جدی در مدیریت کرونا است که آغاز شده است.»

سعید نمکی با هشدار نسبت به قدرت سرایت و نرخ مرگ و میر ویروس جهش‌یافته گفت:

«پیش‌بینی من ورود به یک خیز بسیار بسیار سهمگین و سنگینی است که اگر رعایت برخی اصول را نداشته باشند و اگر ما را در رعایت پروتکل‌ها تنها بگذارند، ممکن است همه ما را گرفتار کند.»

او خواهان تشدید محدودیت‌های مسافرتی و جدی گرفتن قرنطینه‌ها شد و گفت نباید از «کوچک‌ترین قصوری» گذشت و باید «کمربندها را سفت‌تر ببندید».

وزارت بهداشت و دیگر نهادهای رسمی تاکنون آمار دقیقی درباره شناسایی ویروس جهش‌یافته کرونا در استان‌ها ارائه نکرده‌اند. به گفته مجید شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری امکان تشخیص این ویروس در آزمایشگاه‌های برخی از استان‌ها از جمله چهار محال و بختیاری وجود ندارد و چنانچه مورد مشکوکی شناسایی شود باید برای تشخیص به تهران ارسال شود.

شیرانی روز یکشنبه درباره وضعیت این استان گفت: بیماران سرپایی در استان در روزهای اخیر در حال افزایش است و این بیم می‌رود که بیماران بستری نیز در هفته‌های آینده افزایش یابد.

او افزود شیوع ویروس کرونا که طی ماه‌های گذشته روند کاهشی داشت طی چند هفته اخیر در وضعیت ناپایداری قرار گرفته و بسیاری از شهرهای این استان از وضعیت آبی وارد وضعیت زرد شده‌اند.