به‌گزارش آسوشیتدپرس، احمد المنذری، مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، که شامل بیشتر مناطق خاورمیانه می‌شود، دوشنبه ۱۵ فوریه / ۲۷ بهمن در یک نشست رسانه‌ای در قاهره اعلام کرد که دست‌کم یکی از سه نوع ویروس جهش‌یافته کرونا در ۱۳ کشور منطقه گزارش شده است. او اسامی کشورها را ذکر نکرد.

المنذری تأکید کرد که وضعیت همچنان بحرانی است و بیش از ۱۰ کشور گزارش موارد جدید این ویروس را اعلام کرده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید هر سه نوع جدید ویروس کرونا مسری‌تر از نوع اولیه آن هستند. به‌گفته این نهاد بین‌المللی هر فرد مبتلا به نوع جدید ویروس کرونا به‌طور متوسط آن را به ۱,۵ نفر انتقال می‌دهند، در حالی‌که این میزان در مورد نوع قبلی ویروس کرونا ۱,۱ نفر بود.

در ایران

ایران با بیش از ۱,۵ میلیون نفر مبتلا به ویروس کرونا بیشترین موارد تأییدشده در میان کشور مدیترانه شرقی را دارد. وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در آخرین آمار خود در روز دوشنبه ۲۷ بهمن از ابتلای ۷ هزار و ۷۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در ایران به یک میلیون و ۵۲۶ هزار و ۲۳ نفر رسید. همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۳ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۲۸ نفر رسید.

محمد مهدی گویا، معاون وزیر بهداشت در قزوین هفته گذشته، پنج‌شنبه ۲۳ بهمن‌ماه خبر جان باختن یک شهروند ۴۸ ساله اهل آبیِک بر اثر ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا را اعلام کرد. دو روز بعد معاون وزیر بهداشت از مثبت شدن تست اعضای خانواده این فرد خبر داد و گفت آن‌ها در حال حاضر در قرنطینه به سر می‌برند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران نیز روز شنبه ۲۵ بهمن‌ماه گفت یک زن ۷۱ ساله در تهران بدون سفر خارجی به دلیل ابتلا به ویروس جهش‌یافته درگذشته است. نمکی افزود ویروس جهش‌یافته که در بریتانیا شناسایی شده، در ایران پخش شده است.

سعید نمکی، امروز دوشنبه ۲۷ بهمن هشدار داد که باید نشست‌هایی درباره ویروس جهش‌یافته کرونا در استان‌های البرز، قزوین، زنجان و تهران که موارد آن مشاهده شده، برگزار شود. او درباره ویروس‌های جهش‌یافته گفت: «راهی که در ویروس قبلی دو هفته طول می‌کشید در این ویروس ۷۲ ساعته طی می‌شود.»

واکسیناسیون در منطقه شرق مدیترانه

احمد المنذری، مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در اظهارات خود همچنین گفت تقریباً ۶ میلیون مورد ویروس کرونا در منطقه و حدود ۱۴۰ هزار مورد مرگ تأییدشده وجود دارد.

سازمان جهانی بهداشت از مردم خواست تا اقدامات پیشگیرانه علیه ویروس را ادامه دهند. این سازمان گفت ۶,۳ میلیون مورد واکسیناسیون در ۱۲ کشور در شرق مدیترانه انجام شده است.

المنذری با بیان این‌که واکسیناسیون نقطه عطفی در مواجهه با ویروس کووید۱۹ است اما واکسن‌ها به تنهایی کافی نیستند؛ تأکید کرد که فاصله اجتماعی (فیزیکی)، ماسک‌زدن و تمیز ماندن از راه‌های اصلی مبارزه با شیوع ویروس است.

به‌گفته احمد المنذری افراد باید قبل از تماس با هر نوع ویروس جدید هر چه بیشتر واکسینه شوند. او گفت ۳۷ هزار دوز واکسن کرونا از طریق ابتکار جهانی کوواکس به سرزمین‌های فلسطین می‌رسد و ۹۴ هزار دوز نیز باید طی هفته‌های آینده به تونس ارسال شود. این برنامه به دنبال تهیه واکسن برای کشورهای در حال توسعه است.

المنذری گفت: «به‌رغم افزایش ابتلا در برخی کشورهای خلیج فارس و لبنان، شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در منطقه به‌طور کلی تثبیت شده است.»

در هفته‌های اخیر لبنان نیز یکی از کشورهای آسیب‌دیده منطقه بوده است و بیمارستان‌های آن در شرایط محدودیت‌های کرونایی با حداکثر ظرفیت کار می‌کنند. این کشور از روز گذشته (یکشنبه) واکسیناسیون را آغاز کرد. لبنان که یک کشور ۶ میلیون نفری با یک میلیون پناهنده سوری است، حدود ۳۴۰ هزار مورد ابتلا را تأیید کرده است.

تدروس آدانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت ۸ ژانویه / ۱۹ دی گفته بود مشکل واضح در زمینه واکسن کووید۱۹ این است که کشورهای کم‌درآمد و متوسط ​​هنوز این واکسن را دریافت نمی‌کنند. او از کشورهای ثروتمند جهان خواسته بود تا معاملات دوجانبه خود با تولیدکنندگان را متوقف کنند.