کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز گذشته نامه توقف اجرای داوطلبانه ایران تحت برجام از ۲۳ فوریه /۵ اسفند به بعد را به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحویل داد. به گفته غریب‌آبادی جمهوری اسلامی ایران در این نامه از آژانس خواسته است در «اسرع وقت» اقدامات لازم برای اجرای درخواست‌های ایران درباره توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی را انجام دهد. مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل در مصاحبه با یورونیوز درباره آنچه که از ۲۳ فوریه/۵ اسفند به بعد با توقف پروتکل الحاقی اتفاق می‌افتد گفت:

«شرایط به پیش از توافق برجام برمی‌گردد. یعنی ما در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی به تعهدات خود عمل می‌کنیم و بر همین اساس هم ماموران آژانس در ایران حضور خواهند داشت.»

تخت‌روانچی با تاکید بر اینکه آمریکا باید تصمیم خود را بگیرد، افزود:

«آمریکا همین الان هم ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است. یعنی همان سیاستی که در دوره ترامپ اجرا می‌شد هنوز هم ادامه دارد و هیچ تغییری ندیده‌ایم.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با رادیو «نشنال پابلیک» اعلام کرد ایران با توقف تعهداتش در برجام سه تا چهار ماه با بمب اتم فاصله دارد اما صرفاً گفت‌وگو درباره برجام کافی نیست:

«زمان سپری شده برای اینکه بخواهیم دوباره وارد توافق شویم. اگر ایران به تعهدات خود برگردد و ما نیز همان کار را انجام دهیم، باید بر روی توافقی کار کنیم که طولانی تر و قوی‌تر از توافق اصلی باشد. اما اولین قدم، بازگشت ایران به تعهداتش است.»

آنتونی بلینکن در حال پاسخ دادن به پرسش‌های سناتورهای آمریکایی،‌ ۱۹ ژانویه ــ Graeme Jennings-Pool/Getty Images

به میانجی نیازی نیست

مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با یورو نیوز گفت:

«نه به ساخت سلاح هسته‌ای علاقه داریم و نه به سمتش می‌رویم. در عین حال به عنوان عضو ان‌پی‌تی لازم است از مزایای این معاهده برخوردار شویم تا به صورت کامل از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز استفاده کنیم. ما عضو ان‌پی‌تی هستیم و به آنچه امضا کرده‌ایم متعهدیم و هیچ تغییری در سیاست ما ایجاد نشده است.»

بلینکن در این مصاحبه با صراحت اعلام کرد که همچنان مسیر دیپلماسی باز است. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اما در پیامی که به مناسبت پیروزی انقلاب صادر کرده بود گفته بود با توقف پروتکل الحاقی از ۴ اسفند به بعد پنجره دیپلماسی بسته می‌شود.  

دوحه قصد میانجی‌گری دارد. محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر دوشنبه ۱۵ فوریه / ۲۷ بهمن به ایران رفت و با همتای ایرانی خود، محمدجواد ظریف و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. تخت روانچی درباره سفر وزیر خارجه قطر گفت:

«تعهدات آمریکا روشن است و چیزی نیست که نیازی به بحث و تبادل نظر و این‌جور مباحث داشته باشد. اگر آمریکایی‌ها تصمیم بگیرند به تعهدات خود برگردند، خودشان هم روش آن را می‌دانند. بنابراین چیزی که لازم است این است که تصمیم سیاسی در واشنگتن گرفته شود.»

بیشتر بخوانید:

https://www.radiozamaneh.com/581085
https://www.radiozamaneh.com/581109